2013-12-03, 14:54
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av *nickName
Tyckte jag läste någonstans att PT sovit hos Ida under den föregående veckan, känns ju rimligt att något sådant sticker ganska rejält hos AJ, som känns överdrivet noga med att påpeka att det absolut inte är någon allvarlig relation mellan honom och IF i förhören.

Väldigt intressant hur AJ uttrycker sig och på så vis försöker framstå i förhören. Jävla luffare. Enda jag kan tänka på är att han går och suger på 3,5r och är allmänt tjock.

Jag tänker att man skulle få en betydligt bättre bild av IF och AJs relation om man kunde sett deras SMS-trafik, varför är inte den med?
Jag läste att polisen inte kunde öppna hennes IPhone utan lösenord. Är det verkligen så undrar man (men jag kan inte det tekniska)?
Citera
2013-12-03, 14:55
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favete-linguis
Ringde han då DB INNAN han mördade henne,skriket och tiden för dödsfallet antas ju vara mellan första och sista samtalet?

Ja, han ringde in DB och FH medan Ida levde.

De fick i uppdrag att åka till Ö Margaretevägen, vilket FH sökte efter på hitta.se

Medan de var på väg mördades Ida.

AJ Ringer sedan DB för att ändra mötesplatsen till idrottsplatsen eftersom han insåg att han behövde lämna lägenheten. (Min hypotes eftersom AJ ringde DB kort innan ankomsten och eftersom de faktiskt möttes på annan plats.)

Därefter finns en lång period som inte kan redovisas mellan ankomsten till Dannebacken 00:45 och tankningen i Brunnered 01:40. Förmodligen har man så att säga regrupperat och sedan åkt tillbaka till lägenheten när farbror Barbro inte dök upp.

Inne i lägenheten har man säkert agerat snabbt när man väl kom dit.

AJ har tydligen fått en jacka av DB. Det påstås att han fått den vid Tre Älgar. Sannolikt har han fått den vid idrottsplatsen. Varför skulle DB låna ut en jacka till AJ vid Tre Älgar innan AJ gick till sängs i husvagnen. Så långt är det inte mellan huset och husvagnen... DB uppger sig ju inte ha vetat när AJ åkte och då AJs ursprungliga jacka bränts är det sannolikt att den hamnat i packboxen redan vid idrottsplatsen, som jag ser det.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2013-12-03 kl. 15:01.
Citera
2013-12-03, 15:03
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Ja, han ringde in DB och FH medan Ida levde.

De fick i uppdrag att åka till Ö Margaretevägen, vilket FH sökte efter på hitta.se

Medan de var på väg mördades Ida.

AJ Ringer sedan DB för att ändra mötesplatsen till idrottsplatsen eftersom han insåg att han behövde lämna lägenheten. (Min hypotes eftersom AJ ringde DB kort innan ankomsten och eftersom de faktiskt möttes på annan plats.)

Därefter finns en lång period som inte kan redovisas mellan ankomsten till Dannebacken 00:45 och tankningen i Brunnered 01:40. Förmodligen har man så att säga regrupperat och sedan åkt tillbaka till lägenheten när farbror Barbro inte dök upp.

Inne i lägenheten har man säkert agerat snabbt när man väl kom dit.

AJ har tydligen fått en jacka av DB. Det påstås att han fått den vid Tre Älgar. Sannolikt har han fått den vid idrottsplatsen. Varför skulle DB låna ut en jacka till AJ vid Tre Älgar innan AJ gick till sängs i husvagnen. Så långt är det inte mellan huset och husvagnen...

Oops, du har rätt om den oredovisade tiden. Missade helt och hållet tidpunkten för tankningen. Kan dom ha letat efter lämplig dumpningsplats?
Senast redigerad av Orsa 2013-12-03 kl. 15:05.
Citera
2013-12-03, 15:26
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Jag läste att polisen inte kunde öppna hennes IPhone utan lösenord. Är det verkligen så undrar man (men jag kan inte det tekniska)?

Det stämmer att dom ej lyckats med att låsa upp hennes iPhone 5 vilket även jag tycker är konstigt.

Sid 400 i FUPen
Citat:
Telefonen har ej gått att undersöka då den är låst med kodlås.
De program som idag används klarar inte av en låst Iphone 5.
Detta har kontrollerats mot rikskriminalpolisen.
Vissa lösenord har provats men det har ej gått att låsa upp telefonen

Kanske värt en egen tråd, hur låsa upp en iPhone 5?

/Provokatör
Citera
2013-12-03, 15:28
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Oops, du har rätt om den oredovisade tiden. Missade helt och hållet tidpunkten för tankningen. Kan dom ha letat efter lämplig dumpningsplats?

Ja, de kan ha letat efter en dumpningsplats, men en sak är oerhört störande och det är att vittnet som såg AJ utanför brottsplatsen såg en matta i dörren. Då kan AJ inte ha haft nyckel och mötet vid idrottsplatsen är kort efter...

Det hela tål att tänka på...
Citera
2013-12-03, 15:48
Medlem
*nickNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Det stämmer att dom ej lyckats med att låsa upp hennes iPhone 5 vilket även jag tycker är konstigt.

Sid 400 i FUPen

Kanske värt en egen tråd, hur låsa upp en iPhone 5?

/Provokatör
Går gör det..

http://m.cultofmac.com/cultofmac/#!/entry/apple-decrypts-iphones-for-the-police-but-it-makes-them,51a3b8b4c5f0cf15b3747ed8
Citera
2013-12-03, 15:49
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ja, de kan ha letat efter en dumpningsplats, men en sak är oerhört störande och det är att vittnet som såg AJ utanför brottsplatsen såg en matta i dörren. Då kan AJ inte ha haft nyckel och mötet vid idrottsplatsen är kort efter...

Något annat att tänka på är också andra vittnesuppgifter, t.ex. en grön Volvo med visst reg.nummer. Från tråden vet vi ju att det är PerZerk som stängdes av. Tveksamt vittne m.a.o.
Citera
2013-12-03, 15:59
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av *nickName
Går gör det..

http://m.cultofmac.com/cultofmac/#!/entry/apple-decrypts-iphones-for-the-police-but-it-makes-them,51a3b8b4c5f0cf15b3747ed8

Så klart!

Kan inte släppa det där med att polisen inte lyckades ta sig in i hennes iPhone 5, så även jag googlade.

Det svenska företaget Micro systemation som tillverkar mjukvara för att dumpa bl.a telefoner och är leverantör till ett flertal polismyndigheter släppte den 23/9 en uppdatering som klarar iOs 7 och iPhone 5.
(Inte säker på att den funkar på iPhone 5s)

Se sid 3 i deras release notes.

http://www.msab.com/app-data/downloads/Release%20notes%20XRY%206.7/MSAB_release_note_6.7_EN.pdf

It forensiska sektionen i Fyrbodal skrev sitt protokoll (där dom inte klarade att ta sig in) 4 dagar innan den senaste releasen kom.

Dessutom kanske det fanns en hyfsat färsk backup på iTunes eller i iCloud som inte vore alltför svår att komma åt.

För övrigt stavar poliser konsekvent iPhone med Iphone.

/Provokatör
Senast redigerad av Provokatör 2013-12-03 kl. 16:01. Anledning: stavvning
Citera
2013-12-03, 16:08
Medlem
Citat:

Uppgiften om mötet tror jag att de tillsammans hittat på i efterhand. Om jag minns rätt så anger DB att de bara kört in på Solrosvägen, mött AJ och kört där ifrån. FH anger längst ner på Solrosvägen vilket är en skillnad på ca 400 m. AJ har jag för mig nämner Kiosken viket är nära DB:s uppgift men ca 400 meter ifrån FH:s.

00:22 Samtalar FH och AJ i 27 sekunder
00:24 söker FH på vägbeskrivning till Östra Margaretavägen. Man kan nog anta att det 27 sekunder korta samtalet endast handlade om gatan de skulle mötas på.
Citera
2013-12-03, 16:13
Medlem
Citat:
Något annat att tänka på är också andra vittnesuppgifter, t.ex. en grön Volvo med visst reg.nummer. Från tråden vet vi ju att det är PerZerk som stängdes av. Tveksamt vittne m.a.o.

Varför skulle det göra honom tveksam? Han stängdes av för att han antydde vem som kunde ligga bakom ett nick. Flashbackaren som hittade brandplatsen för kläderna, boken m.m blev också avstängd av samma anledning.
Citera
2013-12-03, 16:31
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstJunger
Varför skulle det göra honom tveksam? Han stängdes av för att han antydde vem som kunde ligga bakom ett nick. Flashbackaren som hittade brandplatsen för kläderna, boken m.m blev också avstängd av samma anledning.
Visst, men jag har större förtroende för vissa avstängda än för andra
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Vad bra, då hoppas jag polisen läser det så vi slipper se PerZerk på rättegången. Det vore ett misstag av åklagaren att ta in honom som vittne, ungefär lika vansinnigt som att leka ungarna leka med kniv i en uppblåsbar båt. Bäst för rättvisan i Ida-fallet är att PerZerk får sitta hemma och skriva sina inlägg här på nätet i trådar som de flesta inte ens skulle drömma att klicka på.
Citera
2013-12-03, 16:37
Medlem
Citat:
Visst, men jag har större förtroende för vissa avstängda än för andra

Beredd att instämma, jag kollade igenom alla hans inlägg i tråden efter min senaste kommentar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in