2013-12-08, 04:00
Medlem
Snyggs avatar
Hej,

Har nu äntligen tagit tag i mitt patetiska liv som under senaste åren bestått av att vara vaken på nätterna, sova på dagarna, vara arbetslös, ständigt ångestfylld och socialt handikappad utan vänner samt oskuld. Detta har som sagt pågått under några år, och för några månader sedan kom gränsen då jag drabbades av stark hypokondri och dödsångest som jag dragits med i flera månader. Pallade helt enkelt inte med min dagliga jävla panikångest längre så har nu börjat träffa psykolog och äta Sertralin.

Placebo i all ära, men jag undrar fan om pillrena nog inte redan efter 2 dagar givit en effekt. Folk säger att man kommer dippa, men jag får istället små dustar av eufori och glädje som kommer och sköljer över mig helt plötslig utan någon egentlig anledning. Jag känner även att jag har fått mer ork rent allmänt.

Kan min kropp seriöst under de senaste åren varit så utsvulten på serotonin att den faktiskt reagerar direkt? Jag har även en kronisk tarminflammation (Ulcerös kolit) och då serotonin ju återfinns till stor del i just tarmarna kanske den ständiga inflammationen under åren fullständigt förstört serotoninbalansen i kroppen.

Jag spekulerar bara, den som vill ge någon form av input eller har någon åsikt om detta får gärna dela med sig.

Mvh
Citera
2013-12-08, 04:45
Medlem
Hi-Lifes avatar
Ska ta minst 2 veckor innan den börjar verka vad jag hört. Kan vara placebo du upplever.
Citera
2013-12-08, 08:45
Medlem
SSRI kan ge en viss effekt direkt när man börjar med det, men den stora effekten brukar komma efter 3-5v.

Jag upplevde samma sak som du dag 2-7 när jag började. Därefter en period utan någon effekt, och efter 5 veckor började jag vakna och var glad.
Citera
2013-12-08, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skelex
SSRI kan ge en viss effekt direkt när man börjar med det, men den stora effekten brukar komma efter 3-5v.

Jag upplevde samma sak som du dag 2-7 när jag började. Därefter en period utan någon effekt, och efter 5 veckor började jag vakna och var glad.

Instämmer. Euforisk efter två dagar. Sedan dipp ett par veckor. Nu rätt stabil, fortfrande på 50 mg dock.
Citera
2013-12-08, 12:37
Medlem
Filltors avatar
Som folk säger så får man full effekt efter 3 veckor, så lång tid tog det för mig iaf, dock så mådde jag skit dåligt första dagarna.
Citera
2013-12-08, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filltor
Som folk säger så får man full effekt efter 3 veckor, så lång tid tog det för mig iaf, dock så mådde jag skit dåligt första dagarna.

Tog exakt 5v för mig.

Jag hade bara en helg med kontrollerbar ångest, utöver det ingen downperiod
Citera
2013-12-08, 14:46
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg
.....

Placebo i all ära, men jag undrar fan om pillrena nog inte redan efter 2 dagar givit en effekt. Folk säger att man kommer dippa, men jag får istället små dustar av eufori och glädje som kommer och sköljer över mig helt plötslig utan någon egentlig anledning. Jag känner även att jag har fått mer ork rent allmänt.
Mvh

När man får supersnabb effekt så är det tyvärr ofta ett starkt tecken på att det kan vara fråga om bipolär sjukdom. SSRI tar veckor ofta för att unipolära ska känna skillnad, för bipolära kan det ske dramatisk skillnad bara på ett par dagar och man kan gå från deprimerad till hypoman på nolltid.

Sen så spelar självklart placeboeffekten roll, om man tror på medicinen så ger den mycket bättre effekt än sk. nocebo då man redan bestämt sig att medicinen ej kommer funka innan man ens börjat.
Citera
2013-12-08, 14:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Instämmer. Euforisk efter två dagar. Sedan dipp ett par veckor. Nu rätt stabil, fortfrande på 50 mg dock.
50?? jag äter 150 mg/dag men jag mår inget vidare ändå
Citera
2013-12-08, 22:04
Medlem
Snyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
När man får supersnabb effekt så är det tyvärr ofta ett starkt tecken på att det kan vara fråga om bipolär sjukdom. SSRI tar veckor ofta för att unipolära ska känna skillnad, för bipolära kan det ske dramatisk skillnad bara på ett par dagar och man kan gå från deprimerad till hypoman på nolltid.

Sen så spelar självklart placeboeffekten roll, om man tror på medicinen så ger den mycket bättre effekt än sk. nocebo då man redan bestämt sig att medicinen ej kommer funka innan man ens börjat.
Har inte tidigare haft några tecken på att vara bipolär, utan det har varit en ganska konstant depression utan perioder av hypomani (annat än vid alkohol intag, då). Det som däremot hände för ca 3 månader sedan var att jag gick ner mig mer än jag någonsin tidigare gjort, alltså total dygnetrunt panikångest. Detta pga att jag drabbades av stark rädsla och ångest för min hälsa, vilket tog över mitt liv helt och har hållit i sig sedan dess. Vågar inte uttala mig om det beror på bipolär sjukdom, men jag tror snarare på långdragen depression som förvärrades kraftigt och plötsligt. Effekten jag känner av Sertralin skulle även kunna förklaras av att min somatisering och fokus på kroppen långsamt börjar släppa.
Citera
2013-12-09, 21:27
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg
Har inte tidigare haft några tecken på att vara bipolär, utan det har varit en ganska konstant depression utan perioder av hypomani (annat än vid alkohol intag, då). Det som däremot hände för ca 3 månader sedan var att jag gick ner mig mer än jag någonsin tidigare gjort, alltså total dygnetrunt panikångest. Detta pga att jag drabbades av stark rädsla och ångest för min hälsa, vilket tog över mitt liv helt och har hållit i sig sedan dess. Vågar inte uttala mig om det beror på bipolär sjukdom, men jag tror snarare på långdragen depression som förvärrades kraftigt och plötsligt. Effekten jag känner av Sertralin skulle även kunna förklaras av att min somatisering och fokus på kroppen långsamt börjar släppa.

Hur ser din sjukdomshistoria ut? Vid vilken ålder började du drabbas av depressioner?
Har du bipolär sjukdom eller annan psykisk sjukdom i släkten?

Är sertralin den första psykofarmaka du testat eller har du testat annat innan också?
Citera
2013-12-09, 21:43
Medlem
Snyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Hur ser din sjukdomshistoria ut? Vid vilken ålder började du drabbas av depressioner?
Har du bipolär sjukdom eller annan psykisk sjukdom i släkten?

Är sertralin den första psykofarmaka du testat eller har du testat annat innan också?
Blev smått deprimerad under/efter gymnasiet. Har hållit i sig sedan dess, alltså kanske 3-4 år. Det har dock varit hanterbart, jag har alltså aldrig gått ner mig så pass att jag har daglig, kraftig ångest utan det har mer varit en allmän trötthet och olustkänsla för saker och ting. Depressionen har gått hand i hand med min kroniska sjukdom, det kan ha ett samband.

Har ingen bipolär i släkten, men har en pappa som var smådeppig och hypokondrisk som yngre. Sertralin är det första jag äter + sobril och imovane.
Citera
2013-12-09, 22:44
Medlem
Lithonit, du gör mig orolig. Har du en källa till dina påståenden?
Bör jag slut med sertralin :/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in