Citat:
Ursprungligen postat av
Himmelsblått
Några frågor:
Varför tror Ni att just Fingerprint kommer lyckas av alla de som håller på med liknande produkter?
De enda smartphone tillverkarna som tjänar bra med pengar är Apple och Samsung. Är det inte konstigt att Fingerprint inte fått någon av dessa som kund då? Varför satsa på små tillverkare som knappt tjänar något på sina produkter.
Prispress kommer ske i branschen förr eller senare. Hur påverkar detta Fing?
Jag har fått uppfattningen att tekniken endast är för smartphones i premium segmentet, stämmer det?
Vilka premium modeller kommer använda sig av bolagets teknik?
Apple valde touch i sin 5s och det ser smidigt ut. Hur pass bra är Fingerprints touchsensor? Finns det någon video eller demonstration som visar upp bolagets teknik?
Historien har många gånger visat att det inte räcker med att välja rätt bransch när man investerar. Även om biometrin är här för att stanna så måste man välja rätt bolag. Det känns som en enorm utmaning att klara av, ja nästan som ett lotteri. Jag skriver detta inlägg för att utmana Er som tror på bolaget att komma med svar på mina frågor.
Hälsning/Himmelsblått
"Av alla de som håller på med liknande produkter"
Finns i princip 1 konkurrent i dagsläget (kan du nämna dessa alla du pratar om tack? så blir det lättare att bemöta dina argument). Alla andra bolag i genren (de flesta är döda nu) har koncentrerat sig på gammal teknik eller jobbar mot andra områden typ dörrar. FPC är nu inne på generation 4 av sin touchsensor medan de andra inte ens har utvecklat sin FÖRSTA (förutom authentec som apple köpt, ej konkurrent längre således). Problemet de möter är att de måste helt själva utveckla tekniken, det finns inget att gå efter. FPC har jobbat med sin touchsensor 14 år, tror du att andra företag bara kan ta igen den här tiden över en natt utan någon som helst vägledning (patentskydd du vet). Sedan optimera tekniken för den här marknaden. Det kommer ta tid, men givetvis kommer konkurrenter dyka upp med tiden (personligen tror jag det kan komma någon touchsensor om 1-2 år från konkurrent).
Samsung har ju inte haft någon sensor än i sina telefoner, så hur kan du ens tycka det är konstigt att de inte köpt sensorer från fpc?
För tillfället har fpc sensorer i 12 lanserade prylar från några av de största i asien. Bl.a. Konka, pantech (ägs till 10% av samsung) samt fujitsu. Man har även sensorer i bloombergs prylar och kinesiska banker. På senare tid har man påbörjat många samarbeten med smarta kort och betalkort. Här snackar vi STOR marknad utöver smartphones!
För att inte tala om Microsofts många goda uttalanden om FPC. De har ju byggt hela sitt nya operativsystem med biometrilösningar utifrån fpc teknik..
Här är en demonstration av fpc touchsensor gjord av microsoft. Spola fram till ca 3:30 om du vill se enbart själva demonstrationen och höra hur väl microsoft talar om den (finns 3 delar av presentationen om du vill se mer).
http://www.youtube.com/watch?v=_e-L2_as28Y
Min utmaning till dig blir att nämna alla dessa konkurrenter du talar om. Vad gäller ditt sista stycke där du nämner att det inte räcker med att finna rätt bransch utan också rätt företag, och drar paraleller med ett lotteri, så är väl ett lotteri med 50% chans vinst ganska bra?

Särskilt med all den fakta som ligger bakom. Det talar nog snarare för mer än 50%....
Vänligen