2013-12-04, 11:47
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doughie
....

"I tabellerna 1-17 redovisas partisympatisörernas fördelning i olika sociodemografiska grupper. Här är frågeställningen inte vilket parti man ska rösta på vid riksdagsval idag utan partisympati - "bästa parti" - som mäts med följande frågor"

= Du har fel. Jo, SD får uppenbarligen så högt som 9,3% i SCB:s telefonmätningar.

Jag har öht inte benämnt dessa delar av mätningen, det är du som kommer dragandes med det.

Nej, SD fick knappast 9,3% direkt baserat på telefonintervjuerna. Det är efter bearbetning man får fram dom siffrorna. Så arbetar alla institut. Man viktar av massor av olika skäl.
2013-12-04, 11:49
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semuor
är intervjuerna inte anonyma då eller?

Den som ringer vet ju vem mottagande person är. Men det är inte det viktiga. Det viktiga är att det är känsligt att våga säga Sverigedemokraterna för många.
2013-12-04, 11:53
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Jag har öht inte benämnt dessa delar av mätningen, det är du som kommer dragandes med det.

Nej, SD fick knappast 9,3% direkt baserat på telefonintervjuerna. Det är efter bearbetning man får fram dom siffrorna. Så arbetar alla institut. Man viktar av massor av olika skäl.

Du rättade ju mig när jag sade att det var olika frågor för olika mätningar, och det det bevisade jag. Angående viktning så har jag ej uttalat mig.

Angående det jag kallar delmätningar så rättade jag "alla" ovan, och ingen särskild.
2013-12-04, 11:53
Medlem
semuors avatar
Citat:
Den som ringer vet ju vem mottagande person är. Men det är inte det viktiga. Det viktiga är att det är känsligt att våga säga Sverigedemokraterna för många.

Ja mycket riktigt! Tack för infon
2013-12-04, 11:54
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Det beror ju också på vem som ringer.

-"Hej, jag heter Achmed & ringer från Ipsos. Röstar du på SD?"-
Då vet du ju inte säkert om ditt svar påverkar opinionssiffrorna eller får dina däck att bli sönderskurna.
2013-12-04, 11:55
Medlem
8711s avatar
Talmannen, Sverigedemokraterna och flera andra politiker bojkottar prisutdelning från 5i12-rörelsen till Timbuktu, som deltagit i hotfull och våldsförhärligande sång mot Sverigedemokraterna:

Se direkt:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17961166.ab

Johan Pehrson från folkpartiet tog nyss i direktsändning kraftigt avstånd från texten i låten och klargjorde att han inte tänkte delta.
Senast redigerad av 8711 2013-12-04 kl. 11:58.
2013-12-04, 12:02
Medlem
Karmans avatar
Någon som vet hur stort bortfallet var i denna SCB? Vad jag minns från förra undersökningen så var väl bortfallet upp emot 40 %? I så fall, har SCB försökt göra några skattningar av hur opinionen ser ut i "bortfallsgruppen"?
2013-12-04, 12:07
Medlem
SCB 2010 MAJ VS VALET 2010

Maj10 Valet
S 33,8 30,7
M 29,2 30,0
Mp 10,7 7,3
SD 3,9 5,7
V 5,6 5,6
Fp 5,8 7,1
C 4,6 6,6
Kd 4,5 5,7

SD kraftigt underskattade innan valet 2010.
S och Mp kraftigt överskattade

Detsamma gäller idag.
UM Carl Melin: SD sannolik vågmästare mellan blocken.
SCB underskattar SD överskattar S (och Mp).
Senast redigerad av amalrik 2013-12-04 kl. 12:26.
2013-12-04, 12:07
Medlem
Teleskoptampong2s avatar
Lite mer analys från SCBs nya undersökning. Jag kollade de gamla påståendena om att SDs väljare är fattiga, lågutbildade och arbetslösa.

Inkomst (tabell 9)
0 kr: 10,0 ± 4,4
0-20%: 6,5 ± 1,9
21-40%: 7,4 ± 2,0
41-60%: 7,2 ± 1,8
61-80%: 7,0 ± 1,8
81-100%: 5,4 ± 1,4

Stödet är jämnt fördelat över inkomstklasserna. Möjligen är stödet högre bland de med noll inkomst och lägre bland de med högst inkomst, men med de stora felmarginalerna behöver det inte vara så.

Utbildning (tabell 10)
Förgymnasial: 11,4 ± 2,2
Gymnasial: 8,3 ± 1,3
Eftergymnasial <3 år: 2,3 ± 1,2
Eftergymnasial ≥3 år: 2,1 ± 0,8

Stödet är inte jämnt fördelat, det är mycket större ju lägre utbildning man har. Stödet är ännu lägre om man tittar på högre utbildade kvinnor. Endast 0,8% för <3 år och 1% för ≥3 år.

Arbetslöshet (tabell 12)
Sysselsatta: 6,7 ± 0,9
Ej sysselsatta: 7,0 ± 1,3

Stödet är jämnt fördelat. Om man tittar på endast kvinnor så är det två procentenheter högre för de ej sysselsatta. Det täcks in av felmarginalerna, men inte med särskilt stort överlapp.
2013-12-04, 12:08
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Någon som vet hur stort bortfallet var i denna SCB? Vad jag minns från förra undersökningen så var väl bortfallet upp emot 40 %? I så fall, har SCB försökt göra några skattningar av hur opinionen ser ut i "bortfallsgruppen"?

58% svarade. Således ett 42%-igt bortfall vilket är högt men i linje med tidigare mätningar.
2013-12-04, 12:10
Medlem
IHSVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Wolodarski inser nog att nästa DN/Ipsos blir otroligt avslöjande rörande hans beordrade sifferbedrägerier. Antagligen låter han SD öka en aning för att inte divergera för mycket från SCB. Månaden efter kan han lugnt låta SD rasa igen.

Har läst flera gånger i denna tråd att Wolodarski manipulerar DN/Ipsos. Utan att på något vis anklaga någon vill jag därför fråga hur har man kommit fram till det? Och kan det verkligen vara så illa på riktigt eller är den en Flashback-sanning?

Om det är sant är det ju fullständigt hårresande.
2013-12-04, 12:18
Medlem
Teleskoptampong2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IHSV
Har läst flera gånger i denna tråd att Wolodarski manipulerar DN/Ipsos. Utan att på något vis anklaga någon vill jag därför fråga hur har man kommit fram till det? Och kan det verkligen vara så illa på riktigt eller är den en Flashback-sanning?

Om det är sant är det ju fullständigt hårresande.
Det finns naturligtvis inga regelrätta bevis för det.

De indicier som lagts fram är
1) att SD plötsligt gick tillbaka i Ipsos när Wolodarski tillträdde:
(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar II
2) att han sagt något i stil med att man inte bör ge SD höga siffror för då blir det en självuppfyllande profetia.
(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar II

Personligen tror jag inte han har inflytandet för att påverka på något direkt vis. Det är möjligtvis uppdragsgivarbias i så fall, att Ipsos försöker presentera ett resultat som de vet att deras kund (DN) vill ha, men även det känns rätt långsökt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in