2013-12-03, 08:52
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Från vart har du fått att vittnet ljuger, KH har inga problem att redogöra för vad som är gjort och sagt.
Faktum är att Polisen eller Åklagaren inte har invänt mot att de uppenbarligen försökte manipulera med peruker och foton.
Vad är det för brottsrubricering, förutom grovt tjänstefel ?
Svenkvist kommer på djupt vatten om han ifrågasätter det 3,5 år senare. Minerat vatten rent utav.

Påhoppet mot KH tycker jag är osmakligt. KH har inte sagt att det VAR Marina eller att det var någon annan heller. Hon har bara beskrivit vad hon sett och hur hon upplevde situationen. Hon ljuger inte. Hon ses inte som icke trovärdig.

Hur hanteringen av KH´s uppgifter var är däremot helt sjukt om man ska tro vad som står i FUP, jag utgår från att man ska tro det.. även om det finns en del önskningar om att det endast är ett stort skämt i vissa delar av FUP med tabbarna som gjorts. I en av Sveriges klantigaste utredningar.
Citera
2013-12-03, 08:59
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
? Utveckla gärna detta.. jag hänger inte med riktigt?
Det sistkommande förhör med P.K som inkom 2013-11-25 där han säger sig funderat de sista 3 månaderna och kommit på att M sagt att FS kommer skjuta henne när hon sover.

Här kan man se likheter med T.Q som rättade sig till den fakta han tilldelades.

Ska bli intressant om denne P.K kommer få inta vittnesbåset.
Citera
2013-12-03, 09:01
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Det sistkommande förhör med P.K som inkom 2013-11-25 där han säger sig funderat de sista 3 månaderna och kommit på att M sagt att FS kommer skjuta henne när hon sover.

Här kan man se likheter med T.Q som rättade sig till den fakta han tilldelades.

Ska bli intressant om denne P.K kommer få inta vittnesbåset.

Ja det reagerade jag också på, men jag uppfattade Q´s inlägg som att det inkommit ett nytt VITTNE med ett nytt vittnesmål som motsade P´s vittnesmål. Jag missförstod alltså.

Stod det inte att han skulle vittna per telefon pga utlandsresa om rättegången skedde då?
Citera
2013-12-03, 09:11
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Ja det reagerade jag också på, men jag uppfattade Q´s inlägg som att det inkommit ett nytt VITTNE med ett nytt vittnesmål som motsade P´s vittnesmål. Jag missförstod alltså.

Stod det inte att han skulle vittna per telefon pga utlandsresa om rättegången skedde då?
Jo, P.K kommer inte närvara i rättegångsalen men han kommer naturligtvis få svära ed.
Citera
2013-12-03, 09:43
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag har aldrig tagit den utgången för given. Men nu misstänker jag att det finns en väldig frustration inom rättsapparaten som kan leda till att man tummar på beviskraven.

Men notera att jag håller friande dom för troligast.

Ja, det är viktigt att rädda rättsapparatens ansikte så därför tror jag att han åker dit på arton

Skulle inte en av Sveriges dyraste och mest uppmärksammade rättegångar kunna beredas tillfälle att avgöras innan jul?
Dessutom så är det ju ett av de mest givna brottsmål enl. diverse experter.
Citera
2013-12-03, 09:47
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Finns ingen bevisvärdering som är reglerad direkt. Beviskraven som det antyds ska tummas på är en felaktig uppgift för då skulle i princip HD tumma på det kravet. Pinsamt och oriktigt.
Det va väl mer så att en sån som Friman som dömde detta fallet i TR hade krav som inte existerar i sig för det va alltså överbevisning han eftersökte.
Och jag tror att vissa föredrar överbevisning, så kan inget fälla den här mördarna. Det finns en tendens att försvara mördare och det går till ytterligheter.

Eftersom GL antagligen hade utslagsrösten så är det inte en helt orimlig tanke. Den mannen har tydligen inga gränser när det gäller att synas i media och här var ju ett lysande tillfälle.
Citera
2013-12-03, 09:59
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Ja, det är viktigt att rädda rättsapparatens ansikte så därför tror jag att han åker dit på arton

Skulle inte en av Sveriges dyraste och mest uppmärksammade rättegångar kunna beredas tillfälle att avgöras innan jul?
Dessutom så är det ju ett av de mest givna brottsmål enl. diverse experter.

Som redan anses avtjänat p g a alla häktningar och alla andra turer kring detta.

Men jag tror nog att åklagaren har problem här. Trots sex månaders förberedelsetid under HD-handläggningen så behövde han en månad på sig att lämna in nödvändiga papper till HR. Sedan vill han ha ytterligare några veckor på sig innan huvudförhandlingen ska starta.

Han har dragit ut på det och vill vinna tid <=> Problems.
Citera
2013-12-03, 10:13
Bannlyst
Citat:
Som redan anses avtjänat p g a alla häktningar och alla andra turer kring detta.

Men jag tror nog att åklagaren har problem här. Trots sex månaders förberedelsetid under HD-handläggningen så behövde han en månad på sig att lämna in nödvändiga papper till HR. Sedan vill han ha ytterligare några veckor på sig innan huvudförhandlingen ska starta.

Han har dragit ut på det och vill vinna tid <=> Problems.

Svenkvist har precis som tråden börjat inse det dallriga i åtalet. Det finns inget nytt.
LJ blir ett alibi för FS.

Att resningen blev av tog nog Åk/Polis/Advokat på sängkanten fullständigt.
Vem kan vi offra som åklagare ?
Svenkvist vet ju mindre än en apa om fallet och får förlita sig på Polisen. Den Polis som drivit en gärningsmannastyrd utredning kantad av misstag, brister och olagliga handlingar som skall sopas över.

Svenkvist står på kanten till att sätta rättshistoriskt rekord som 1:a att förlora ett åtal efter resning till men för tilltalad.

Klart som fan att de vill dra ut på tiden.
Citera
2013-12-03, 11:01
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Eftersom GL antagligen hade utslagsrösten så är det inte en helt orimlig tanke. Den mannen har tydligen inga gränser när det gäller att synas i media och här var ju ett lysande tillfälle.

Du antyder att GL skulle röstat EFTER de andra och BARA om det är 2-2.
Så är det inte.
Så man kan lika gärna säga att nån av de 2 andra som röstade för resning hade utslagsröst.
Fast det kanske passar ditt mobbningssyfte dåligt?
Citera
2013-12-03, 11:09
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Svenkvist har precis som tråden börjat inse det dallriga i åtalet. Det finns inget nytt.
LJ blir ett alibi för FS.

Att resningen blev av tog nog Åk/Polis/Advokat på sängkanten fullständigt.
Vem kan vi offra som åklagare ?
Svenkvist vet ju mindre än en apa om fallet och får förlita sig på Polisen. Den Polis som drivit en gärningsmannastyrd utredning kantad av misstag, brister och olagliga handlingar som skall sopas över.

Svenkvist står på kanten till att sätta rättshistoriskt rekord som 1:a att förlora ett åtal efter resning till men för tilltalad.

Klart som fan att de vill dra ut på tiden.

Har jag förstått det rätt att "rastplatsvittnet" (LJ) och "häxmästaren" (PK) ska vittna? Herreminjesus. Båda uppvisar det för instabila vittnen så karakteristiska beteendet att komma ihåg alltmer efter hand.

Mamman ska dock inte vittna. Hon som med skärpa kom ihåg att det saknades en presenning i trädgården (den tredje). Vid fyndet av kroppen flera år senare fanns i tidningarna en bild på en vit presenning - och hon erinrar sig då att den saknade presenningen var vit till skillnad från de andra två som var gröna. Detta vittnesmål var ett av de som resningen motiverades med.
Citera
2013-12-03, 12:14
Bannlyst
Citat:
Har jag förstått det rätt att "rastplatsvittnet" (LJ) och "häxmästaren" (PK) ska vittna? Herreminjesus. Båda uppvisar det för instabila vittnen så karakteristiska beteendet att komma ihåg alltmer efter hand.

Mamman ska dock inte vittna. Hon som med skärpa kom ihåg att det saknades en presenning i trädgården (den tredje). Vid fyndet av kroppen flera år senare fanns i tidningarna en bild på en vit presenning - och hon erinrar sig då att den saknade presenningen var vit till skillnad från de andra två som var gröna. Detta vittnesmål var ett av de som resningen motiverades med.

Laila skall vittna.
FS mamma skall inte vittna.

Ja här ändras utsagorna allt eftersom.

LJ har dock hållit sin historia någorlunda, det PM som är i FUP har underliggande förhör i slasken.
Men ett par "översättningsbrister" finns, men det beror nog snarare på tolkande av den som skrev PM.
Citera
2013-12-03, 12:29
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskroos
Vilken tur för honom då att han inte sitter på Skånegatan.

Nej, man kanske får flytta runt honom om hotbilden är stor. Det är ju inte vem som helst som platsar på Göteborgs häktet. Det är nog ett extremfall antar jag. Men han ska nog vara tillgänglig för förhör i alla fall det är nog inget annat som är troligt.
I sak har det nog ingen som helst betydelse var han sitter, men du kan ju meddela tråden sen var han ska förvaras de närmsta 10 åren.

Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Tror du FS går fri i den kommande rättegången, samt vad tror du om skuldfrågan?

Risken är väl stor att en önskan om mirakel sker, men nä det sker inte.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-03 kl. 12:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in