2013-12-03, 17:02
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egoonline
Menar du att åklagaren bryter mot lagen?

Det jag tänker rent spontant är väl att Sverige kritiserats hårt för deras långa häktningstider. Det är ju bedrövligt självklart. Det finns ju faktiskt dom som suttit häktade "i onödan" så att säga i lång tid. Dvs att dom varit oskyldiga.
Citera
2013-12-03, 18:10
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Klart som fan att de vill dra ut på tiden.
Bättre sent än aldrig och den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.
Och här väntas det in något som kan betraktas som just det...

Det blir en tämligen lätt match för rutinerade Svenkvist.
Det är nästan över innan det ens börjat.

Åklagaren är så segerviss så han har redan börjat fundera på nästa mål han ska ta sig an.
Citera
2013-12-03, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Det jag tänker rent spontant är väl att Sverige kritiserats hårt för deras långa häktningstider. Det är ju bedrövligt självklart. Det finns ju faktiskt dom som suttit häktade "i onödan" så att säga i lång tid. Dvs att dom varit oskyldiga.
Då kanske du kan presentera några namn, tid för häktning och vilket brott dessa suttit häktade för. Tycker du FS har suttit för länge nu?
Citera
2013-12-03, 23:23
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Nja, jag gissar att han fortsatt att att utreda eftersom caset inte var så klockrent som det framställts som. Det är det jag har velat ha fram hela tiden.

Åklagare får inte hålla folk häktade om utredningen är klar. Bara tiden fram till huvudförhandling, och den tiden ska göras så kort som någonsin går - domstolen får slänga ut mindre prioriterade fall om det kan korta denna tid.
Citera
2013-12-03, 23:44
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:

Inte alls och Hansson får nog se det som att det inget blir innan jul i alla fall.
Hans sk tid är förbi i dag, och han plattades till i och med att HD förklarade grunderna för resning.
Han ser sliten och svullen ut Hansson. Har han problem? Tycker han är skamfläck för advokatkåren som sitter och ljuger i förhör om att Fredrik skulle i väg och sälja en kniv.
Lögner straffar sig alltid förr eller senare.
Citera
2013-12-04, 00:33
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netforce42
Då kanske du kan presentera några namn, tid för häktning och vilket brott dessa suttit häktade för. Tycker du FS har suttit för länge nu?

Nej jag går efter vad Sverige blivit kritiserade för av tex Europarådet. Jag nämnde inte fallet som sådant om du inte märkte det? Utan vad Eerieye skrev och såklart blev ifrågasatt för.

Jag kan nämna Lasermannen, han satt i 3,5 år i häkte. Förvisso inte oskyldig. Tycker du att det är skäligt? Inte ens landet jag bor i har sådana häktningstider och DOM är hårt kritiserade gällande mänskliga rättigheter, så pass att dom inte kvalar för EU. Sen tycker jag nog att för alla parter, dvs i detta fall de anhöriga och de åtalade så ska det inte dröja så länge som tex i detta fall.

Men du ville ha exempel på när någon suttit oskyldigt häktad: Här är en, jag orkar faktiskt inte leta så du får leta själv om du vill ha svar på fler. 5 månader, brott narkotikasmuggling och ooops oskyldig! Shit happens eller? http://dagbladet.se/nyheter/sundsvall/1.6307826-oskyldigt-haktad-far-ersattning

Jag tycker inte att FS suttit "för länge" i häkte. Fyra veckor har gått. Men jag tycker att det bör ske något snart, för det är inte under humana omständigheter att sitta häktad så jävla länge. Källa Europarådet och FN:s tortyrkommitté http://www.dagensjuridik.se/2013/06/efter-kritiken-mot-sverige-riksaklagaren-ser-over-haktningstider-och-anvandningen-av-restrik
Citera
2013-12-04, 00:39
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Inte alls och Hansson får nog se det som att det inget blir innan jul i alla fall.
Hans sk tid är förbi i dag, och han plattades till i och med att HD förklarade grunderna för resning.
Han ser sliten och svullen ut Hansson. Har han problem? Tycker han är skamfläck för advokatkåren som sitter och ljuger i förhör om att Fredrik skulle i väg och sälja en kniv.
Lögner straffar sig alltid förr eller senare.

Nu är det väl inte advokaten som står till svars för någon gärning? Han gör väl sitt jobb bara? Eller tror du att åklagarens syfte är att sätta dit Hansson? Skamfläck för advokatkåren? Yeah right.

Vad skulle FS med kniven till då? Du som vet. Allt...
Citera
2013-12-04, 01:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Ja och vittnet KH har i princip förlorat sin trovärdighet redan i Tingsrätten det är mycket graverande omständigheter kring det här gamla vittnet.

Som vad då tex ?

Belägg gärna dina påståenden. Om du kan.
Citera
2013-12-04, 08:51
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Bättre sent än aldrig och den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.
Och här väntas det in något som kan betraktas som just det...

Det blir en tämligen lätt match för rutinerade Svenkvist.
Det är nästan över innan det ens börjat.

Åklagaren är så segerviss så han har redan börjat fundera på nästa mål han ska ta sig an.
Jag minns inte riktigt men var inte PÅK också segerviss?
Citera
2013-12-04, 09:41
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jag minns inte riktigt men var inte PÅK också segerviss?

En åklagare måste uttrycka segervisshet när han väckt åtal. Säger han att "tja, jag chansar och ser om rätten går på min linje", ja då kan han åtalas själv...
Citera
2013-12-04, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
En åklagare måste uttrycka segervisshet när han väckt åtal. Säger han att "tja, jag chansar och ser om rätten går på min linje", ja då kan han åtalas själv...
Åklagare har ju åtalsplikt om det av förundersökningen framgår att det begåtts ett brott. Kan du vidareutveckla det att en åklagare kan åtalas för att han har väckt åtal, gärna med något som styrker din tes.
Citera
2013-12-04, 12:01
Medlem
MrsMagoos avatar
32. På grund av det anförda är det sannolikt att hovrätten, om den nya bevisningen
hade förebringats under rättegången, hade funnit det ställt utom
rimligt tvivel, dels att Marina Johansson var död redan före kvällen den
28 juli, dels - som en följd härav - att det var Fredrik Svensson som undanskaffade
Marina Johanssons kropp och även i övrigt företog åtgärder i syfte att
dölja att hon dog i sin säng av ett pistolskott.

Ö 1752-13

http://minfil.org/C0T2ddb2bc/O1752_13.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in