2013-12-04, 12:14
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netforce42
Åklagare har ju åtalsplikt om det av förundersökningen framgår att det begåtts ett brott. Kan du vidareutveckla det att en åklagare kan åtalas för att han har väckt åtal, gärna med något som styrker din tes.

Nej, du får faktiskt läsa lagarna själv. Rättegångsbalken och brottsbalken närmare bestämt.

Han har åtalsplikt ja. Men han får heller inte åtala om han inte känner sig hyfsat säker på en fällande dom. Så därför kan en åklagare aldrig säga att han egentligen inte tror på det men att han åtalar ändå.
Citera
2013-12-04, 12:15
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeckansErbjudande
Dokumentet har funnits i tråden i minst en månad nu.

Det ska ligga i första inlägget inte i tråden. Så vem som är vad kanske du får fundera om på.
Alltså är det ett inlägg som har ett beslut om resning från HD som ska in på första sidan.
Frågor på det?

Är du insatt i detta fallet eller är det en allmän reflektion bara.

Citat:
Åklagare har ju åtalsplikt om det av förundersökningen framgår att det begåtts ett brott. Kan du vidareutveckla det att en åklagare kan åtalas för att han har väckt åtal, gärna med något som styrker din tes.
Den dagen en åklagare åtalas för att ha åtagit sig ett fall där HD häktat en person för mord, så ska man nog fundera ett varv till. Det är alltså något som inte går fram att just resning är beviljad och att Högsta domstolen häktat kräket. Det är alltså vääääääldigt långt ifrån att chefsåklagaren ska åtalas för att den väckt åtal i Marinafallet, och det bör gå under önskningar och fantasier.
Det är dock en lustig synvinkel som reflekterar över vad man möjligen önskar ska ske, men i verkligheten råder något helt annat.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-04 kl. 12:29.
Citera
2013-12-04, 12:45
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Det jag tänker rent spontant är väl att Sverige kritiserats hårt för deras långa häktningstider. Det är ju bedrövligt självklart. Det finns ju faktiskt dom som suttit häktade "i onödan" så att säga i lång tid. Dvs att dom varit oskyldiga.

Det visade sig ju inte vara häktningstiderna i sig utan tiden med restriktioner som kritiserades.
Citera
2013-12-04, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det visade sig ju inte vara häktningstiderna i sig utan tiden med restriktioner som kritiserades.

Ja så var det.
I vilket fall så skall ärendet prioriteras och adv. MH har påpassligt talat om vad som gäller om åtalet inte väcks, och domstolen verkar ta detta på allvar.

Som sagt dags att sluta valsa och bjuda upp till riktig dans.
Riktig oviss utgång med tanke på LJ, Lambertz mm.

Undrar om man gjort något åt Francois & Hollandspåret ?
När vet man vilka MH kallar ?
Citera
2013-12-04, 13:47
Moderator
blomvattnares avatar
Länk till resningsbeslutet inlagt i trådstarten.

(FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid

/Mod
Citera
2013-12-04, 13:53
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Vad jag läser i länken jag postade som nr 2, dvs denna http://www.dagensjuridik.se/2013/06/efter-kritiken-mot-sverige-riksaklagaren-ser-over-haktningstider-och-anvandningen-av-restrik så tolkar jag inte det så.

Litet citat, med min fetning: "Riksåklagaren tillsätter nu en arbetsgrupp som ska se över om oproportionerligt långa häktningstider kan undvikas och om användningen av restriktioner kan minskas."
Citera
2013-12-04, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nej, du får faktiskt läsa lagarna själv. Rättegångsbalken och brottsbalken närmare bestämt.

Han har åtalsplikt ja. Men han får heller inte åtala om han inte känner sig hyfsat säker på en fällande dom. Så därför kan en åklagare aldrig säga att han egentligen inte tror på det men att han åtalar ändå.
Ditt svar visar rätt tydligt att du har ingen som helst kunskap hur ett rättsväsende fungerar.
Varför ska jag läsa rättegångsbalken/brottsbalken det är ju du som hävdar att en åklagare kan åtalas?
Så nu till kärnfrågan visa på ett fall där en åklagare har åtalats för att h*n väckt åtal i ett brottmål, eller var det bara hittepå för att du skulle verka kunnig?
Citera
2013-12-04, 14:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ditt svar visar rätt tydligt att du har ingen som helst kunskap hur ett rättsväsende fungerar.
Varför ska jag läsa rättegångsbalken/brottsbalken det är ju du som hävdar att en åklagare kan åtalas?
Så nu till kärnfrågan visa på ett fall där en åklagare har åtalats för att h*n väckt åtal i ett brottmål, eller var det bara hittepå för att du skulle verka kunnig?
Obefogat åtal. http://sv.wikipedia.org/wiki/Obefogat_åtal
http://m.realtid.se/artikel/?p=20110601150845_Realtid469.dbp:
Citat:
Ett obefogat åtal är en stor risk för en åklagare som själv kan åtalas.
Senast redigerad av Quarrel 2013-12-04 kl. 14:50.
Citera
2013-12-04, 15:07
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Då du syns vara hjälpgumma så blir din nästa uppgift att hitta åt åklagaren som har åtalats för att han har väckt obefogat åtal.

Finns inget sånt det är ren fantasi i detta fallet, så HD har häktat kräket och ingen åklagare i detta fallet åtalas för fel åtal.-
Svenkvist har egentligen gått i pension men är handplockad för detta målet-
Mycket lik Kvarnström som åklagare, så meriterna är bra.
Citera
2013-12-04, 15:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Finns inget sånt det är ren fantasi i detta fallet, så HD har häktat kräket och ingen åklagare i detta fallet åtalas för fel åtal.-
Svenkvist har egentligen gått i pension men är handplockad för detta målet-
Mycket lik Kvarnström som åklagare, så meriterna är bra.

PÅK var ju enastående på att vända nackdelar mot åtalad till att bli fördelar.
Tex. när PÅK klämmer i och repeterar det systern sägar om att det är bekvämt att ha FS där som inneboende. Bullbak och tröjtvätt.

gör Svenkvist likadant menar du ? Alltså bort sig ?
Citera
2013-12-04, 15:53
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det ska ligga i första inlägget inte i tråden. Så vem som är vad kanske du får fundera om på.
Alltså är det ett inlägg som har ett beslut om resning från HD som ska in på första sidan.
Frågor på det?

Är du insatt i detta fallet eller är det en allmän reflektion bara.

Den dagen en åklagare åtalas för att ha åtagit sig ett fall där HD häktat en person för mord, så ska man nog fundera ett varv till. Det är alltså något som inte går fram att just resning är beviljad och att Högsta domstolen häktat kräket. Det är alltså vääääääldigt långt ifrån att chefsåklagaren ska åtalas för att den väckt åtal i Marinafallet, och det bör gå under önskningar och fantasier.
Det är dock en lustig synvinkel som reflekterar över vad man möjligen önskar ska ske, men i verkligheten råder något helt annat.

Du har ett underligt sätt att läsa och tolka andras inlägg. Det jag har skrivit är att åklagaren inte kan säga att han inte tror på åtalet. Ponera att han tycker att luckorna är för stora trots HD-beslutet: Då kan han inte säga det offentligt.

Det är väl ungefär samma sak som ifall en försvarsadvokat skulle säga: "Jag tror min klient är skyldig men jag driver linjen att han är oskyldig ändå". Det går inte.
Citera
2013-12-04, 16:28
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
En åklagare måste uttrycka segervisshet när han väckt åtal. Säger han att "tja, jag chansar och ser om rätten går på min linje", ja då kan han åtalas själv...

Du uttrycker ju dig ganska slarvigt och felaktigt, precis som du gjorde med att GL skulle ha nån form av utslagsröst.

Då får du räkna med mothugg...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in