2013-12-04, 17:40
Medlem
InternationalWOTs avatar
alprazolam_ : Ifall du fortfarande är intresserad av japanska filmer i lantlig miljö föreslår jag att du drar hem Into the faraway sky. En klart godkänd rulle som dock hade mått bra av att kanske klippas ned något.
Citera
2013-12-04, 17:42
Medlem
despondencys avatar
Tänkte nämna korta intryck av två asiatiska alster jag sett på senaste tiden och som lämnat intryck hos mig, på gott och ont.

Shield Of Straw - http://www.imdb.com/title/tt2347144/?ref_=nv_sr_1

Takashi Miike gjorde mig besviken med den medelmåttiga Lesson Of The Evil tidigare i år. Tråkigt nog var Shield Of Straw ett snäpp längre ned på stegen. Trots kortare stunder av godkänt skådespeleri, snygga miljöer och underhållande action så är manuset ett fullkomligt virrvarr av logiska falluckor; en hysteri som bara eskalerar allt eftersom. Om jag sett en sämre Miike-film kan jag inte minnas det. Mycket tråkigt.

1/5

The Great Passage - http://www.imdb.com/title/tt2315226/?ref_=fn_al_tt_1

Till något helt annat; The Great Passage är ett fint lågmält drama vars synopsis redan nämnts i tråden. Musiken är mycket framträdande och det är en angenäm feelgood-film som tyvärr inte riktigt berörde så djupt som jag önskat. Allra mest saknade jag en djupare inblick i protagonistens relation till sin hustru, vars karaktär förblev väldigt förbisedd filmen igenom. Olycklig i en film som annars träffade rätt på många strängar.

3/5
Citera
2013-12-04, 17:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av despondency
Tänkte nämna korta intryck av två asiatiska alster jag sett på senaste tiden och som lämnat intryck hos mig, på gott och ont.

Shield Of Straw - http://www.imdb.com/title/tt2347144/?ref_=nv_sr_1

Takashi Miike gjorde mig besviken med den medelmåttiga Lesson Of The Evil tidigare i år. Tråkigt nog var Shield Of Straw ett snäpp längre ned på stegen. Trots kortare stunder av godkänt skådespeleri, snygga miljöer och underhållande action så är manuset ett fullkomligt virrvarr av logiska falluckor; en hysteri som bara eskalerar allt eftersom. Om jag sett en sämre Miike-film kan jag inte minnas det. Mycket tråkigt.

1/5

The Great Passage - http://www.imdb.com/title/tt2315226/?ref_=fn_al_tt_1

Till något helt annat; The Great Passage är ett fint lågmält drama vars synopsis redan nämnts i tråden. Musiken är mycket framträdande och det är en angenäm feelgood-film som tyvärr inte riktigt berörde så djupt som jag önskat. Allra mest saknade jag en djupare inblick i protagonistens relation till sin hustru, vars karaktär förblev väldigt förbisedd filmen igenom. Olycklig i en film som annars träffade rätt på många strängar.

3/5

Nej Nej...Nej där gjorde du bort dig! The Great Passage är årets film! Ett fantastiskt drama och story! Här missar du verkligen din poäng!
Citera
2013-12-04, 20:39
Medlem
alprazolam_s avatar
Lugn, lugn nu gubbar! NirvanA får gilla Drug Wars om han vill, han är ju myndig och allt. Och inte är Pieter Bruegel någon psykopat heller, då skulle han inte kunna sitta här och uppskatta lite bra charmiga filmer. Han kan vara lite burdus, då hans syn på filmer gör att han kan bli lite upprörd, men menar säkerligen inget illa.

Kom med lite fler bra tips nu, jag uppskattar och ser oftast båda eras tips!

Fredspipa röktes och allt bara blev så jävla bra...

Slog precis på Tokyo Drifter här, han sett Pistol Opera och Branded to kill innan, och det var bra filmer!

Tack som fan InternationalWOT för tipset! Älskar sådana filmer, lite svag för dom! Jag gav ju två helt olika filmer som riktlinjer kom jag på. Men ni får tänka på att farbror alpra är psykiskt sjuk till den punkt att han är pensionär...

Återkommer sen med nån tanke om Tokyo Drifter
Senast redigerad av alprazolam_ 2013-12-04 kl. 20:59.
Citera
2013-12-05, 13:23
Medlem
alprazolam_s avatar
Såg Tokyo Drifter igår och känner spontant att jag måste se fler filmer av Seijun Suzuki. Endast i Branded to Kill och Pistol Opera har jag sett något liknande! Riktigt bra film faktiskt! Har faktiskt svårt att bestämma mig vilken jag tyckte var bäst av denna och Branded to Kill. Ett tag så kände jag spontant att jag gillade Mannen Från Tokyo bättre. Underbart foto och en del väldigt vackra tagningar i sjukt vackra settings! Vinterlandskap, "färgiga miljöer", etc. Ingen invecklad handling, men den funkar mycket väl. Vår yakuzavän tänker ändra sin livsstil, men stöter självklart på problem och snart har han folk efter sig som försöker ta kol på honom... Handlingen i Branded to Kill är enligt mig lite mer annorlunda och bättre, men skådespelarna gör bra ifrån sig, vackert foto och Suzuki's speciella och helt egna stil är väldigt svår att motstå. Som vanligt så är jag inte alls speciellt duktig på att beskriva filmer på ett bra sätt, men kolla för all del lite recensioner på IMDb, där fanns en del bra recensioner som beskriver detta mycket bättre än vad jag gör. Branded to Kill har jag som en 4/5 och jag satte samma betyg på denna film. Mycket underhållande och speciell! Jag rekommenderar starkt att se båda dessa filmer om ni har dom osedda...

http://www.imdb.com/title/tt0061101/?ref_=nm_knf_i3
Citera
2013-12-06, 05:35
Medlem
alprazolam_s avatar
Flowers and the Angry Waves (1964 - Seijun Suzuki)

Fick denna sedd tidigare, och även denna är en bra film! Den innehåller inte lika mycket av hans originella stilgrepp som används i Tokyo Drifter och Branded to Kill, däremot innehåller den väldigt fina settings. Filmen i sig känns mer "vanlig" än de titlarna jag nämnde i förra meningen, men vafan, vem bryr sig så länge filmen är underhållande och bra... Gav den en stark trea av fem möjliga, och det var verkligen svårt att bestämma sig om den möjligen skulle kunna stiga till en svag fyra. Ska jag vara helt ärlig så går jag fortfarande och velar lite om huruvida jag kanske skulle ändra mig, såpass bra utförd är den. Sjukt underskattad film av IMDb och Filmtipset att döma. Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0058178/?ref_=fn_al_tt_1

Nu ska Kuroneko äntligen ses! Blev sugen när Vonfnas eller vad han heter, skrev om hur bra Kwaidan var. Återkommer med nån tanke!
Senast redigerad av alprazolam_ 2013-12-06 kl. 05:38.
Citera
2013-12-07, 19:25
Medlem
mishimas avatar
Någon som sett Kinas Oscarbidrag, Back to the 1942?
Citera
2013-12-08, 13:45
Medlem
alprazolam_s avatar
Det är mycket som ska ses nu, men måste faktiskt ta och se klart Kuroneko. Så långt jag kom så tyckte jag faktiskt att den var kuslig. Har väl i alla fall en timme kvar eller nåt sånt... Avlägger en liten rapport när jag gjort så. Efter det står Kwaidan och Onibaba på priolistan.
Citera
2013-12-08, 14:52
Medlem
The Flowers of War med Christian Bale

Riktigt grym film
Citera
2013-12-08, 14:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av redan.upptaget
The Flowers of War med Christian Bale

Riktigt grym film

Ja den känner nog halva jordklotet till.
Citera
2013-12-08, 16:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
Ja den känner nog halva jordklotet till.

Vissa kommentarer du lägger är ju verkligen PÅ gränsen.
Citera
2013-12-08, 22:07
Bannlyst
Shield of Straw-Wara no tate
Japansk thriller från 2013
av Takasii Miike
http://www.imdb.com/title/tt2347144/?ref_=fn_al_tt_1

En fasansfull seriemördare är äntligen fast då han tvingats lämna in sig själv p.g.a. en internetsajt som har efterlyst en stor summa pengar om han blir mördad! Polisen ställs för en stort dilemma då de ska tvingas skydda detta avskum samtidigt som vem som helst inom den egna kåren kan tänkas göra det för pengar. Som om inte det vore nog så har de allmänheten att tänka på. Vem som helst är en tänkbar kandidat! En mindre team utses för att leda transporten av fången. Teamet består bland annat av den meriterade stjärnpolisen och ensamstående mamman Atsuko Shiraiwa som spelas av Nanako Matsushima (Ringu) och Kazuki Mekari (Takao Ohsawa) som är lojal polis med ett mörkt förflutet...

Polis som eskorterar en farlig brottsling är knappast något som är originellt eller reser några ögonbryn. Men vad som däremot gör denna film intressant är aspekten av att låta en stor mängd pengar vara något av huvudpersonen. Storyn är baserat på en novell och det känns aningen popcornmässigt med en hel del hårresande scener som försöker överträffa varandra. Med Miike i rodret så blir det nästan alltid underhållande! Och det här temat passar honom som handen i handsken. Han får verkligen spela ut sina styrkor som regissör och det syns i att skådespelet som är väldigt fysiskt och levande. Samtidigt som vissa delar är både riktigt spännande och oförutsägbara. Vad som gör att Shield of Straw står ut i genren är dock den psykologiska delen. Hur långt är man beredd att gå för döda någon och är det värt att skydda en massmördare för att riskera sitt eget liv. Är lojaliteten mer viktig än förnuftet? Det är verkligen här Miike träffar rätt genom att ha ett mixat persongalleri med karaktärer som inte är för stereotypa och förutsägbara. De senaste åren har verkligen varit ren renässans för Miike som blivit mer "mogen" och seriös i sitt filmskapande. Det är imponerade att se denna utveckling och det bara att erkänna att Miike Takashi är en av de mer intressanta regissörerna just nu...

Betyg: Shield of Straw är en stabil popcornthriller som står stadigt på egna ben och Miike levererar ett mycket stabilt hantverk där Takao Ohsawas rolltolkning är strålande. Vissa bitar må hända vara aningen överdrivna men vad gör man inte för en osannolik summa pengar?
Shield of Straw rekommenderas för er som vill ha lite Miike Takashi blandat med en polisthriller som fokuserar mycket kring spänning och psykologi.
svag 4:a av 5.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in