2013-12-08, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Två bud av tio (det finns en hel drös med andra bud om t ex ätande av skaldjur och vilka tyg som man får använda, vad man får plantera i närheten av vad, att man måste stena folk till döds för att de är häxor, osv), som rätt lätt följer av att vi är sociala djur, är det många? Varför krävs det en skapare för att fatta att man inte ska stjäla eller mörda? Och hur i helvete är äktenskapsbrott att likställa med mord?

I religiösa idioters värld är allt möjligt! Som fotnot till Alibabssons uppräckning av de tio budorden så kan jag tillägga att dessa budord i bibeln är mer eller mindre kopierade rakt av från den Mesopotamiska kungens Hamurabis lagar...dessa lagar har således inget med gudar att göra.
Citera
2013-12-08, 12:01
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Hej!

Jag förnekar inte möjligheten att en skapare existerar, jag vet bara inte hur man ska uppnå insikt om att vi människor är en skapelse. Jag vet inte hur jag ska göra för att bryta egoismens onda grepp om mig och uppnå upplysning, likt Buddha.

Vad är metoden som man ska följa för att finna sanningen?

Jag har förstått att första steget är handling, jag måste leva på ett speciellt sätt, agera på ett moraliskt sätt för att jag ska kunna uppnå denna nivå av upplysning som ger besvarar mina frågor på ett tillfredsställande sätt. Har du en sådan metod som du vill dela med dig?

Jag vill påpeka att jag tidigare har försökt argumentera för Guds existens men upptäckt att många frågor inte går att besvara. Jag försöker finna alternativa vägar för att på ett objektivt sätt uppnå sanningen.

Tack på förhand,

Eftersom du är inne på buddhism kan jag rekommendera det Zen-buddhistiska sättet:
Sök inte sanningen, bara sluta ha åsikter.

Sökandet efter sanning är ett hinder. Upplysningen är inget som går att greppa intellektuellt, upplysningen är, ska vi säga, mind by-pass. Blanda inte in din intellektuella förmåga.
Citera
2013-12-08, 19:26
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Två bud av tio (det finns en hel drös med andra bud om t ex ätande av skaldjur och vilka tyg som man får använda, vad man får plantera i närheten av vad, att man måste stena folk till döds för att de är häxor, osv), som rätt lätt följer av att vi är sociala djur, är det många? Varför krävs det en skapare för att fatta att man inte ska stjäla eller mörda? Och hur i helvete är äktenskapsbrott att likställa med mord?

Nu ska vi vara lite mer specifika. Står något om tyg, skaldjur häxor osv i dessa tio buden? Det är dessa 10 buden som jag gav som exempel för att nå harmoni och lycka i själen och röra sig bort från världsliga problem. Detta kan inte motargumenteras hur man än vrider och vänder på det. Om så lite som 40% tillämpade dessa tio budorden skulle vi ha haft en otroligt mycket fredligare värld.

Det krävs en skapare eller en skapare är nödvändig först för att vi vet att det är fel att mörda, stjäla, såra, skada osv. Denna tanke, känsla, idé är mycket mer än vad vi vill klä i ord. Varför tycker vi att det är fel att mörda och inte motsatsen? Var kom empatin ifrån? Varför känna empati istället för att inte känna empati? Varför vara istället för att inte vara? Frågor som tåls att tänka på utan att förminskas eller reduceras.

Trots att människor är inbyggda med empati, sympati, godhet kan hon påverkas av ondska, likgiltighet och otrohet. Att människan känner ( vilket de flesta gör) att det finns en kraft som ser och hör vad man åstadkommer i detta jordiska liv tänker man två gånger innan man handlar.
Citera
2013-12-08, 19:30
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
I religiösa idioters värld är allt möjligt! Som fotnot till Alibabssons uppräckning av de tio budorden så kan jag tillägga att dessa budord i bibeln är mer eller mindre kopierade rakt av från den Mesopotamiska kungens Hamurabis lagar...dessa lagar har således inget med gudar att göra.

Hur vet du att Gud inte gav dessa bud till mesopotamiska folket också?

Och vad spelar det för roll när, var eller vilka var de första som fick ta emot dessa budorden av Gud? De fungerar och vi vet att de leder till godhet. Varför inte tillämpa det då?

Och vadå att de finns i bibeln. De var Moses som fick ta emot dessa, sägs det. Och de återfinns i Tora, bibel, och koran. Sen har det ingen som helst betydelse vilka de var som fick ta emot dessa budord. Till och med buddhismen och hinduismen har dessa bud som gyllenderegel.
Citera
2013-12-08, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Hur vet du att Gud inte gav dessa bud till mesopotamiska folket också?

Och vad spelar det för roll när, var eller vilka var de första som fick ta emot dessa budorden av Gud? De fungerar och vi vet att de leder till godhet. Varför inte tillämpa det då?

Och vadå att de finns i bibeln. De var Moses som fick ta emot dessa, sägs det. Och de återfinns i Tora, bibel, och koran. Sen har det ingen som helst betydelse vilka de var som fick ta emot dessa budord. Till och med buddhismen och hinduismen har dessa bud som gyllenderegel.

Uppenbart för alla som har kunskap om historia att israelerna kopierade Hamurabis lagar till sina budord eftersom de mesopotamiska urkunderna är långt mycket äldre än bibelns!

Ja Mesopotamien påverkade alla kringliggande kulturer det är riktigt och Hamurabi var uppenbart den som implementerade dessa lagar vilka alltså inget har att göra med den påhittade figuren Moses.

De lagar vi har idag är dock långt mer förfinade än de primitiva lagar man hade förr...
Citera
2013-12-08, 20:53
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Nu ska vi vara lite mer specifika. Står något om tyg, skaldjur häxor osv i dessa tio buden? Det är dessa 10 buden som jag gav som exempel för att nå harmoni och lycka i själen och röra sig bort från världsliga problem. Detta kan inte motargumenteras hur man än vrider och vänder på det. Om så lite som 40% tillämpade dessa tio budorden skulle vi ha haft en otroligt mycket fredligare värld.

Hur kan du avgöra vilka bud i bibeln som är de tio viktigaste? Det går alldeles utmärkt att argumentera mot de flesta av de tio budorden. Varför skulle man inte t ex få göra en avbildning av Jesus, vilket väldigt många har gjort? Det finns föräldrar som är riktiga skitstövlar, varför ska de hedras?

Det finns såvitt jag vet 613 budord i bibeln. Två av dessa verkar vettiga (du skall inte döda, du skall inte stjäla). Det är 20 % av tio, eller drygt 0,3 % av 613.

Citat:
Det krävs en skapare eller en skapare är nödvändig först för att vi vet att det är fel att mörda, stjäla, såra, skada osv. Denna tanke, känsla, idé är mycket mer än vad vi vill klä i ord. Varför tycker vi att det är fel att mörda och inte motsatsen? Var kom empatin ifrån? Varför känna empati istället för att inte känna empati? Varför vara istället för att inte vara? Frågor som tåls att tänka på utan att förminskas eller reduceras.

Varför behöver du en skapare för att förstå att det är fel döda andra människor eller att stjäla från dem? Som sagt, vi är sociala djur.

Talar du om samma skapare som beordrade sina undersåtar att utrota alla amalekiter? Verkar lite motsägelsefullt i så fall. Samma skapare som tycker det är helt okej med slaveri?
Citera
2013-12-08, 22:15
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Om så lite som 40% tillämpade dessa tio budorden skulle vi ha haft en otroligt mycket fredligare värld.

Jo men oj vad otroooligt mycket fredligare värld vi skulle levt i. Breiviks manifest är för fan rena godnattsagan i jämförelse!

Brott och straff enligt bibeln (Bibel 2000)

2: Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn
Mannen som förbannat skall föras utanför lägret. Alla som har hört orden skall lägga händerna på hans huvud, och hela menigheten skall stena honom.

4: Visa aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren, din Gud, ger dig.
Var och en som förbannar sin far och mor skall straffas med döden. Han har ju förbannat sin far och mor, skulden för hans död är hans egen.

5: Du skall inte dräpa
Slår någon ihjäl en människa, skall han straffas med döden.

6: Du skall inte begå äktenskapsbrott.
Om en man begår äktenskapsbrott med en annan mans hustru, skall både äktenskapsbrytaren och äktenskapsbryterskan straffas med döden.
Citera
2013-12-08, 22:27
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Jo men oj vad otroooligt mycket fredligare värld vi skulle levt i. Breiviks manifest är för fan rena godnattsagan i jämförelse!

Brott och straff enligt bibeln (Bibel 2000)

2: Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn
Mannen som förbannat skall föras utanför lägret. Alla som har hört orden skall lägga händerna på hans huvud, och hela menigheten skall stena honom.

4: Visa aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren, din Gud, ger dig.
Var och en som förbannar sin far och mor skall straffas med döden. Han har ju förbannat sin far och mor, skulden för hans död är hans egen.

5: Du skall inte dräpa
Slår någon ihjäl en människa, skall han straffas med döden.

6: Du skall inte begå äktenskapsbrott.
Om en man begår äktenskapsbrott med en annan mans hustru, skall både äktenskapsbrytaren och äktenskapsbryterskan straffas med döden.

Jahve är sjukligt besatt av dödande. Hen tom väljer att utnyttja ett kryphål så hen får nöjet att tortera och döda sig själv snarare än att i sin allsmäktighet bara ändra på saker och ting.
Citera
2013-12-08, 22:34
Medlem
SmartSvenks avatar
Man är död inombords om man inte tror på Gud/Skaparen/Högre makt etc.

Man är hjärndöd om man tror på någon religion.

Jag ser mig själv som Katolik, lever inte direkt efter katolicismens regler, heller tror jag inte på allt som står i bibeln, men ändå. Jag tror inte på änglar och allt som kristendomen innebär, men jag tror på Gud. Jag kan inte tro att denna vackra värld, det vackra universum - allt, är skapat av slumpmässig mekanik. När jag ser en vacker Svensk, blomprydd, grön äng, vid kullarna och bergen, med ståtliga träd och svajande grönt gräs, - Då vet jag att Gud finns.

FYI - Einstein trodde på Gud.
Citera
2013-12-08, 22:34
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Jahve är sjukligt besatt av dödande. Hen tom väljer att utnyttja ett kryphål så hen får nöjet att tortera och döda sig själv snarare än att i sin allsmäktighet bara ändra på saker och ting.

Jag tycker det är fascinerande hur man väljer att peka på tio av lagarna och säga hur viktiga och grundläggande de är, sen bortse inte bara från alla andra 600+ lagarna, utan dessutom själva straffsatsen.
Citera
2013-12-08, 22:36
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartSvenk

FYI - en slags gud kanske, men definitivt inte din gud. Dags att byta så du blir lika smart som Einstein?
Citera
2013-12-08, 22:47
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartSvenk

Nej, trodde han på något som kan kallas gudomlig så var det det här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Spinozism
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera