Citat:
Ursprungligen postat av
trtrtrtr
Du kan väl knappast snacka bort att Jonas uttryckligen sa att sex som inte leder till barn bör förbjudas?
Jonas sa väl att han ville förbjuda preventivmedel, vilket ju är den katolska kyrkans inställning likväl. Och formulerade han det oklart så kan jag räta ut frågetecknen åt dig. Att han vill förbjuda att folk har sex utan att planen är att göra barn tror jag absolut inte, med tanke på att vi tidigare konstaterat att vi inte anser att homosexuellt sex ska förbjudas eftersom det är "deras egen business vad de gör i sitt sovrum".
Det vore helt enkelt moraliskt och praktiskt otänkbart att staten ska lägga sig i vad folk gör i sovrummet. Dessutom har vi otaliga gånger talat om att vi vill att staten i mindre utsträckning ska lägga sig i människors privatliv och ge mer självbestämmande till så väl familjer som mindre organisatoriska enheter (som t ex kommuner).
Precis som jag sa tidigare är jag inte för ett förbud av preventivmedel, förutom när det gäller p-piller eftersom det drabbar betydligt fler än den som väljer att ta pillret (genom hormonella restprodukter som bland annat når vårt dricksvatten och hamnar i våra grödor efter besprutning). Att den katolska kyrkan, och därmed katoliker, är motståndare till all sorts preventivmedel trodde jag dock var allmänt känt.