2013-12-07, 18:30
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogensOlle
Nää Robert är bara en avundsjuk och bitter hyresgäst som missat tåget
Hahaha bäst i dag!
2013-12-07, 18:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
När spricker bubblan, och hur mycket i procent rasar exempelvis lägenheter i Stockholms innerstad??

2014 Q3 80% gissar jag. 30 års jubileum av prisraset 1984.
2013-12-07, 18:55
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartsynsk
vilket ras 1984? eller menar du 1994? fel det också, det var väl 1991 priset på privatbostäder drogs med i prisfallet o kraschen på överbelånade hyresfastigheter??

-80% gissar du? ojojoj du tar då i så du bajsar i byxan, låter föga trovärdigt med prisfall på -80%, isåfall blir det nog rent vatten och ammunition som är hårdvalutan.
Senast redigerad av tgv23000 2013-12-07 kl. 18:58.
2013-12-07, 19:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Ekonomipristagaren Robert Shiller varnar för svensk bostadsbubbla.
http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/ekonomipristagare-varnar-for-svensk-bostadsbubbla

Detta har jag hävdat länge. Jag förstår inte varför svenskar är så Stockholmskåta. Om flera flyttar bort från Stockholm kommer nya städer komma till.

Han har missat en viktig detalj: Vilka lgh finns det att hyra billigt med kort varsel utan kötid? Han har inte förstått att det råder planekonomi på hyressektorn fortfarande.
2013-12-07, 19:41
Avslutad
Citat:
vilket ras 1984? eller menar du 1994? fel det också, det var väl 1991 priset på privatbostäder drogs med i prisfallet o kraschen på överbelånade hyresfastigheter??

-80% gissar du? ojojoj du tar då i så du bajsar i byxan, låter föga trovärdigt med prisfall på -80%, isåfall blir det nog rent vatten och ammunition som är hårdvalutan.

Nej jag menar 1984. Visserligen var det ovanligt med lån på bostadsrätter då men vissa rasade med 80 % då. För övrigt har jag en vän som 2001 "köpte" = fick en bostadsrätt med tre månaders fri avgift från föreningen för att förre ägaren bara tagit sitt pick o pack och försvunnit. Idag kostar dom ca 400 000 så det går upp o ner.
2013-12-08, 00:43
Medlem
Citat:
När spricker bubblan, och hur mycket i procent rasar exempelvis lägenheter i Stockholms innerstad??
Det är två frågor du bör fråga någon som tror att det är en bubbla.
2013-12-08, 03:35
Medlem
bill claytons avatar
Citat:

Ingen kan säga exakt när det rasar eller med hur mycket.
2013-12-08, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det där var ovanligt dumt skrivet av så många olika orsaker att jag måste begränsa mitt svar.

Risken för individen måste förstås i första hand individen själv överväga. Jag vill i alla fall inte omyndigförklara vuxna människor men det kanske du vill. I så fall kan du börja med att omyndigförklara dig själv så att du förlorar rösträtten (om du nu mot förmodan är myndig).

Dessutom bedömer förstås även långivaren risken och denne avgör om det är en risk den vill ta och vilken avkastning, dvs. ränta de vill ha för det åtagandet och risk det innebär.

Om båda dessa parter är överens är det deras ensak och avundsjuka personer i hyresbostäder i förorten har inte med den saken att göra.

En sådan bedömning gör man för övrigt med alla typer av placeringar, även t.ex. när man köper aktier. Inget är helt riskfritt, speciellt inte på kort sikt, utan man får värdera potential mot risk och utifrån det avgöra om man vill ta placeringen eller inte.

.

Har inte med den saken att göra? Då hoppas jag innerligen att staten inte går in och hjälper er och bankerna när det väl går åt skogen. Förra gången vi hade en bostadsbubbla vad det precis det de gjorde. Inse att det är alla som får betala efter bolånetorskar och bankernas härjningar. Så när dagen kommer hoppas jag att du är den man du är och tar ansvar över dina handlingar. Tyvärr så är det få som brukar göra detta, de står hellre på gatorna med plankat och skyller allt på alla.
2013-12-08, 12:08
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Du glömmer optimisternas enda argument: bostäder kan inte falla (mycket) i värde, därför är det inga problem enligt dem...

Eftersom de flesta "överbelånade" bor i Stockholm så är det inte särskilt troligt att priserna kommer rasa. Det skulle i så fall vara om man smällde upp en miljon nya bostäder på ett år, men det är föga troligt. Att priserna går upp är just för att man bygger så jävla lite i Stockholm. Efterfrågan är otroligt hög och enda sättet att hitta att få en egen lägenhet är att köpa dyrt eller köa femton år i bostadskön (som man får ställa sig i när man fyllt 18). De flesta som växer upp i Stockholm vill bo kvar och vill man flytta ut innan man fyllt 33 så måste man köpa. Och då får det kosta vad det kosta vill i princip.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Har du koll på hur många skattekronor som gått till att rädda banker i kris? Förmodligen inte om du uttycker dig på detta sätt för det är inte mycket. Det som argument för att lägga näsan i blöt när en part lånar ut pengar till en annan är knappast ett hållbart argument alltså.

Men jag håller annars med dig om att bankverksamheten borde avregleras helt och hållet. Deklarera tydligt att banker i fortsättningen betraktas som vanliga företag som får räddas av aktieägarna. Avskaffa insättargarantin, alla sparare är i själva verket långivare till banken och dessa får själva bedöma risken med att låna ut sina pengar till banken. Pengarna du sätter in på en bank är inte dina pengar, det är bara en fordran du har på banken.

Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Insättningsgarantin är lika i EU och syftet är väl att öka långivarnas säkerhet, alltså privat och företags sparande i banker och liknande. Det liknar en typ av försäkring, premien betalas antagligen indirekt av långivarna.

Som John-Paul skriver så är det det bankerna (och indirekt deras inlåningskunder) som finansierar insättningsgarantin. Dock är fondens värde rätt lågt, men å andra sidan så är ju inte bankerna helt utan tillgångar själva om de nu skulle hamna i obestånd.

"Insättningsgarantin finansieras genom avgifter från de anslutna instituten. Insättningsgarantifondens värde uppgick till 28,3 miljarder kronor per 31 december 2012."
- https://www.riksgalden.se/sv/Insattningsgarantin/Om_Insattningsgarantin/

Citat:

Jag har förståelse för folk som tror att priserna kan gå ner, för det kan inte öka i all evighet. Men om nån påstår att priserna i Stockholm skulle minska 80 % så går det inte att ta seriöst. Då har man noll verklighetsförankring.
2013-12-08, 12:18
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Nej jag menar 1984. Visserligen var det ovanligt med lån på bostadsrätter då men vissa rasade med 80 % då. För övrigt har jag en vän som 2001 "köpte" = fick en bostadsrätt med tre månaders fri avgift från föreningen för att förre ägaren bara tagit sitt pick o pack och försvunnit. Idag kostar dom ca 400 000 så det går upp o ner.
näää?? menar du det?? att det går upp o ner?? måste vara en liten bonnhåla du pratar om, där en fabrik med 50 anställda lades ner, för något generellt ras på bostadspriser var det inte 1984, dessutom var priserna på bostadsrätter delvis statligt reglerade ända fram till ca 1986.
Senast redigerad av tgv23000 2013-12-08 kl. 12:24.
2013-12-08, 12:58
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Eftersom de flesta "överbelånade" bor i Stockholm så är det inte särskilt troligt att priserna kommer rasa.
Så priserna sjönk inte i Sthlm under 90-tals krisen?

Sen tycker jag diskussionen är rätt trist då jag uppfattar att de flesta som säger det inte är en bubbla är; de som har lån i "bubblan" eller de som tjänar pengar på skenande marknad (bl a de som lånar ut pengar).
2013-12-08, 13:05
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Eftersom de flesta "överbelånade" bor i Stockholm så är det inte särskilt troligt att priserna kommer rasa. Det skulle i så fall vara om man smällde upp en miljon nya bostäder på ett år, men det är föga troligt.. Att priserna går upp är just för att man bygger så jävla lite i Stockholm. Efterfrågan är otroligt hög och enda sättet att hitta att få en egen lägenhet är att köpa dyrt eller köa femton år i bostadskön (som man får ställa sig i när man fyllt 18). De flesta som växer upp i Stockholm vill bo kvar och vill man flytta ut innan man fyllt 33 så måste man köpa. Och då får det kosta vad det kosta vill i princip.

Som John-Paul skriver så är det det bankerna (och indirekt deras inlåningskunder) som finansierar insättningsgarantin. Dock är fondens värde rätt lågt, men å andra sidan så är ju inte bankerna helt utan tillgångar själva om de nu skulle hamna i obestånd.

"Insättningsgarantin finansieras genom avgifter från de anslutna instituten. Insättningsgarantifondens värde uppgick till 28,3 miljarder kronor per 31 december 2012."
- https://www.riksgalden.se/sv/Insattningsgarantin/Om_Insattningsgarantin/

Jag har förståelse för folk som tror att priserna kan gå ner, för det kan inte öka i all evighet. Men om nån påstår att priserna i Stockholm skulle minska 80 % så går det inte att ta seriöst. Då har man noll verklighetsförankring.

Du anger flera gånger helt fel skäl till ett eventuellt prisras.
Du tror att det har koppling till mängden bostäder som tillkommer i och med nybyggnad.
Eller att "de inte kan öka i evghet".

Du förstår inte det faktiska skälet till hastiga prisras på bostäder efter en överhettning.

Många "tvingas" belåna sig väldigt högt för sitt boende. Att man helt enkelt måste skaffa sig ett boende i en överhettad marknad, som Stockholm.
Så den stigande överhettningen har en koppling till bostadsbrist och stor efterfrågan, ja.
Men prisraset har koppling till konjuktur och ränta. Detta i kombination med just högt belånade bostäder.
Om räntan stiger så bolåneräntorna dubbleras i nivå, så är det väldigt många som samtidigt inte kan bo kvar i sitt boende och måste växla ner till mindre och billigare boende.
Då rasar priserna för de som tvingas sälja.
Det här påverkar ingen som bor kvar och har utrymme för den högre räntenivån och som har sin inkomst kvar.

//Brute

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in