2013-12-04, 23:54
Medlem
Jag och en väninna till mig gick iväg på håltimmen för att köpa lite tomtebloss, höja julstämningen lite nu i december. Så vi beslöt oss för att gå in på Hemköp i staden där vi bor. Vi frågade en av expediterna i affären om det möjligtvis inte sålde tomtebloss?

Expediten svarade kyligt att vi skulle fråga någon annan för hon hade minsann ingen koll. Så vi gick vidare till nästa expedit som verkade lite smått annorlunda och ställde frågan igen, ni säljer möjligtvis inte tomtebloss? Han svarade och visade oss till kassan. Han tillade även att man behöver vara över 15 för att kunna köpa. Vi tänkte inte så mycket mer på det eftersom det lätt rimligt.

När vi väl är framme i kassan och ska köpa våran tomtebloss påpekar kassörskan väldigt tydligt att vi behöver visa legitimation, vilket vi var beredda på. När hon väl blippat in tomteblossen säger hon att det är 18 års gräns. Inte nog med att hon var dryg och äcklig, hon hade även förstört min dag.

Så min fråga är hur i helvete kan vi ha 18 års gräns på tomtebloss? Vad fan lever jag i för samhälle?
Citera
2013-12-04, 23:55
Medlem
Asurmans avatar
Uhm, det är antagligen 18 årsgräns för att de är farliga? Och en till sak: Det är 18 år på Flashback också.
Citera
2013-12-04, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asurman
Uhm, det är antagligen 18 årsgräns för att de är farliga? Och en till sak: Det är 18 år på Flashback också.
För att de är farliga? Någonsin hållt i ett tomteblåss?
Citera
2013-12-05, 00:01
Medlem
neqers avatar
Samhälle? Det är den Hemköp-butiken som satt en åldersgräns. Barn som ni har ändå ingen användning av tomtebloss.
Citera
2013-12-05, 00:01
Medlem
tardudenipruttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyrannosatannuts
Jag och en väninna till mig gick iväg på håltimmen för att köpa lite tomtebloss, höja julstämningen lite nu i december. Så vi beslöt oss för att gå in på Hemköp i staden där vi bor. Vi frågade en av expediterna i affären om det möjligtvis inte sålde tomtebloss?

Expediten svarade kyligt att vi skulle fråga någon annan för hon hade minsann ingen koll. Så vi gick vidare till nästa expedit som verkade lite smått annorlunda och ställde frågan igen, ni säljer möjligtvis inte tomtebloss? Han svarade och visade oss till kassan. Han tillade även att man behöver vara över 15 för att kunna köpa. Vi tänkte inte så mycket mer på det eftersom det lätt rimligt.

När vi väl är framme i kassan och ska köpa våran tomtebloss påpekar kassörskan väldigt tydligt att vi behöver visa legitimation, vilket vi var beredda på. När hon väl blippat in tomteblossen säger hon att det är 18 års gräns. Inte nog med att hon var dryg och äcklig, hon hade även förstört min dag.

Så min fråga är hur i helvete kan vi ha 18 års gräns på tomtebloss? Vad fan lever jag i för samhälle?

16-åringar ska inte leka med tomtebloss så hon gjorde rätt att inte låta er köpa. vänta 2 år tills du e mogen nog

ps: 18 år här
Citera
2013-12-05, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardudeniprutten
16-åringar ska inte leka med tomtebloss så hon gjorde rätt att inte låta er köpa. vänta 2 år tills du e mogen nog

ps: 18 år här
Driver folk här eller? Det är tomtebloss vi pratar om
Citera
2013-12-05, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asurman
Kan du någon rimligare förklaring? Sen kan du testa att fylla en coca-cola burk med tomtebloss och tända på
Måste vara förklaringen men det är helt bisarrt. Bara i Sverige 2013. Aldrig provat, men det blir ändå ingen explosion direkt. Farligare och leka med tändvätska, T röd eller bensin som helt är åldersfritt.
Citera
Medlem
Dödsfacklor är vad de är!
Citera
Bannlyst
Inga barnleksaker tomtebloss inte. Det är farligt och kan ge men för livet. Tomtebloss ska alltid användas av vuxna (18+) eller under uppsyn av vuxen. Därav är det logiskt att barn/tonåringar inte kan köpa tomtebloss.

Om du så gärna vill ha tomtebloss för att mysa upp julstämningen rekommenderar jag dig att prata med din mamma eller pappa i kväll/morgon. Förklara läget och säg att du gärna skulle vilja ha lite tomtebloss, passa även på att förklara att du aldrig skulle använda dem utan deras uppsyn. (Föreslå att tomteblossen kan vara i deras förvar tills ni ska använda dem?)

Lycka till med julstämningen och gör inget dumt. Bara onödigt för alla parter om ni skulle få för er att be någon köpa ut.
Citera
2013-12-05, 00:07
Medlem
kinesarsles avatar
Då ska jag ge det första vettiga svaret här då.

Skulle tro att det är helt ok. I lagen kan vi läsa detta:

Varor, tjänster och bostäder m.m.
12 § Diskriminering är förbjuden för den som
1. utanför privat- och familjelivet tillhandahåller varor, tjänster eller bostäder till allmänheten, eller
2. anordnar en allmän sammankomst eller en offentlig tillställning.

Det här tyder på att det skulle vara olagligt, men läser vi vidare ser vi detta:

12 b § Förbudet mot diskriminering i 12 § som har samband med ålder
1. hindrar inte tillämpning av bestämmelser i lag som föreskriver viss ålder,
2. gäller inte tillhandahållande av försäkringstjänster,
3. hindrar inte tillämpning av nedre åldersgränser för tillträde till serveringsställen för yrkesmässigt bedriven servering av spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker för vilka näringsidkaren har serveringstillstånd, och
4. hindrar inte heller annan särbehandling på grund av ålder om särbehandlingen har ett berättigat syfte och de medel som används är lämpliga och nödvändiga för att uppnå syftet.

Då är frågan om tomtebloss är så farliga att folk under arton år inte borde få köpa dem. Jag tror att så är fallet.

Observera att det här behandlar fallet att det är affären som själva valt att sätta åldersgränsen och det inte finns någon allmän gräns för detta. Jag finner det inte helt osannolikt att det räknas som fyrverkerier.
Senast redigerad av kinesarsle 2013-12-05 kl. 00:11.
Citera
2013-12-05, 00:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av im3w1l
Dödsfacklor är vad de är!

I fel händer, absolut! = Omyndigs händer.
Citera
2013-12-05, 00:13
Medlem
kinesarsles avatar
http://www.dinsakerhet.se/Farliga-amnen/Fyrverkerier/Regler/

Det verkar inte finnas någon lagstadgad åldersgräns för tomtebloss i alla fall, så då är ju frågan om affären får ha en sådan på eget bevåg. Jag skulle tro det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in