Citat:
Ursprungligen postat av
apologi
Eller är det du som tolkar min text fel?
Du, det var ganska svårt att tolka ditt
Uppskattat där jag befinner mig socialt. Kanske inte i era konsumbutiker i fagersjö på mer än ett sätt. Jag blev iofs tvungen att googla
Fagersjö, men det denoterade uppenbarligen precis det jag kunde gissa.
Citat:
Har aldrig sagt att jag niar folk för att vara trevlig mot just den specifika personen.
Utan alltså då i vilket syfte? Har man ett avvikande tilltalsbruk, ha man rimligen ett tydligt och specifikt syfte med det.
Citat:
Skulle aldrig nia en jämställd.
Nä, det gjorde man ju inte heller på den gamla tiden. Man niade bara folk som man ansåg stod
under en själv. Om man var vuxen. Ungdomar - väsentligen tonåringar - fick nia äldre som dispens för att de inte förväntades ha koll på hela titelprotokollet, och att det dessutom hade verkat ganska lillgammalt om de hade tillämpat det. (Se
(FB) Säger ni "Ni" ? #246 för en fullständig redogörelse för nischerna för
ni under sextiotalets början.)
Det är liksom det som är problemet med det nya expeditniandet - där är det ju
butiksbiträdet som niar
kunden. På riktigt var det tvärtom.
Citat:
Edit: Bara för att det inte alltid är accepterat av personen i fråga behöver det inte betyda att personen inte respekterar mig.
Nejvisst. Det finns ett stort antal mer eller mindre osympatiska eller otrevliga människor som jag respekterar på det ena eller andra sättet. Men det betyder ju inte att jag respekterar just deras osympatiskhet eller otrevlighet. Och varför man prompt behöver göra något som a) absolut inte är nödvändigt, och som b) en hel del människor ogillar påtagligt övergår nog mitt enkla förstånd.