Citat:
Ursprungligen postat av
SanLiTun
Det du pratar om är en manuell Reset. Det jag talar om är vad som beskrivs i FUP, en automatisk Erase som omfattar ett friställt område och som aktiveras genom kretsens logik (det är därför jag spekulerar om en tillverkarspecifik modd, eftersom kretsens logik rimligen ligger utanför det "mjuka" Symbian)
Så här beskrivs mekanismen i FUP s 952: "Vid Erase flyttas data till ny plats eller har raderats och kretsens logik (därav "automatisk" min anm) återställer hela området vilket innebär att all data raderas permanent och fullständigt. Erase är ingen funktion som användaren kan starta eller påverka på något sätt. Användaren kan friställa ett stort utrymme genom att radera till exempel SMS och när detta skett kan kretsens logik (återigen per automatik, min anm) aktivera Erase funktionen. Det är IBAS uppfattning att detta har skett"
Jag har läst IBAS rapporten ett x antal gånger.
Nej, du som användare kan inte explicit gå in och starta en erase, men vad jag förklarade var att genom "Hard Reset" med "Reset All" switchen initierar man en fabriksåterställning som raderar
all data. Symbians kernel services sätter en flagga på alla objekt som skall raderas till 0, eller en pekare till processen som ska radera objektet - om flera objekt skall tas bort samtidigt och datan skall raderas från addressytan.
Det finns två erase funktioner: En synkron och en asyknkron. Dem utför dock exakt samma sak.
Citat:
Ursprungligen postat av
SanLiTun
Jo. absolut. Men som jag läser IBAS rapporten bedömer de vilken typ av Erase som genomförts, och de säger automatisk, utifrån vilka områden som berörs och hur minnestrukturen ser ut i övrigt. Har du en annan tolkning?
EDIT: I normala fall är det alltså OS'ets kärna som bestämmer över handles och när dessa skall sättas till noll, men vid en "Hard Reset" / "Reset All" kan du som användare således
manuellt initiera en automatisk erase.
Tveksamt om IBAS verkligen läst på....
EDIT2: Källa:
http://bit.ly/1bQOM9b