Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jag läser boken han själv har skrivit och har kommit ungefär halvvägs. Jag måste säga att jag blir lite förvånad eftersom jag inte hade uppfattat honom som såpass tungt kriminell som han faktiskt verkar ha varit. Jag kommer ihåg rubrikerna när han häktades i samband med Sökarna, men i boken berättar han själv att han, Milan och några till i princip var de värsta i Stockholm inom deras gebit. Min fundering är om det stämmer?
Du orkar läsa igenom smörjan "Insidan"?

Försökte verkligen ge den en chans och jag är ingen finnig 15-åring som "älskar Snabba Cash" men till och jag gav upp efter typ 100 sidor. "Insidan" skulle behövt en bättre redaktör som jobbade med språket, kronologi och en bättre ingång varför blev Magnus senare Liam Norberg kriminell, inte ens en hobbyanalys finns med. Tycker till och med att boken känns lite självförhärligande. Som vanligt ska läsaren ta en sådan bok med en
extremt stor nypa salt, kriminella älskar att överdriva sin egen roll och gör sig själva gärna till en
tung kille när den kriminella banan ska återberättas. Jag vet att Liam har begått flera grova rån bland annat "det största i Sverige" mest värdepapper ganska värdelöst att sno som kriminell men ändå visst har Liam varit tung. Sedan är frågan om det är någon merit egentligen att ha varit grovt kriminell? I min värld är uppskattas sådant ej men självklart kan jag förstå varför vissa personer blir kriminella. Det ger snabba pengar, spänning, "respekt" och brudar. Kan låta lockande javisst men knappast värt priset du får betala för detta. En kriminell bana tar oftast slut senast i 40-års åldern men visst finns undantag som exempelvis Thomas Möller eller "affärsmän" som Roland Bjuhr. Men vi snackar om extrema undantag och det är grovt räknat max ett 20-tal sådana människor som verkar inom Sveriges gränser, då räknar vi också in personer som Liams kompis Milan S som utåt sett flyttat från Sverige och "inte har några intresen kvar i Sverige"... Åter till topic: på frågan om Liam var tung så kan svaret vara ja Liam var tung för att han kände tunga människor inom den kriminella världen och han genomförde flera grova brott under en längre tid. Men Liam åkte fast vilket drar hans status enligt mig, en tung gubbe kan begå grova brott men kan undkomma lagens långa arm och utåt sett skaffa sig en respektabel yta men samtidigt ha kvar ett finger med i spelet i den undre världen. Antalet sådan personer i Sverige är försvinnande få, det byggs gärna upp en massmedial bild att den organiserade brottsligheten är utbredd och är välorganiserad. Sanningen är att den bilden i mångt och mycket är ett fantasifoster skapat av media och underhålls av att kriminella gärna försöker verka otroligt välorganiserade. Ett annat mått på om Liam var tung är också vad andra krimimella som verkade under samma tid anser om Liams tyngd.