2013-12-04, 20:34
Medlem
Jaro Paros avatar
Vad finns det för annan anledning till att glorifiera sitt kriminella liv samtidigt som att ta avstånd ifrån det? Jag har både lyssnat på P3-dokumentären och läst han bok och allt jag kommer fram till är att han vill skryta och göra sig märkvärdig genom att sätta andra människor i misär.

Att han sen tar avstånd från det nu och till och gått och blivit religiös? Oh fan..

Han cashade in på att göra brott och nu cashar han in på att berätta hur han gjorde brott. Så visst ligger det nog i hans egen intresse att måla upp sig som en super gangster.
Notera gärna också att allt vi hör om denna Liam mestadels kommer från han själv, han skrev boken och han ställde upp i P3 dokumentären.

Så om jag får ge mig på en gissning hurvida "tung" han var i sina aktiva år så tycker jag att ett rimligt antagande är att han var en person utan större förgreningar i någon mer utstuderad organiserad kriminellt nätverk utan hade sina vänner han planerade och knäckte värdetransporter med.

Men han har intresse av att måla ut sig som en farlig gangster så han kan föreläsa och fakturerar samtidigt som han inte riktigt kan låta bli att ändå inte skryta om skiten.
Citera
2013-12-04, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaro Paro
Han cashade in på att göra brott och nu cashar han in på att berätta hur han gjorde brott.
Det är väl smart? Tjäna pengar på både in och utgången. Och på film, och på bok. Killen är skärpt.

Citat:
Så visst ligger det nog i hans egen intresse att måla upp sig som en super gangster..
Han var en fullblodsgangster.

Citat:
Så om jag får ge mig på en gissning hurvida "tung" han var i sina aktiva år så tycker jag att ett rimligt antagande är att han var en person utan större förgreningar i någon mer utstuderad organiserad kriminellt nätverk utan hade sina vänner han planerade och knäckte värdetransporter med..
Liam hade och har ett oerhört stort kontaktnät.
Citera
2013-12-05, 02:51
Bannlyst
nu vet jag ine hur ts menar med hur tung han var? men jonas oredansson var bra mycket tyngre under sin tid som rånare. det var ungefär samma år av tid då dom var mest aktiva.

bara för att liam gjorde ett misslyckat rån som inte gav några pengar i statsobligationer gör inte han per automatik till en tungaste gangster.
Citera
2013-12-05, 08:50
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zvennen
nu vet jag ine hur ts menar med hur tung han var? men jonas oredansson var bra mycket tyngre under sin tid som rånare. det var ungefär samma år av tid då dom var mest aktiva.

bara för att liam gjorde ett misslyckat rån som inte gav några pengar i statsobligationer gör inte han per automatik till en tungaste gangster.
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton

Jag läser boken han själv har skrivit och har kommit ungefär halvvägs. Jag
måste säga att jag blir lite förvånad eftersom jag inte hade uppfattat honom som
såpass tungt kriminell som han faktiskt verkar ha varit. Jag kommer ihåg
rubrikerna när han häktades i samband med Sökarna, men i boken berättar
han själv att han, Milan och några till i princip var de värsta i Stockholm inom
deras gebit. Min fundering är om det stämmer?
Jag tycker min trådstart väl beskriver vad jag funderar över.
Citera
2013-12-05, 09:09
Medlem
Favete-linguiss avatar
Tycker boken mest handlade om hur kan vill framställa sig som duktig skådespelare,vilken han nämner många gånger.. "jag klarade detta,just för att jag är extremt bra skådespelare" "jag klarade situation för att jag är så bra skådespelare" osv osv osv.. vidrigt..
Citera
2013-12-05, 10:53
Medlem
Citat:
i boken berättar han själv att han, Milan och några till i princip var de värsta i Stockholm inom deras gebit. Min fundering är om det stämmer?
Ja, han var med i toppen då. Inget att snacka om.
Citat:

Jonas sitter igen och Liam är ute. Liam var smart nog att inte beblanda sig med knark, och Jonas har suttit så mycket mer än Liam. Och nu väntar den värsta voltan av dem av alla för Jonas. Jonas är också väldigt skärpt, och tillhör också eliten.
Citat:
Ursprungligen postat av Favete-linguis
Tycker boken mest handlade om hur kan vill framställa sig som duktig skådespelare,vilken han nämner många gånger.. "jag klarade detta,just för att jag är extremt bra skådespelare" "jag klarade situation för att jag är så bra skådespelare" osv osv osv.. vidrigt..
Han har ju en förmåga att hela tiden hitta saker att fästa fokus på och överleva. I häktet var det Jesus, inom kriminaliteten var det den hårda mentaliteten och disciplinen från kampsporten som la grunden. Han är en jävla överlevare den killen.
Citera
2013-12-05, 17:03
Medlem
Citat:
Liam var värdetransportrånare vilket är mycket svårare. Sen vet jag inte hur mycket pengar Liams alla rån gav?
Citera
2013-12-05, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Ja, han var med i toppen då. Inget att snacka om.

Jonas sitter igen och Liam är ute. Liam var smart nog att inte beblanda sig med knark, och Jonas har suttit så mycket mer än Liam. Och nu väntar den värsta voltan av dem av alla för Jonas. Jonas är också väldigt skärpt, och tillhör också eliten.

Han har ju en förmåga att hela tiden hitta saker att fästa fokus på och överleva. I häktet var det Jesus, inom kriminaliteten var det den hårda mentaliteten och disciplinen från kampsporten som la grunden. Han är en jävla överlevare den killen.

Liam var smart nog att sluta med brott, av allt att döma. Men däremot gör han intryck av att ha/haft problem med droger, enligt rykten och av hans utseende på olika tidningsfoton att döma. Liam var nog inte alls så stark psykiskt, som han ville verka utåt.

Han var tung i den meningen, att han gjorde mycket pengar på rån - och gjorde väl fler rån än han dömdes för. Utbytet av rånen var dock högst varierande; från flera miljoner ner till några tiotusental kr--och en yxa i skallen.

En kupp som polisen enligt tidningarna anser att Liam & Co gjorde, var den fräcka stölden av fem miljoner i kontanter, i Gamla Stan 1990. Värdetransportören gick och fikade, och "glömde låsa" bilen. Någon knallade iväg med pengarna..
Citera
2013-12-05, 19:29
Medlem
Sichtis avatar
Det gamla gardet är alltid bäst. Innan Liam så var det Jukka & co som härjade och filmen sökarna handlar om Jukkas liv där Liam spelar rollen.

Precis som med andra i livet kom Liam i kontakt med våld på gator och kriminalitet senare i livet eftersom han var yngre än Jukka etc. Men han kom i en tid där man fortfarande kunde vara kriminelll i Sverige utan för den delen höra till MC miljön.
Citera
2013-12-05, 20:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Liam var värdetransportrånare vilket är mycket svårare. Sen vet jag inte hur mycket pengar Liams alla rån gav?

jonas var också rånare vid den tiden. han tog både transport och banker till skillnad liam.
Citera
2013-12-05, 21:00
Bannlyst
Citat:
Jag tycker min trådstart väl beskriver vad jag funderar över.

Alltså, för attt liam blev "kändis" så är det bara han ni känner till inom den sfären. Ska vi verkligen diskutera om den tyngsta rånaren genom tiderna så ska ni nog söka utan för nätet. Då kan jag säga att den tyngsta rånaren är fan Ibbe som har gjort över 30 tals rån. sist vad jag minns så åkte han fast i Danmark i ett hotell med flera miljoner kronor. men eftersom ingen känner till han så blir det bara fokus å liam och milan. Känner till fler många rånare som är tyngre än liam, nästan hela FFL e fan bra så mycket tyngre än liam. problemet med liam att han gillar att glorifiera sig med sina brott och hur han blev frälst. och hur han hämta sin skatteåterbäring. han syftar på rånpengar. hur han formulerar det sm skatteåterbäring fattar jag än inte vad han syftar på. i mina öron låter det väldigt sinnesjukt, ingen i den världen skulle använda den termen.

men om diskussionen ska vara den som lyckats? ja då är det en annan sak. det kan vi också prata om.

Vill bara ge dig en ledtråd, det finns hur många fd kriminella som helst, en del tar helt avstånd från att bli intervjuade eller står ifrån rampljuset, det finns en anledning. det är dom som mår bra och som verkligen lever det goda livet med brottets förtjänst.
Citera
2013-12-05, 21:01
Medlem
ragingcows avatar
Såg nyligen sökarna och då funderade jag på om hans liv såg likadant ut i verkligeheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in