2013-12-05, 19:44
Medlem
dajevlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag har sagt det förr (och jag har varit ute och tagit en nypa luft), min tro är att Sverige inte har ett fritt demokratiskt val 2018.

På nåt sätt känner jag samma sak som du. Inför valet 2014 har jag läst på om hur rösträkningen går till, vilket lugnat mig något - men jag är ändå övertygad om att eftersom det finns så många "ANTI-SD:are" som tror de gör den goda gärningen när de motarbetar detta parti, så är jag skiträdd ändå.

Mitt valdistrikt har inför 2014 slagits ihop med andra och blivit jättestort - jag förstår inte varför (för att spara pengar kanske men...)
Senast redigerad av dajevlar 2013-12-05 kl. 19:50.
2013-12-05, 20:08
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag har sagt det förr (och jag har varit ute och tagit en nypa luft), min tro är att Sverige inte har ett fritt demokratiskt val 2018.

Jag har samma ilande föraning om att något sådant kommer att ske. Om det sker redan till 2018 eller om det dröjer till 2022 eller 2026 ska jag låta vara osagt.

Vad man ska komma ihåg är att makten inte kommer att kalla det för "avvecklad demokrati" utan snarare "utvecklad demokrati". Sveriges fantastiska media kommer att jamsa med och kalla det "modernt, tolerant och normkritiskt".

Kärnan i den "utvecklade demokratin" kommer att vara att vi som väljare inte ska tillåtas rösta om och påverka samhällsutvecklingen. Det är dock fullt möjligt att vi symboliskt får rösta på olika partier, fast då endast om olika plånboksfrågor - välfärdsdecimaler.
2013-12-05, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
Siffran som skrämmer Åkesson
Tvärtom. Det är rekord i partisympati 6,8% (ca 2,3 ggr större än vid valet)
http://privat.bahnhof.se/wb492673/8%20Main%20frame%20SCB.html

Motsvarar SD ca 13%.
Senast redigerad av amalrik 2013-12-05 kl. 20:42.
2013-12-05, 20:47
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krikkitrobot
SD fick 14,6 % hos Sentio i augusti och i oktober fick de 14,1 %. Jag är rätt säker på att M så småningom kommer att ändra sig i frågan och kanske till och med samarbeta med SD. Frågan är som sagt när, men visst måste väl ändå M inse att det i princip är deras enda väg till återta makten igen efter den förlust vi troligtvis kommer att få bevittna?
Åh fan. Dem har alltså fått 14,6% som högst nu. Även om detta är ett resultat som ligger långt ifrån det vanliga opinions resultaten. Vars medel ligger flera procentenheter lägre. Men jag vidhåller fortfarande att jag tror på 11-14% i valet. Vad tror du själv?

Med tanke på hur mycket mer människor som Sverige kommer att ha utländsk bakgrund vid valet 2018 som är röstberättigade. Så har jag svårt att tro att SD kommer bli ett så mycket större parti år 2018.
Senast redigerad av Mellbergan 2013-12-05 kl. 20:51.
2013-12-05, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Sanna Rayman i Svd verkar ha läst denna tråd. Flera av de saker som hon i dagens artikel nämner om SD har tidigare och senare återupprepats här. Bland annat att de som valt att ge sin röst på sd är fast i sitt beslut. Denna övergång kräver ett noga övervägande och ett stort mod med tanke på den hets sd utsätts för. Moderaterna och socialdemokraterna kan helt enkelt inte vinna tillbaka dessa väljare, vilket borde oroa Reinfeldt och Löfvén.

Det är ju bra att Rayman fattat grejen. Fast det borde nog etablerad media som helhet också göra. Kör man med drev på drev om hur rasistiska sd är kommer folk att sluta läsa. Och det är ju inte så att det saknas alternativ media.

1. Givetvis läser de på flashback.

2. Att offentligt deklarera sitt stöd för Sd kan nog vara farligt som påpekats lite varstans. Däremot har ju Rayman fel i analysen map. "kan". Det handlar snarare om "vill" och då inte avseende Löfvén eller Reinfeldt, utan att partiernas övriga potentater helt enkelt inte vill ha de väljarna eller helt enkelt stöter bort dem medvetet. Man kan ju inte underlåta att notera att båda partierna har en övergripande kontroll, som inte alls är vald, när man studerar partilistorna och tex. 'hur folk nått sina positioner i partierna'. Kombinerar den informationen sedan med hur det trycks på knappar i riksdagen mm. så kan man ju direkt se att varken partiledarna eller partierna har någon egentlig kontroll över dessa personer, som de facto tex. gynnas av minoritetsregeringar och Sd:s existens, så länge Sd bara är tungan på vågen.

3. Det handlar väl om att det är ganska kvalificerade personer som nu knallar iväg mot Sd, alltså typ traditionella moderata kärnväljare i typ femtio års tid och motsvarande för S. Den överhängande risken map. diverse mail som jag har i min mailbox är förstås att Sd, med säg att migration av ett tiotal sådana finare& mer kvalificerade individer till sker, så kommer Sd att vara mer kvalificerat *regeringsfähigt* än M och S tillsammans. Det handlar inte så mycket om vad M och S partiledare gör, som vad enskilda partifunktionärer sysselsätter sig med. Alltså väldigt mycket ligger alltså utanför partiledarnas kontroll, men reflekterar väldigt dåligt på dem i opinionsmätningar, liksom förstås kompetensförlusterna.

4. Däremot inte sagt att det kommer att ha någon större betydelse i valet nästa år, vad som däremot har betydelse är ju förstås att missnöjda väljare ser Sd som ett alternativ till att säga "heja oppositionen" på precis samma sätt som Mp är ett alternativ för kvinnor på vänsterkanten, när V eller S inte duger och högerpartierna inte lockar av något skäl.
Senast redigerad av BehindRayban 2013-12-05 kl. 21:05.
2013-12-05, 21:13
Medlem
Menveds avatar
Jimmie var just fullkomligt lysande i debatt mot Jonas Sjöstedt i Expressens program Bar&politik. Den handlade om en 7-8 ämnen, ej invandringen, och Jimmie Åkesson hade svar på allt. Sjöstedt var väldigt aggressiv men fick inte ut någonting.

En liten miss gjorde Jimmie som är relevant för den här tråden. När Niklas Svensson sa att SD inte skulle komma in i riksdagen om bara kvinnorna fick rösta så invände inte Åkesson mot den siffran. Men som flera duktiga skribenter i tråden redan rett ut så är det ett missförstånd.

All in all, så finns det inga skäl att frukta för Jimmie i valdebatterna som kommer. Han är flera klasser bättre nu än han varit tidigare.
2013-12-05, 21:19
Medlem
Storalfs avatar
Det som påstods i debatten att sd inte skulle hänga kvar i riksdagen om bara kvinnor röstar stämmer väl inte? Som jag förstått det var det väl rådatan som angav ett kvinnligt väljarstöd på strax under 4%?
Edit: missade inlägget ovan, nåväl det kan ju inte skada med lite upprepande=)
2013-12-05, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Jimmie var just fullkomligt lysande i debatt mot Jonas Sjöstedt i Expressens program Bar&politik. Den handlade om en 7-8 ämnen, ej invandringen, och Jimmie Åkesson hade svar på allt. Sjöstedt var väldigt aggressiv men fick inte ut någonting.

En liten miss gjorde Jimmie som är relevant för den här tråden. När Niklas Svensson sa att SD inte skulle komma in i riksdagen om bara kvinnorna fick rösta så invände inte Åkesson mot den siffran. Men som flera duktiga skribenter i tråden redan rett ut så är det ett missförstånd.

All in all, så finns det inga skäl att frukta för Jimmie i valdebatterna som kommer. Han är flera klasser bättre nu än han varit tidigare.

Åkesson var bra. Sjöstedt blev ju tom tystad där vid nåt tillfälle. Det var bra när han tappade tråden den gamle kommunisten.
Det kan nog ha övertygat någon ny osäker väljare till SD.

Förövrigt, jävligt osympatiskt intryck Sjöstedt gav med det höga tonläget.
2013-12-05, 22:14
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Siffrorna gäller partisympati (annan fråga och rådata) där SD ligger lägre än vid partival.
Partival för SD är 3,8x1,36 = 5,2%.

Sedan bör man korrigera för att SCB underskattar SD med en faktor ca 1,3.
Detta innebär att det verkliga stödet till SD bland kvinnor är ca 7%.
Och det idag! Till valet 2014 så kommer stödet fortsätta växa p.g.a att verkligheten väcker alltfler kvinnor och än fler män.
Vidare är jag övertygad om att en kraftig uppgång för SD i EU valet kommer öka legitimiteten hos kvinnor mer än män att rösta på SD.
Så jag är övertygad att turbon kommer slås på efter EU valet och SD kommer få en snabb tillväxt de sista månaderna.
2013-12-05, 22:54
Medlem
Zerozorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Om en akademiker uttalar sig positivt om SD så betyder det så mycket mer än om det bara är en vanlig arbetare som uttalar sig. Exempelvis så är man mer benägen att lyssna på exempelvis en läkare, ingenjör, arkitekt än att lyssna på vad en vanlig knegare kan störa sig på i politiken.
Äger nog sin riktighet - ju fler kostymer i SD desto fler röster...
2013-12-05, 22:56
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Socialdemokraterna går till val på att parterna ska kunna stoppa arbetskraftsinvandring om det finns arbetslösa svenskar som kan ta jobbet. Men MP slår bakut. "Vi kommer aldrig att bilda en regering som gör det svårare för människor att komma till Sverige", säger Miljöpartiets Maria Ferm.
Man får hoppas att detta uttalande verkligen hörs ute i stugorna. Dels är det ju bra för opinionssiffrorna för SD & dels blir det väldigt tydligt att MP's företrädare nu lämnat den normala världen för att helt flyta in i psykosdimmorna.
2013-12-05, 22:57
Medlem
rejdars avatar
Nu har jag lite tid att kommentera, fast jag kunde gjort det lätt för mig och kopierat tidigare undersökningsresultat för det är precis samma som förut http://www.scb.se/Statistik/_Publikationer/ME0201_2013M11_BR_ME60BR1302.pdf

Man kan så enkelt utläsa hur den typiske SD-sympatisören ser ut på att utläsa hur procenten fördelar sig, man behöver inte strida om nivån alls, för det är relationen till procenten för SDarna i samtliga grupper, 6,8 % (medel), de som svarat SD på partisympati i denna undersökning, som är intressant. När det är mer än 6,8 är sverigedemokraten överrepresenterad i en grupp och vice versa.

Detta säger som tabell 1 utvisar att den allra vanligaste SDaren är en man mellan 18 och 24 år. För de uppger SD som partisympati till 14,5 % (kvinnor i samma åldr: 3,2%, tittar man på bara män konstra kvinnor så är det 9,5 % män mot 3,8 % kvinnor. Den lägsta siffran har kvinnor 45-54 år: 2,4 %. Och genomsnittet skulle vara 6,8 %. (tabell 2 har bara färre åldersgrupper så den behöver inte avhandlas)

Tabell 3 beskriver läget efter region där är värt att notera att det ligger högre för skåne län utom stormalmö: 10,9 än själva stormalmö på 9,6, man påstår att et är kontakten med mångkulturen som gör att det, men ändå är siffran högre utanför den stora koncentrationen av mångkultur, och det stämmer ju illa med Göteborg med sina 4,4 % och Stockholm med 3,8 % (medel är fortfarande 6,8%)

Tabell 5 gör det återigen tydligt att det är sydsvenska män som är i topp med 14,0 %, medan 2,7 % kvinnor i Stockholm sympatiserar med SD.

Om nästa tabell har det sagts en del, utrikes födda män står det 7,3 % medan inrikes födda är 9,8 %, männens medel är ju 9,5 % så de utrikes männen är underrepresenterade gentemot medel, precis som förväntat. Tittar man på kvinnor är de utrikes födda 1,4 % (den lägsta siffran?) där medel för samtliga kvinnor är 3,8%. Tabellen om utländsk bakgrund följer precis samma mönster.

Och ang ogifta/gifta kvinnor och män (tabell 7) så gäller samma sak, og. m: 11,6 % g k: 3,7 %

Folk med/utan barn är som väntat m. u. b. 10,5% k.m.b 2,8%

Ang inkomst så ligger SD-sympatierna på en medelinkomst för män 11,5% hos folk som har inkomst från 40% till 60%, Hos kvinnor ligger inkomsten på 20-40%: 5,1% sympatisörer. Även 0-20% ligger över medel: 4,7%. Man an skönja ett könsrollsmönster om man tänker sig ett gift par t ex. Mannen medelinkomsttagare, kvinnan låginkomsttagare.

Utbildning (tabell 19): en kraftig dominans på män med enbart grundskoleutbildning: 15,2, högskoleutbildning är så lågt som 3,8%, för kvinnor dominerar enbart grundskoleutbildning också kraftigt: 7,3 % -högskoleutbildning 0,8 %!

Boendeform: 10,7 % män i hyreslägenhet. Kvinnor i bostadsrätt: 3,5%

Sysselsatta män 9,7, icke sysselsatta 9,2 (medel 9,8), de arbetslösa männen tror inte på SDs arbetsmarknadspolitik uppenbarligen. Men kvinnorna: 5,1 % arbetslösa kvinnor (medel 3,8)

Sysselsatta arbetare: män 15,1 %, högre tjänstemän 2,8%
Sysselsatta kvinnor arbetare: 6,2%, högre tjänstemän 0,8% !

Sektor: privatanställd arbetare man: 13,4% kommunalt: 3,1%

Fackförbund: män i LO 14,7 % SACO: 2,1%

Detta tillsammans att den typiske SD:are är en ogift, inrikes född man utan barn, 18-24 år, i sydsverige, privatanställd arbetare, LOmedlem, med en lön som medelsvensken. Utbildningen är grundskola och bostaden är en hyresrätt.

Senast redigerad av rejdar 2013-12-05 kl. 23:01.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in