2013-12-02, 14:57
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Bilden är väl fortfarande att resan till SD görs med enkelbiljett. Det finns fortfarande ett stort motstånd att kliva över till the dark side så denna nivå på 10-12% är riktiga kärnväljare som bara försvinner om SD upplevs som utslätade. Skandaler och utspel om "hårdare tag" kommer inte att skrämma bort denna långsamt, organiskt växande grupp.

För ett par år sedan hade nivåer kring 10% i underskattande opinionsundersökningar inför valrörelsen setts som otroligt bra, det ska vi inte glömma.

Sedan ska man tänka på att 10-12% kärnväljare är riktigt mycket - antagligen börjar det närma sig moderaternas nivåer. Jag kan tänka mig att 15-18% röstar moderat, no matter what. S har antagligen dryga 20% riktigt kärnvirke.

Det finns nog en liten kärntrupp som håller fast vid SD oavsett vad som händer, men det finns också många som ser ett signalvärde i att säga "SD, helt klart" på frågan om vem de tänker rösta på. Det är nog ingen risk att hela den nuvarande opinionen (runt 10 %) är kärnväljare, utan de är flyktiga, när andra partier (dvs upplevt bättre partier) ger ett lämpligt svar på invandringsfrågan. För att uttrycka det enkelt - flertalet har inte ens röstat på SD en enda gång, de har bara svarat på opinionsfrågor.

Sedan kan man fråga sig om de som vill ha en förändring i just detta är beredda till en lång ökenvandring utan få målet i sikte. SD kommer ju inte åt invandringsfrågan hur de än försöker - det enda som lyckats är några få tjuvnyp på regeringen. Med en möjlig röd-rosa-grön majoritet blir det ju ännu värre.
2013-12-02, 15:03
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det finns nog en liten kärntrupp som håller fast vid SD oavsett vad som händer, men det finns också många som ser ett signalvärde i att säga "SD, helt klart" på frågan om vem de tänker rösta på. Det är nog ingen risk att hela den nuvarande opinionen (runt 10 %) är kärnväljare, utan de är flyktiga, när andra partier (dvs upplevt bättre partier) ger ett lämpligt svar på invandringsfrågan. För att uttrycka det enkelt - flertalet har inte ens röstat på SD en enda gång, de har bara svarat på opinionsfrågor.

Sedan kan man fråga sig om de som vill ha en förändring i just detta är beredda till en lång ökenvandring utan få målet i sikte. SD kommer ju inte åt invandringsfrågan hur de än försöker - det enda som lyckats är några få tjuvnyp på regeringen. Med en möjlig röd-rosa-grön majoritet blir det ju ännu värre.

Hittills har näst intill alla varit beredda på det, eftersom SD med klar marginal har dom trognaste väljarna som tänker rösta likadant nästa val.
2013-12-02, 15:06
Medlem
Citat:

Så du tror alltså att en andel SD-sympatisörer, större än noll (0), kommer kunna tänka sig att rösta på något av de sju andra partierna i riksdagen för att slippa göra den här ökenvandringen? Är det korrekt uppfattat?
2013-12-02, 15:08
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vredesmodet
Så du tror alltså att en andel SD-sympatisörer, större än noll (0), kommer kunna tänka sig att rösta på något av de sju andra partierna i riksdagen för att slippa göra den här ökenvandringen? Är det korrekt uppfattat?

Enstaka byter såklart parti. Men det är inget problem eftersom tillströmningen är enorm och Sverigedemokraterna dubbleras mellan varje val. Men visst, någon enstaka här röstar säkert på socialdemokraterna eller moderaterna igen.

Citat:
Om man vänder på skalan och i stället ser till de mest lättmotiverade och lojala väljarna så står Sverigedemokraternas sympatisörer i en klass för sig. Över 84 procent av dem som tidigare röstat på SD avser att göra det igen.

Från Borås tidning.
2013-12-02, 15:10
Medlem
Citat:

Men "invandringsfrågan" finns idag i hela samhället och påverkar allt ekonomiskt och socialt.
EU, Riksdagen, landsting, kommuner, företag mm.
Om stödet för SD dubbleras i medeltal innebär det en stark och växande opposition på alla håll
med gott hopp om dubblering 2018. Visst påverkar SD. Varför tror du annars att det
finns ständiga kampanjer.
2013-12-02, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Enstaka byter såklart parti. Men det är inget problem eftersom tillströmningen är enorm och Sverigedemokraterna dubbleras mellan varje val. Men visst, någon enstaka här röstar säkert på socialdemokraterna eller moderaterna igen.

Ja enstaka väljare kommer ju alltid att förflytta sig av outgrundliga anledningar. Röstar man på SD pga deras politik och samtidigt helt bortser från invandringsfrågan, så ok då kan man väl troligtvis byta partier inom riksdagsröran som andra byter underkläder.
Om man däremot röstar på SD pga av invandringsfrågan, så ser iaf inte jag hur en mätbar andel av deras sympatisörer skulle kunna rösta på något av de etablerade partierna i riksdagen för att "slippa göra en lång ökenvandring". Det är att resonera som att "if you cant beat them, join them". Skulle man mot rationell förmodan resonera just så, då är man dock inte en SD-sympatisör i gängse mening, vilket får argumentet att falla på sin egen orimlighet.
2013-12-02, 17:39
Medlem
Motacilla.albas avatar
Tror att kärnväljare är en bra beskrivning på flertalet som röstar på SD i opinionsundersökningar om man menar kärnväljare i samma betydelse som för övriga partier. Om man bortser från den lilla rännil som går till svenskarnas parti kan jag inte se vart väljarna skulle ta vägen om inte något exceptionellt skulle hända. Lätt rörliga allmänborgliga väljare är ju ett välkänt begrepp. Den typ av förändring som att gå från sjuklövern till SD är en långsam process som är väl underbyggd när den tas. Att man inte ser detta fenomen med en mycket stabil väljarbas för SD är att den slumpmässiga variationen för varje institut slår igenom. Men ser man det över tid så tycks ex MPs siffror variera mer som delar många lättrörliga väljare med S, Variationen mellan instituten bör därför tillskrivas metodologiska skillnader, viktningar, Wolodarsky-effekter etc. Men ser vi på PoP så är ju förändringen de senaste på någon tiondel både nedgångar och rekord. De 5,7% som röstade förra valet lär ju finnas kvar. Sedan valet har medlemsantalet fördubblats. Data och politiska fundamenta talar för att det finns en grupp på åtminstone 10% som redan har bestämt sig för SD i höstens val.
2013-12-02, 20:19
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Naturligtvis. Om SD:s unika fördel, invandrinskritiken, upphör att vara en unik fördel lär de ju inte hålla fast vid ett parti de inte ens röstat på på riktigt.

Det är ju fortfarande så att begreppet "kärnväljare" ÅTMINSTONE bör innebära att man röstat på ett parti minst en gång, och det är väl knappt att det räcker, det heller...
2013-12-02, 20:28
Medlem
Citat:
Naturligtvis. Om SD:s unika fördel, invandrinskritiken, upphör att vara en unik fördel lär de ju inte hålla fast vid ett parti de inte ens röstat på på riktigt.

Det är ju fortfarande så att begreppet "kärnväljare" ÅTMINSTONE bör innebära att man röstat på ett parti minst en gång, och det är väl knappt att det räcker, det heller...

Jag skulle kunna vara en av dessa du beskriver. Trots att jag på inget vis anser mig vara representativ för SD-sympatisörer, eller ens att jag kommer rösta SD, så undrar jag varför du tar deras sympatisörer för så disciplinlösa kreatur? Det du beskriver saknar all trovärdighet för mig.

Om jag beslutar mig för att stödja ett parti, eller något annat stigmatiserande, varför skulle jag då i efterhand gå tillbaka till det som en gång drev mig bort? Det finns ju absolut ingen logik i det överhuvudtaget.

Nej, hos ett dödsknarkande rasist-parti hamnar man bara om man helt tappat hoppet om de ursprungliga partierna. (Som du förstår så menar jag i generella termer).
2013-12-02, 20:36
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Avancerad matematik. Vilket skämt. Med undermåliga grunddata. Justera siffror efter publicering. Alla som kan något om mätteknik och matematik inser omedelbart att detta är rena dravlet. GIG. Tyvärr har ingenjör Sjöström på Novus alldeles för dålig och fel utbildning för att förstå detta. Alla vi som studerat matematik och dess tillämpningar på riktigt hög nivå häpnar över denna idioti från Sjöström. Tyvärr redovisar inte Novus sina rådata, antagligen för att de inte tål granskning. Man har dessutom bra webbmätningar som visar att telefonundersökningarna undervärderar SD med flera procentenheter. Detta gömmer Sjöström undan i sina löjliga debattartiklar.

United Minds spelar däremot med öppna kort med Open Opinion. Därför har vi här kunnat granska UM. Novus Sjöströms hjärnspöke om att UM övervärderar SD pga infiltration finns det inget spår av. Speciellt som man numera har en viktfaktor som minskar SD. I och för sig inte motiverat eftersom UM i medeltal sep 2010 låg klart bättre till än både Novus och Sifo.
Nja, jag skulle säga att alla vi med riktigt hög utbildning i matematik och statistik förstår Novus' metod mycket väl. Novus har knappast något krav på sig att presentera rådata mer än hänvisa till de undersökningar de samlat ihop och räknar samman. Och den "rådatan" presenterar de glatt i ett exceldokument som sträcker sig tillbaka till år 2000 http://www.novus.se/media/3427/v_c3_a4ljarbaromtrar_20november_202013.xls

United Minds om vi jämför med dem, ansåg att SD skulle komma in i riksdagen med 7,1-7,2 % de två sista undersökningarna de gjorde före valet? Vilket ju stämmer väldigt illa med valresultatet på 5,7. Bild från status.st: http://privat.bahnhof.se/wb492673/1%20Slutspurt.gif

Tillägg: I sin allra sista mätning före valet var UMs medelfel 1,34 räkna på alla partier (de hade i snitt 1,34 procentenheter fel på ALLA partier), så de är verkligen inte mycket att hänga i julgranen.
Senast redigerad av rejdar 2013-12-02 kl. 20:59.
2013-12-02, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IHSV
Tror många är otåliga och vill att utvecklingen, som ju går åt rätt håll, ska gå snabbare. I detta samhälle är det ju ingen lätt sak att bli sverigedemokrat, utan det är något man funderat länge över innan man väljer att ta steget fullt ut. Det är i grunden bra, för det gör också SD:are till de mest lojala väljarna. Men, som sagt, med tanke på det stigma det innebär att rösta SD och kanske t.o.m. stå för det öppet, är det inte konstigt att de som bestämt sig vill att andra ska följa med snabbare.

Snittet du visar ser onekligen bra ut, men även jag skulle vilja ha en snabbare utveckling. Jag har snöat in på ca 15 % som någon slags magisk gräns där man kan se en idéförskjutning från andra partier. Att jag kommit fram till den siffran är för att då har man så tydligt distanserat sig från de övriga "små partierna" och de går inte längre att prata om dem som "etablerade" utan att samtidigt inkludera SD.

15 % har jag hört är den kritiska massan, efter det normaliseras det nästan oavsett vad det gäller. Jag tror att om SD når över 15 % i flera opinionsmätning innan valet kan de chocka med både 20 och 30 % september 2014.
2013-12-02, 21:14
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Jag skulle kunna vara en av dessa du beskriver. Trots att jag på inget vis anser mig vara representativ för SD-sympatisörer, eller ens att jag kommer rösta SD, så undrar jag varför du tar deras sympatisörer för så disciplinlösa kreatur? Det du beskriver saknar all trovärdighet för mig.

Om jag beslutar mig för att stödja ett parti, eller något annat stigmatiserande, varför skulle jag då i efterhand gå tillbaka till det som en gång drev mig bort? Det finns ju absolut ingen logik i det överhuvudtaget.

Nej, hos ett dödsknarkande rasist-parti hamnar man bara om man helt tappat hoppet om de ursprungliga partierna. (Som du förstår så menar jag i generella termer).

Jag tar inga sympatisörer för disciplinlösa kreatur. Min poäng är att det i senaste valet röstade 5.7 procent av de som röstade på SD. Att då hänvisa till att "nu är 10 % kärnväljare" blir ju en smula märkligt, om man nu inte menar att det räcker att säga "SD" i en opinionsundersökning för att vara kärnväljare...

En av de enklaste kriterierna för att vara en kärnväljare menar jag är att man röstat på SD åtminstone en gång.... Just nu kan antalet kärnväljare (det menas rimligtvis väljare som inte flyttar sympatier alldeles enkelt) kanske vara så mycket som 80% av de 5.7 procenten, dvs 4.5 % eller så.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in