2013-12-04, 11:33
Medlem
Karmans avatar
Härliga besked! Tippar på att SD landar på runt 12 % valet och blir tredje största parti. Sossarna bildar minoritetsregering och kör landet ännu mera i botten. Skolan fortsätter krackelera, arbetslösheten biter sig fast, BNP/Capita sjunker...invandringen fortsätter ligga på höga, för landet skadliga nivåer. Senast 2018 får SD gå in och röja upp i skiten som Sjuklövern skapat i Sverige.
2013-12-04, 11:35
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Härliga besked! Tippar på att SD landar på runt 12 % valet och blir tredje största parti. Sossarna bildar minoritetsregering och kör landet ännu mera i botten. Skolan fortsätter krackelera, arbetslösheten biter sig fast, BNP/Capita sjunker...invandringen fortsätter ligga på höga, för landet skadliga nivåer. Senast 2018 får SD gå in och röja upp i skiten som Sjuklövern skapat i Sverige.

Javisst. Det vore väl fantastiskt...
2013-12-04, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Kvinnors stöd för SD i jämförelse:

Kvinnor 18-24 : 3,2% (3,4% minskning 0,2)
Kvinnor 25-34 : 3,2% (3,7% minskning 0,5)
Kvinnor 35-44 : 5,0% (4,5% ökning 0,5)
Kvinnor 45-54 : 2,4% (2,7% minskning 0,3)
Kvinnor 55-64 : 4,0% (3,8% ökning 0,2)
Kvinnor 65-74 : 5,4% (3,1% ökning 2,3)
Kvinnor 74-: 3,3% (3,8% minskning 0,5)

Detta är SDs stora potential!

Är själv SD-röstande kvinna i gruppen 35-44 år (högskoleutbildad, om nu någon undrar ) och funderar lite på anledningen till varför min åldersgrupp har en högre andel SD-sympatisörer och ökar. Jag kan ju bara utgå från mig själv, men i mitt fall har det med barn att göra - i denna åldersgrupp har man ofta barn som kommit upp i högstadieåldern, och det blir väldigt uppenbart vad som händer ute på skolorna.
Tyvärr så blir etniskt svenska barn ofta trakasserade på ett eller annat sätt av invandrade barn, det behöver man inte vara (ve och fasa) rasist för att se. Tror t o m att det gjordes en undersökning för några år sedan om invandrade pojkars attityd till svenska flickor. Jag har tyvärr ingen källa, men summan av det hela var att svenska tjejer är ju ändå bara horor så de kan man göra lite som man vill med.
Jag tror alltså att barnen, och deras trygghet och välbefinnande, är en viktig faktor när kvinnor röstar. Bara en tanke.
2013-12-04, 11:38
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Nej, det är du själv som har helt fel och antagligen är jävligt dåligt bildad. Det är rådata och viktning det handlar om. Det är så opinionsinstitut arbetar. Andra partier viktas på andra sätt för att dom överskattas och får en lägre nivå än man först får fram eftersom dessa väljare är överrepresenterade vid telefonintervjuer.

SD får aldrig så högt som 9,3% i SCB:s telefonmätningar.

....

"I tabellerna 1-17 redovisas partisympatisörernas fördelning i olika sociodemografiska grupper. Här är frågeställningen inte vilket parti man ska rösta på vid riksdagsval idag utan partisympati - "bästa parti" - som mäts med följande frågor"

= Du har fel. Jo, SD får uppenbarligen så högt som 9,3% i SCB:s telefonmätningar.
2013-12-04, 11:39
Medlem
Carl Melin United Minds expert och Socialdemokrat:

Carl Melin ‏@CarlMelin 7m
Troligaste scenariot: Inget block får egen maj o SD blir vågmästare.
I dagsläget ser det även ut som att SVMp blir större än alliansen.

Carl Melin ‏@CarlMelin 10m
För tydlighetens skull. Jag tror INTE att de rödgröna kommer att få egen maj i riksdagen.
Men om #scbpsu vore valresultat skulle de få det.
2013-12-04, 11:39
Medlem
doughies avatar
Det är dessutom många som ser att "Oj nu har SD ökat med 0,5 procentenheter i gruppen X" men ni måste kolla på om ökningen är statistiskt säkerställd. Är det en ifylld grå ruta i tabellen så är ökningen (eller minskningen) statistiskt säkerställd.
2013-12-04, 11:40
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Javisst. Det vore väl fantastiskt...
Det vet jag inte om det är så fantastiskt att vi har sju partier i landet som fullständigt saknar sans och vett. Tycker du det? Det enda positiva är att SD kommer växa och så småningom får ta det ansvar som de övriga partierna inte klarar av att ta.
2013-12-04, 11:41
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Blekinge 3,3% känns extremt lågt. Kan inte stämma med verkligheten.

Går man in länsvis ser man massor av konstigheter beroende på att antalet svarande är så få.
I Blekinge har man totalt 58 svar.
2013-12-04, 11:41
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erith17
Är själv SD-röstande kvinna i gruppen 35-44 år (högskoleutbildad, om nu någon undrar ) och funderar lite på anledningen till varför min åldersgrupp har en högre andel SD-sympatisörer och ökar. Jag kan ju bara utgå från mig själv, men i mitt fall har det med barn att göra - i denna åldersgrupp har man ofta barn som kommit upp i högstadieåldern, och det blir väldigt uppenbart vad som händer ute på skolorna.
Tyvärr så blir etniskt svenska barn ofta trakasserade på ett eller annat sätt av invandrade barn, det behöver man inte vara (ve och fasa) rasist för att se. Tror t o m att det gjordes en undersökning för några år sedan om invandrade pojkars attityd till svenska flickor. Jag har tyvärr ingen källa, men summan av det hela var att svenska tjejer är ju ändå bara horor så de kan man göra lite som man vill med.
Jag tror alltså att barnen, och deras trygghet och välbefinnande, är en viktig faktor när kvinnor röstar. Bara en tanke.

Hej Erith17,

Kan det vara denna?

http://www.dn.se/sthlm/raare-attityd-till-sexbrott-bland-unga/

Mellan raderna sägs att order "orre" används som kommer från turkiskans Oruspu som betyder prostituerad.
Senast redigerad av AgentJoyBoy 2013-12-04 kl. 11:47.
2013-12-04, 11:45
Medlem
semuors avatar
Citat:
Dom rena siffrorna man får in baserat på intervjuerna. Det kan vara mycket lägre än siffran man sen ger ut, när man vet att man underskattar ett visst parti.

är intervjuerna inte anonyma då eller?
2013-12-04, 11:46
Medlem
8711s avatar
Nu klockan 11.50 drar arrangemanget där äcklet Timbuktu ska få pris av lika äckliga 5i12-rörelsen.

SD har uppmanat till bojkott av arrangemanget och flera politiker har redan svarat att man inte tänker komma till prisutdelningen.

Hojta till om ni hittar en sändning. Aftonbladet skulle sända vad jag förstod det som, men ser ingen länk ännu hos dom.
2013-12-04, 11:47
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erith17

Precis min tanke. SD bör inte älta genusfrågor utan fokusera på vad kvinnor upplever som bekymmer. Och det är ofta barnens (brist på) trygghet.

Som det här med skolresultaten nu. Jag tror faktiskt inte att "majoren" gjort något fel med skolpolitiken utan hela problemet består i att arbetsmiljön i skolorna har försämrats p g a en allt högre andel resurskrävande invandrarelever. Jag skulle dock vilja se en mer detaljerad analys av problemets orsaker innan jag säger mer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in