2013-11-26, 07:42
Medlem
torskitallins avatar
Mach 3 klart bäst men kan nog vara individuellt.
Citera
2013-11-26, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simcon
Visst, det fungerar, tycker dock personligen inte att det är så behagligt som med varmt vatten.

Visst, det kanske inte är lika behagligt som rakning med varmt vatten. Det som dock intresserar mig är hur själva slutresultatet blir. Mindre irritation och en närmare rakning skulle ju vara helt suveränt om det resulterade i.
Citera
2013-11-26, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meinl
Visst, det kanske inte är lika behagligt som rakning med varmt vatten. Det som dock intresserar mig är hur själva slutresultatet blir. Mindre irritation och en närmare rakning skulle ju vara helt suveränt om det resulterade i.

Personligen upplevde jag inte någon större skillnad i irritation eller närhet på rakningen, men har inte någon irritation i vanliga fall heller. När det gäller närheten så går det inte att få så mycket bättre än "bbs", så inte heller där.

Men visst, det finns de personer som svär vid sin rakning med kallvatten och om man har problem med vanliga rakningen kan det definitivt vara värt ett försök.
Citera
2013-11-27, 22:29
Medlem
ddf66s avatar
Citat:
Jag hittade idag en text där det skrevs om rakning med kallt vatten, tvärt emot vad som förespråkas här i tråden. Mycket intressant, och ska definitivt testas vid nästa rakning.

Någon här i tråden som har erfarenhet av rakning med kallt vatten?

http://www.artofmanliness.com/2010/03/24/cold-water-shaving/

Mina erfarenheter:
1. Själva rakningen blir lite raspigare, osäker på om det känns obehagligare eller om det bara är ljudet.
2. Applicering av Proraso Pre/Post kräm känns annorlunda, mycket mer sting på kinderna, påfrestande mycket.
3. Den lilla irritation jag brukar känna under förmiddagen finns fortfarande kvar.
4. Värre stubb än vanligt vid 3-tiden på eftermiddan.

Slutsats för mig:
Ingen vinst - men obehagligare upplevelse än min morgonritual med varmt vatten.
Meditationskänslan försvinner och det blir bara ett grymt uppvaknande.

Nej tack till kallrakning.
Citera
2013-11-28, 23:22
Medlem
Giggsys avatar
Vad heter mustasch-mannen i Gillette-reklamen? Han som snackar om att han liknar Mick Jagger.
Citera
2013-12-02, 16:44
Medlem
healing79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggsy
Vad heter mustasch-mannen i Gillette-reklamen? Han som snackar om att han liknar Mick Jagger.

Mick 3 kanske?
Citera
2013-12-02, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrotnisseochhansvanner
Någon som har något liknande i stockholm?
Barber & Books
Östgötagatan 21
http://www.barberandbooks.se/
Roy & Son
Hornsbruksgatan 24
http://www.royandson.com/
(Finns även i Malmö: Davidshallstorg 9)

Har inte besökt någon av dem. Verkar som att båda har fysiska butiker där man kan handla rakprodukter.
Citat:
Jag hittade idag en text där det skrevs om rakning med kallt vatten, tvärt emot vad som förespråkas här i tråden. Mycket intressant, och ska definitivt testas vid nästa rakning.

Någon här i tråden som har erfarenhet av rakning med kallt vatten?

http://www.artofmanliness.com/2010/03/24/cold-water-shaving/

Motsvarande artikel hos Sharpologist: http://sharpologist.com/2012/03/cold-water-shaving-2.html
Har tyvärr inte blivit av att jag provat det själv.
Citat:
Ursprungligen postat av torskitallin
Mach 3 klart bäst men kan nog vara individuellt.
I stort sett hela den här tråden handlar om att det är individuellt (och att det finns klart bättre hyvlar än Mach 3).
Senast redigerad av MRqtH2 2013-12-02 kl. 18:46.
Citera
2013-12-03, 22:48
Medlem
Jag var idag och hämtade min nya utrustning från http://connaughtshaving.com/

Fick det mesta. Dom hade dock missat borsten och skickat med två extra produkter. En safety razor från muhle och en badtvål (?). Mailade dom så dom skickade borsten idag. Skön service men slarvigt.

Mina första tankar om merkur 34c:
- Skön vikt, extremt mycket bättre än mina kinesiska kopior
- den är ganska liten, jag skulle nog vilja ha ett längre handtag så man kan hålla i den bättre.

Den enda produkt hittills som jag är missnöjd över är proraso´s after shave cream. Gav inte så mycket återhämtning men ganska skön ändå. Mjukade upp rejält. Men jag ska prova mer imorgon!
Citera
2013-12-03, 23:10
Bannlyst
Wilkingsson Svärd....Vart man nu får tag på den..
Citera
2013-12-03, 23:28
Medlem
Citat:
Jag var idag och hämtade min nya utrustning från http://connaughtshaving.com/

Fick det mesta. Dom hade dock missat borsten och skickat med två extra produkter. En safety razor från muhle och en badtvål (?). Mailade dom så dom skickade borsten idag. Skön service men slarvigt.

Mina första tankar om merkur 34c:
- Skön vikt, extremt mycket bättre än mina kinesiska kopior
- den är ganska liten, jag skulle nog vilja ha ett längre handtag så man kan hålla i den bättre.

Den enda produkt hittills som jag är missnöjd över är proraso´s after shave cream. Gav inte så mycket återhämtning men ganska skön ändå. Mjukade upp rejält. Men jag ska prova mer imorgon!

Klantigt av dem, har inte drabbats av missöden när jag beställt från dem förut, men vad var det för rakhyvel de skickat med av misstag? R89 eller någon annan? Gissar att de också skickat med en sample av mitchels woolfat handsoap, har även jag fått (Sedan har jag också fått sample av tandkräm en gång ). Skönt att det ändå kommer att lösa sig .
Citera
2013-12-03, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simcon
Klantigt av dem, har inte drabbats av missöden när jag beställt från dem förut, men vad var det för rakhyvel de skickat med av misstag? R89 eller någon annan? Gissar att de också skickat med en sample av mitchels woolfat handsoap, har även jag fått (Sedan har jag också fått sample av tandkräm en gång ). Skönt att det ändå kommer att lösa sig .

Klantigt men sånt som händer! Jag är k Och då det inte kostar mig något extra så är det ändå okej!
Muhle r102 tror jag det var. (kostar 25 pund) Jag fick en yardley bath bar med rejäl doft av rosor, haha. Jag undrar om jag får något skoj på nästa leverans!

Leveransen tog 6 arbetsdagar och det är helt okej! Lite drygt att använda min kina-borste just nu dock. Den är inte ultimat!
Citera
2013-12-04, 00:01
Medlem
Citat:
Klantigt men sånt som händer! Jag är k Och då det inte kostar mig något extra så är det ändå okej!
Muhle r102 tror jag det var. (kostar 25 pund) Jag fick en yardley bath bar med rejäl doft av rosor, haha. Jag undrar om jag får något skoj på nästa leverans!

Leveransen tog 6 arbetsdagar och det är helt okej! Lite drygt att använda min kina-borste just nu dock. Den är inte ultimat!

Ska vara i stort sett samma rakhyvel som R41 (tror jag) och borde således vara en bra rakhyvel, rostvål... tja, luktar nog gott .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in