2013-12-04, 21:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Tveksamt, men det har säkert hänt någon gång. Och här, i detta läge, vore det ju alldeles förskräckligt om FS försatt sin chans till dito gärning.

FS borde ju har mer att vinna på att blidka ämbetsmännen i HovR än att blidka kreti & pleti.

FS skall inte blidka några ämbetsmän, det är Åklagarens roll.
Det enda FS behöver göra är att tala sanning och verkar hittills blivit betrodd.
Citera
2013-12-04, 21:26
Medlem
Finlisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservatic
Att artmix ens var här inne bevisar en hel del, varför skulle en oskyldig person joina en grupp på fb och sitta och försöka "hjälpa" till? Han outade sig själv en hel del, jag personligen fick bara sämre vibbar av fs efter hans utspel här i forumet.

fs har skrivit mer här än han pratat i förhören, nåja kanske inte riktigt men varför han var här på flashback och var aktiv, säger som du säger en hel del.

Hade han varit oskyldig hade inte varit aktiv här, inte på det sätt han var och han hade hjälpt polisen och familjen att leta efter Marina, dock lyfte han inte ett finger. Inte så konstigt, han visste ju vad han gjort Varför skulle en latpryl anstränga sej om han inte behövde.....

Han ville inte spekulera, han hade ingen aning, han såg inte att det var blod i sängen osv osv osv.

Men så jäkla gött att han är på rätt plats nu, där lär han stanna i många år

Marina fick sista ordet, men det var väntat sanningen kommer alltid fram, förr eller senare
Citera
2013-12-04, 21:30
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
FS skall inte blidka några ämbetsmän, det är Åklagarens roll.
Det enda FS behöver göra är att tala sanning och verkar hittills blivit betrodd.
Att inte kunna döma någon för mord, är knappast samma sak som att det är ett utslag av tro på vad tilltalad hävdar. Om FS talat sanning hade han troligtvis redan suttit inspärrad. Tror du inte?

Det handlar om att bygga ett case där FS framstår som en (i hopp att undgå straffansvar) lögnaktig gärningsman. Det, tillsammans med övrig stödbevisning, räcker som beslutsunderlag för HovR.
Citera
2013-12-04, 22:04
Bannlyst
Citat:
Att inte kunna döma någon för mord, är knappast samma sak som att det är ett utslag av tro på vad tilltalad hävdar. Om FS talat sanning hade han troligtvis redan suttit inspärrad. Tror du inte?

Det handlar om att bygga ett case där FS framstår som en (i hopp att undgå straffansvar) lögnaktig gärningsman. Det, tillsammans med övrig stödbevisning, räcker som beslutsunderlag för HovR.

Men helt ärligt, bygga ett case...idioten PÅK försökte med dito trixande sist vilket baktände.
Nu har man plockat bort FS mamma & FS barns mamma.

Man måste belägga FS med en lögn för att få honom att framstå som en lögnhals.
Det är inte gjort.
Åklagaren kan släpa dit en hel gosskör som hävdar att FS ljuger men rätten lär inte lyssna på den melodin.
Den sk. stödbevisningen finns inte. Inte ett skit.

Jag tittade på Ida-fallet idag. Där har man ju en massa indicier:
- brända kläder i kombination med kameror som visar dessa.
- bränd bok i kombination med vittne som säger att den funnits hos MT och nu är borta
- observationer av bil på BP
- vittnen som hört skrik & dunsar när MT befann sig i bostaden
- alt.GM som snackade med Ida 15 minuter innan brottet har vattentätt alibi
- ändrad utsaga efter att bevis lagts fram
- utsagor som inte stämmer överens med varandra
- uppbränd bil
- MT kan inte uppge vad hans blodbesudlade mc tagit vägen
- massvis med telefonmastning och en synkroniserad avstängning av tre mobiler
- MT vägrar samarbeta med utredningen, vägrar vallas och svara på frågor

Ändå är det inget givet case.

Vad har du i Marina fallet ?
Man har ju inte ens identifierat den som chattade med M sist
Citera
2013-12-04, 22:29
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
--//--
Man måste belägga FS med en lögn för att få honom att framstå som en lögnhals.
Det är inte gjort.
Nej, FS ljuger om sånt han vet inte går att motbevisa. Ex. kyrkogårdstelepati med död mormor. Han kan således framstå som en lögnhals iallafall. Samma med provskjutningen, sandsäcken, pistolgömma, kisseskydd, blodfläck - " -bra fråga... Har ingen aaaning."
Citat:
Åklagaren kan släpa dit en hel gosskör som hävdar att FS ljuger men rätten lär inte lyssna på den melodin.
Men så bra då. Varken du eller FS behöver vara oroliga för utgången mao. Och FS tilldöms ett fett skadestånd.
Citat:

Man har ju inte ens identifierat den som chattade med M sist
Det finns en hel del. FS är, dessutom, som (o)klippt och skuren för rollen som GM för ett sånt här brott. Hans svammel (och lögner) i trådarna vittnar också om en självbild som inte gör sig nöjd med mindre än medlöpare. Något Marina, kvinnan du högaktar, inte var - vilket sannolikt var vad som kom att kosta henne livet.
Citera
2013-12-04, 22:50
Bannlyst
Citat:
Nej, FS ljuger om sånt han vet inte går att motbevisa. Ex. kyrkogårdstelepati med död mormor. Han kan således framstå som en lögnhals iallafall. Samma med provskjutningen, sandsäcken, pistolgömma, kisseskydd, blodfläck - " -bra fråga... Har ingen aaaning."

Men så bra då. Varken du eller FS behöver vara oroliga för utgången mao. Och FS tilldöms ett fett skadestånd.

Det finns en hel del. FS är, dessutom, som (o)klippt och skuren för rollen som GM för ett sånt här brott. Hans svammel (och lögner) i trådarna vittnar också om en självbild som inte gör sig nöjd med mindre än medlöpare. Något Marina, kvinnan du högaktar, inte var - vilket sannolikt var vad som kom att kosta henne livet.

Du hänvisar riktigt till det jag påpekade, det fetade.

FS har inte stammat, darrat på rösten eller tvekat. Hans historia är solid och oförändrad.

Jag tror att tråden till mycket har handlat om den egna önskan att få rätt, inte vem som är skyldig, eller till vad.
Citera
2013-12-04, 22:59
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:

Konstigt. Om det är som du påstår så är det ju bra märkligt att Högsta Domstolen ändå
beviljar en resning åt det här fallet.

Varför gör man nåt så synnerligen ovanligt om det inte finns nånting som talar för
en annorlunda utgång än vid tidigare tillfällen? Inte ett skit ju, enligt dig.
Senast redigerad av Grandioso 2013-12-04 kl. 23:33.
Citera
2013-12-04, 23:41
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Nej rätten behöver inte tänka ut hur något gått till eller inte.
åklagaren skall bara bevisa det han påstår
Vi får inte glömma att åklagaren representerar staten.

Och det är skrämmande att de frångår objektivitetsprincipen.
Citera
2013-12-05, 04:49
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Nej, FS ljuger om sånt han vet inte går att motbevisa. Ex. kyrkogårdstelepati med död mormor. Han kan således framstå som en lögnhals iallafall. Samma med provskjutningen, sandsäcken, pistolgömma, kisseskydd, blodfläck - " -bra fråga... Har ingen aaaning." Men så bra då. Varken du eller FS behöver vara oroliga för utgången mao. Och FS tilldöms ett fett skadestånd.Det finns en hel del. FS är, dessutom, som (o)klippt och skuren för rollen som GM för ett sånt här brott. Hans svammel (och lögner) i trådarna vittnar också om en självbild som inte gör sig nöjd med mindre än medlöpare. Något Marina, kvinnan du högaktar, inte var - vilket sannolikt var vad som kom att kosta henne livet.

Tycker nog att Ida-fallets misstänkta GM är mer den "typiska GM" än det jag läser om FS historik. Idafallets misstänkta (i mina ögon solklara) GM har ca 20 DOMAR på sig gällande våldsbrott och en hel del kvinnomisshandel, grov kvinnofridskränkning, han har hotat polis, innehar vapen and so on.

FS framstår som rena lammet i jämförelse. FS har ett förflutet med ringa narkotikabrott, en dom gällande barnmisshandel där själva brottet gällde kränkning (inte acceptabelt!), olovliga körningar and so on.

Idafallets FUP är full av noggrannheter. Marinafallets FUP är full av pinsamheter. Tyvärr, för det finns ju en liten risk att Marinafallet aldrig blir löst pga det.
Citera
2013-12-05, 06:24
Bannlyst
När jag tittade igenom allt vad FS under sign 'Artmix' hade postat i den här tråden så dök följande upp:

<2011-09-06, 10:07
Svar: 68 237
Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid
Visningar: 5 370 079
Postat av Artmix
Jag vet inte vad jag ska tro om den saken, jag...

Jag vet inte vad jag ska tro om den saken, jag hoppas.

Nä, det finns ingen anledning för henne att göra.
Hon lever sitt liv och jag mitt.>

(min fetning)

I ett förhör -som jag nu tyvärr inte hittar- så använder FS nästan samma ord.
Det var bara det att den gången blamerade han sig och sade cit: "Hon levde sitt liv och jag mitt."

FS försökte alltså här i tråden att rätta till sitt misstag att i ett polisförhör ha talat om MJ i imperfektum.

Det är många som får en fin jul, inte minst då Marinas familj.
Det finns en som framöver får fira många jular med pittoreska galler för fönstren.
Det blev FS:s julklapp till sig själv -och till resten av den mänskliga delen av mänskligheten.
Senast redigerad av Enzenn 2013-12-05 kl. 06:26.
Citera
2013-12-05, 07:06
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:

Nej, om misstänkte sagt saker i tidigare förhör då en kropp inte fanns, så är det nu klart att han framstår som en som inte talar sanning. Nu börjar det istället bli pinsamt för Fredrik med advokat.
Hans lögner är flera och förklaringarna har han arrogant och otrevligt vägrat att svara på.-

Om nu Nejding böjt sig över bordet och gapat på Fredrik så har jag full förståelse för detta.
När Frederik får sin dom av HR vill jag se detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Vi får inte glömma att åklagaren representerar staten.

Och det är skrämmande att de frångår objektivitetsprincipen.

Som tur är ska man väl säga att det finns åklagare. Du får rikta din frustration mot lagexperten i landet Riksåklagaren, och i andra hand Högsta domstolen.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-05 kl. 07:12.
Citera
2013-12-05, 07:12
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Naturligtvis inte. - Här måste såväl FS som tingsrätten ha menat att MJ kan ha haft bäddmadrasser men att dessa av BDSM-skäl plockats bort innan "pistolleken" inleddes - men man kan ju då fråga sig varför dessa bortplockade bäddmadrasser behövt bytas ut...

Hovrätten har lite att fundera på...

Fredrik Svensson va jätteglad att WD från SKL i tidigare domstolsförhör backat om bäddmadrasserna vid frågan om det va så att man måste ha detta i en säng. Självklart är det så att man måste inte ha bäddmadrasser.

Men enkel logik säger att ingen sover på en sängbotten det är allt för obekvämt och nu vet man hur det såg ut med den saken. Det va Marinas bäddmadrasser som hon log insvept i då man fann hennes kvarlevor. De andra två nedpissade pundarmadrasserna hämtade han från ett förråd i källaren och la på.
Så att Fredriks entusiasm bör ha bytts till att vara mycket orolig istället. Och i dag vet man också att madrasserna faktiskt va bort så att ingen sov på en sängbotten.

Det är såna typiska försvarstal av advokater att man ska tänka på det mest orimliga. Pinsamt Hansson. Det han sa då kommer inte att hålla i dag. Så det ska bli intressant att se vad Hansson säger om madrasserna.

Eller så säger han så här "Man vet inte vem som höll i pistolen".
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-05 kl. 07:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in