2013-12-08, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, det är inget Veckans Brott nästa vecka. Däremot utlovades ett kommande program handla om likhundar.

Har detta brott tagits upp i Efterlyst, Kalla fakta eller uppdrag granskning etc.?
Citera
2013-12-08, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Händelsen 20.32 är inte med i den listan av en anledning. Händelsen är med i signaleringslistan för 2G som alltså ligger i slasken.

Varför?

När man tappar täckningen i en cell beror det på en eller flera av dessa tre alternativ:

1) Låg signalstyrka(från mast mot telefon)
2) Dålig bitkvalitét
3) Låg signalstyrka i upplänken(från telefon mot mast)

Data om en nedkoppling loggas i mottagande cell.

Och eftersom man kan förflytta sig över celler utan att det loggas(det görs bara vid en händelse) kan man inte säkert säga att telefonen befann sig under hemmamasten.

Tack för infon, känns skönt att få sina aningar bekräftade!
Citera
2013-12-08, 20:29
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Har detta brott tagits upp i Efterlyst, Kalla fakta eller uppdrag granskning etc.?
TV3:s Efterlyst har tagit upp både försvinnandet och brottet.
Citera
2013-12-08, 20:35
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Tack för infon, känns skönt att få sina aningar bekräftade!

Aningar om att nedkopplingar lagras i mottagande cell?
Citera
2013-12-08, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steelmachine33
Sitter inte med FUP framför mig men funderar fortfarande på omkopplingen av VBs telefon 20.32 och 20.38... hur såg KJs telefonuppkoppling ut under den tiden? Det enda jag kan relatera till den tiden är MBs hemkomst? Det måste finnas något samband med någon av dem och hennes telefons uppkopplingar. Blir inte klok varför telefonen skulle betett sig så om den befunnit sig i KJs kvarter hela den tiden om den inte blivit temporärt skärmad i någon källare eller dylikt?

(min fetning)

Kan MB där på restaurangen i de sms som nu då inte går att återskapa, ha skrivit nåt om att han ska ta en taxi hem lite senare och skrivit nåt om att de kunde ses?
Han var ju hemma runt den tiden så kan VB ha gått omkring därute nånstans och använt mobilen som klocka, haft den i fickan och tagit upp den vid två tillfällen för att slå av skärmsläckaren för att se vad klockan är, då MB sagt att han skulle åka hemåt och vara hemma runt den här tiden?
Citera
2013-12-08, 20:36
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Exakt! Och således kan VBs telefon mellan 19.31 och 20.38 ha befunnit sig i princip var som helst.

Polisens påstående i FUP'en är direkt felaktigt.

Du har inte besvarat min fråga om vad som går att få ut ur 2G-signaleringslistan som du menar ska finnas i slasken. Kommer den att visa vilken 2G-cell VB kopplade upp mot när 3G-täckningen förlorades?

Samt: (du får ursäkta min okunnighet på mobilområdet) - är detta en annan fysisk mast eller inte? Varför har man 2G-täckning i den lilla tårtbiten men inte 3G i så fall?
Citera
2013-12-08, 20:43
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Om MB skickade de två meddelanden till VB den 5 och 6 maj därför att VB "inte hört av sig" (altså att han liksom var omtänksam och ville veta om alt var ok med VB) och VB inte svarade på någon av de två SMS, kan du då förklara varför MB då inte blev riktigt orolig när VB inte heller dök upp på träning den 7 maj?
Och varför berättade MB inte, i någon av de två förhör den 8 maj, för polisen att VB inte dök upp på träning den 7 maj?

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Varifrån kommer uppgiften att det var träning den 7e maj och att MB var närvarande själv vid denna?

Den uppgiften kommer från förhör med JM, FUP 1056, JM som bla. är tränare i MBs karateklub och som ochså kände och tränat VB.

Och om MB var närvarande den 7 Maj när VB inte dök upp på träning är ju helt oväsentligt, det väsentliga är förståss att MB visste om att VB inte dök upp på träningen och att MB själv berättar det för JM den 8 Maj, samma dag som MB blir förhörd av polisen om VBs försvinnande, men altså av någon anledning INTE berättar detta för polisen.

FUP 1056 förhör med JM

Jag visar min tidsbekräftesle för förarprov, kk B. Den visar att jag den 8 maj kl 10.00 var

kallad till förarprov Trafikverket, Sundsbacken 4, Luleå. Jag åkte buss till Luleå för att göra

provet. Denna dag tog jag ledigt från mitt arbete på förmiddagen. Dagen före, d.v.s den 7 maj

2013 var jag inte på träningen.

Efter att jag gjort förarprovet tog jag bussen tillbaka mot Boden. Jag tittade då i Facebook på

min Iphone, en vän vid namn LG boende i Boden hade då delat hemsidan

Missing people med mig. Jag kände då igen V.B på en bild. Hon hade studenkeps på bilden.

Jag använder namnet JJ vid min Facebook kommunikation. Namnet har jag tagit

eftersom det är namnet på min hemstad i Afganistan.

Efter att jag slutat arbeta samma dag, gick jag till MBs Sushi restuarant i Boden och

berättade för honom att VB var saknad. MB sade att det visste han om, han

berättade också för mig att VB inte heller hade dykt upp på träningen dagen före
, d.v.s den 6

maj 2013.
(ang den "6 Maj" så tar JM fel, han menar tirsdag den 7 Maj, samma dag som VB skulle ha varit på träning, JM säger ju ochså att hans samtal med MB var den 8 Maj och MB säger att VB inte dök upp på träning "dagen före", altså den 7 maj").
Citera
2013-12-08, 20:48
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Du har inte besvarat min fråga om vad som går att få ut ur 2G-signaleringslistan som du menar ska finnas i slasken. Kommer den att visa vilken 2G-cell VB kopplade upp mot när 3G-täckningen förlorades?

Samt: (du får ursäkta min okunnighet på mobilområdet) - är detta en annan fysisk mast eller inte? Varför har man 2G-täckning i den lilla tårtbiten men inte 3G i så fall?

Det som loggas i den är samma info - vilken cell mobilen kopplas upp mot + tidsstämpel.

Kruxet är att man kan inte säga att mobilen kom från 3G-cellen artilleribat 270°, som täcker KJs bostad, eftersom mobilen kan ha flyttat sig ur den cellen mellan 19.31 och 20.38 utan att det loggas någonstans. (däremot om det i det tidsspannet hade skett en händelse(sms, samtal, växelanrop etc), hade det loggas i den cell telefonen befann sig i)
Citera
2013-12-08, 20:55
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Den uppgiften kommer från förhör med JM, FUP 1056, JM som bla. är tränare i MBs karateklub och som ochså kände och tränat VB.

Och om MB var närvarande den 7 Maj när VB inte dök upp på träning är ju helt oväsentligt, det väsentliga är förståss att MB visste om att VB inte dök upp på träningen och att MB själv berättar det för JM den 8 Maj, samma dag som MB blir förhörd av polisen om VBs försvinnande, men altså av någon anledning INTE berättar detta för polisen.

FUP 1056 förhör med JM

Jag visar min tidsbekräftesle för förarprov, kk B. Den visar att jag den 8 maj kl 10.00 var

kallad till förarprov Trafikverket, Sundsbacken 4, Luleå. Jag åkte buss till Luleå för att göra

provet. Denna dag tog jag ledigt från mitt arbete på förmiddagen. Dagen före, d.v.s den 7 maj

2013 var jag inte på träningen.

Efter att jag gjort förarprovet tog jag bussen tillbaka mot Boden. Jag tittade då i Facebook på

min Iphone, en vän vid namn LG boende i Boden hade då delat hemsidan

Missing people med mig. Jag kände då igen V.B på en bild. Hon hade studenkeps på bilden.

Jag använder namnet JJ vid min Facebook kommunikation. Namnet har jag tagit

eftersom det är namnet på min hemstad i Afganistan.

Efter att jag slutat arbeta samma dag, gick jag till MBs Sushi restuarant i Boden och

berättade för honom att VB var saknad. MB sade att det visste han om, han

berättade också för mig att VB inte heller hade dykt upp på träningen dagen före
, d.v.s den 6

maj 2013.
(ang den "6 Maj" så tar JM fel, han menar tirsdag den 7 Maj, samma dag som VB skulle ha varit på träning, JM säger ju ochså att hans samtal med MB var den 8 Maj och MB säger att VB inte dök upp på träning "dagen före", altså den 7 maj").

Okej, men vad menar du att det är för mystiskt med detta? Såvitt jag förstått så uteblev VB från träningar lite då och då av olika skäl. Vad är det MB skulle tjänat på att medvetet dölja uppgiften att hon inte kom på träningen? Han säger ju också att han såg henne senast den 2/5 - eftersom hon försvunnit den 4/5 maj så blir det ju en överflödig uppgift att nämna för polisen att hon inte kom på träningen.

Du fortsätter att utgå från att varenda handling och varenda ord som sagts från MB är "mystiskt" eller tyder på att han ljuger eller döljer något. Men fortfarande har varken du eller någon annan visat på en enda sak som inte lika gärna kan förklaras med helt vardagliga, naturliga orsaker. I de allra flesta fallen är dessutom den vardagliga förklaringen mer sannolik.

Här är också ett problem till jag påpekat för dig förut: Du kan inte dra slutsatser om vad som exakt har sagts från förhörsprotokoll som är sammanfattningar och INTE transkriptioner. Tror du att personen som skriver sammanfattningen har tagit med varenda liten grej som förhörsobjektet har sagt?
Citera
2013-12-08, 21:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Okej, men vad menar du att det är för mystiskt med detta? Såvitt jag förstått så uteblev VB från träningar lite då och då av olika skäl. Vad är det MB skulle tjänat på att medvetet dölja uppgiften att hon inte kom på träningen? Han säger ju också att han såg henne senast den 2/5 - eftersom hon försvunnit den 4/5 maj så blir det ju en överflödig uppgift att nämna för polisen att hon inte kom på träningen.

Du fortsätter att utgå från att varenda handling och varenda ord som sagts från MB är "mystiskt" eller tyder på att han ljuger eller döljer något. Men fortfarande har varken du eller någon annan visat på en enda sak som inte lika gärna kan förklaras med helt vardagliga, naturliga orsaker. I de allra flesta fallen är dessutom den vardagliga förklaringen mer sannolik.

Här är också ett problem till jag påpekat för dig förut: Du kan inte dra slutsatser om vad som exakt har sagts från förhörsprotokoll som är sammanfattningar och INTE transkriptioner. Tror du att personen som skriver sammanfattningen har tagit med varenda liten grej som förhörsobjektet har sagt?
Men om han messar henne 5 o 6 maj för att han inte har hört av henne bör han väl i konsekvensens namn messa eller ringa när hon inte dyker upp på träningen?
Citera
2013-12-08, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSkeptiker
Kan MB där på restaurangen i de sms som nu då inte går att återskapa, ha skrivit nåt om att han ska ta en taxi hem lite senare och skrivit nåt om att de kunde ses?

Faller som sagt på fakta och omständigheter kring de där SMS:en (se inlägg lite längre bak i tråden)
Citera
2013-12-08, 21:10
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Det som loggas i den är samma info - vilken cell mobilen kopplas upp mot + tidsstämpel.

Kruxet är att man kan inte säga att mobilen kom från 3G-cellen artilleribat 270°, som täcker KJs bostad, eftersom mobilen kan ha flyttat sig ur den cellen mellan 19.31 och 20.38 utan att det loggas någonstans. (däremot om det i det tidsspannet hade skett en händelse(sms, samtal, växelanrop etc), hade det loggas i den cell telefonen befann sig i)

Ja det är jag medveten om. Det skulle förstås ha sina sidor att fälla någon på en huvudbevisning som utgår från att man befunnit sig på exakt samma ställe under en viss tidsperiod, baserat på signaleringslistor.

Nu är ju inte detta huvudbevisning, utan en av flera indicier i målet. Om vi ändå utgår i brist på annat (begär gärna ut 2G-listan som sagt) att hon befann sig under artilleribat 270 grader även kl 20.32 så blir ändå den rimliga slutsatsen att varken hon eller telefonen har förflyttat sig under denna tid. Särskilt som den åtalade inte påstår något annat heller. Det finns helt enkelt inte minsta lilla bevis eller ens indicium på att VB någonsin lämnade KJ:s lägenhet levande, ensam och frivilligt. Sen kvarstår förvisso problemet att vi inte vet vad som hände mellan hennes sista SMS kl 18.40 och den oklara tidpunkt då hennes döda kropp (hel eller i delar) packas in av KJ (eller teoretiskt en okänd medhjälpare/medbrottsling som han valt att inte ange) i bagageutrymmet på Sonatan för att transporteras. Det är och förblir en svaghet i målet, men det betyder inte med automatik att tingsrätten dömt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in