Citat:
Bilden är väl fortfarande att resan till SD görs med enkelbiljett. Det finns fortfarande ett stort motstånd att kliva över till the dark side så denna nivå på 10-12% är riktiga kärnväljare som bara försvinner om SD upplevs som utslätade. Skandaler och utspel om "hårdare tag" kommer inte att skrämma bort denna långsamt, organiskt växande grupp.
För ett par år sedan hade nivåer kring 10% i underskattande opinionsundersökningar inför valrörelsen setts som otroligt bra, det ska vi inte glömma.
Sedan ska man tänka på att 10-12% kärnväljare är riktigt mycket - antagligen börjar det närma sig moderaternas nivåer. Jag kan tänka mig att 15-18% röstar moderat, no matter what. S har antagligen dryga 20% riktigt kärnvirke.
För ett par år sedan hade nivåer kring 10% i underskattande opinionsundersökningar inför valrörelsen setts som otroligt bra, det ska vi inte glömma.
Sedan ska man tänka på att 10-12% kärnväljare är riktigt mycket - antagligen börjar det närma sig moderaternas nivåer. Jag kan tänka mig att 15-18% röstar moderat, no matter what. S har antagligen dryga 20% riktigt kärnvirke.
Det finns nog en liten kärntrupp som håller fast vid SD oavsett vad som händer, men det finns också många som ser ett signalvärde i att säga "SD, helt klart" på frågan om vem de tänker rösta på. Det är nog ingen risk att hela den nuvarande opinionen (runt 10 %) är kärnväljare, utan de är flyktiga, när andra partier (dvs upplevt bättre partier) ger ett lämpligt svar på invandringsfrågan. För att uttrycka det enkelt - flertalet har inte ens röstat på SD en enda gång, de har bara svarat på opinionsfrågor.
Sedan kan man fråga sig om de som vill ha en förändring i just detta är beredda till en lång ökenvandring utan få målet i sikte. SD kommer ju inte åt invandringsfrågan hur de än försöker - det enda som lyckats är några få tjuvnyp på regeringen. Med en möjlig röd-rosa-grön majoritet blir det ju ännu värre.