2013-12-02, 11:28
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Synd...

Här är iallafall originalhandlingen som Bohuslänningen har som källa, så kanske skribenter slipper dividera om vad som menas.

http://minfil.org/k4Sad9bfbd/FS_beslut_HovR.pdf
Det där är ingen stämningsansökan, det är ett häktningsprotokoll.
Citera
2013-12-02, 11:37
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det finns ännu mindre som säger att han sorterade sedlarna innan han lade dem i plånboken. Hur många sorterar sedlar efter årtal, särskilt som man måste ha en kodnyckel för att utläsa årtalet?

Eftersom han hade pengarna i plånboken måste han ha haft den när han lade pengarna där, oavsett hur han har fått pengarna.

Jag har inte sett mycket belägg för dina påståenden.

Jag har lagt fram en teori som sannolikhetsmässigt stöder att FS fick pengarna genom den hypotetiska verksamheten framför att han fick pengarna genom två på varandra följande bankomatuttag. Enligt teorin fick han två buntar med fyra femhundrakronorssedlar av två olika personer.

Han behöver inte ha sorterat sedlarna innan han lade dem i plånboken.
Det räcker med att han bara har tagit ur sedlar helt slumpmässigt för att du ska erhålla resultatet 4+4 som kvarvarande i densamma.

Problemet med din teori är att den inte finner något som helst stöd i sannolikhetsberäkningar, utan snarare stöter på patrull. Är det mer sannolikt att en annan individ får fyra stycken femhundrakronorssedlar i följd eller ska den personen ha samlat på sig specifikt just sedlar från ett tryckår och sedan ha överlämnat dem till FS för köp av skogsmaja?

Ett såll håller mer tätt...
Citera
2013-12-02, 11:42
Bannlyst
Citat:
Synd...

Här är iallafall originalhandlingen som Bohuslänningen har som källa, så kanske skribenter slipper dividera om vad som menas.

http://minfil.org/k4Sad9bfbd/FS_beslut_HovR.pdf

utifrån bl a:

Orginaltexten, bra, det betyder som jag skrev tidigare att brottsmisstanken har stärkts.
Citat:
.....Brottsmisstanken har i vart fall inte försvagats sedan Högsta domstolen
beslutade om resning i målet och häktade Fredrik Svensson.
Citera
2013-12-02, 11:51
Medlem
Minimois avatar
Jag ville endast påminna om att det finns diverse nytt material, inklusive t-protokoll. Det är bara att ta ut.

Citera
2013-12-02, 12:07
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorick
Orginaltexten, bra, det betyder som jag skrev tidigare att brottsmisstanken har stärkts.

Av det du citerade så drar jag slutsatsen att HR tycker att "det är samma skit" (ungefär) som det var i HD. I en häktningsförhandling där den tilltalade redan är häktad på sannolika skäl så finns det bara en enda sak som är intressant: Har brottsmisstankarna försvagats? Och det tyckte inte domstolen. Resten lämnades därhän.
Citera
2013-12-02, 12:08
Bannlyst
Citat:
Jag ville endast påminna om att det finns diverse nytt material, inklusive t-protokoll. Det är bara att ta ut.

Vad kan han tänkas haft i datorena?
Ja, bla annat Marinas privata bilder kanske?
Men han har ju erfarenhet av att de tar datorer, så han kan ha de på annat ställe, hemma hos svärfar kanske?
Citera
2013-12-02, 12:20
Medlem
MrsMagoos avatar
RÄTTEN
Hovrättslagmannen Eva Ahlqu*st samt hovrättsråden Ingrid Bj*rck och Anne R* pp,
även föredragande och protokollförare

Bara kvinnor som beslutar i häktningsfrågan. Det måste väl svida för Fredrik Svensson.

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det är vanligt att öljetter faller bort i takt med att pressen används och hanteras. En bortfallen öljett tyder på en äldre presenning. Om man endast kan ana vikmönstret tyder detta likaledes på en äldre press. - Vore det en helt ny fabriksgjord press skulle vecken ha varit betydligt skarpare - och jag utgår här från att gm pga allt nödvändigt städarbete inte hade tid att också stå och ångstryka en ny presenning.

Det är ingen ny presenning men den har varit i hyfsat skick. Men öljetten som fanns vid fyndplatsen tillhör denna presenningen, så nej det är alltså helt fel. Och man behöver inte vänta som man påstår för att konstatera detta utan det vet den som läst materialet.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-02 kl. 13:08.
Citera
2013-12-02, 12:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Av det du citerade så drar jag slutsatsen att HR tycker att "det är samma skit" (ungefär) som det var i HD. I en häktningsförhandling där den tilltalade redan är häktad på sannolika skäl så finns det bara en enda sak som är intressant: Har brottsmisstankarna försvagats? Och det tyckte inte domstolen. Resten lämnades därhän.

Ja det är sant! Men åklagare hade när han yttrade dessa ord i sina tankar alla de bevis och resultat som kommit in senare och även det nya vittnesmålet om att Fr*edrik ska ha stulit Marinas pistol ( se sid 75-76-77) och tom sagt att han tänker skjuta ihjäl henne när hon sover. Även att han berättat för Marina hur han med hjälp av glykol dödade Emel*s båda katter.
Det blir:-Brottsmisstanken har i vart fall inte försvagats, eller hur?

Det är det jag menar med att brottsmisstanken förstärkts.
Citera
2013-12-02, 12:25
Moderator
Eerieyes avatar
Okej att det kan vara svårt att boka sal och domare i en domstol. Men jag tycker ändå att det är konstigt att det ska behöva ta uppemot två månader att gå från resning till huvudförhandling. De har ju haft ett helt år på sig före resningsansökan och därefter ytterligare sex månader under handläggningen. Och några fler förhör ska tydligen inte genomföras.

Det kanske inte är så klappat och klart som det framställts som.
Citera
2013-12-02, 12:26
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ja det är sant! Men åklagare hade när han yttrade dessa ord i sina tankar alla de bevis och resultat som kommit in senare och även det nya vittnesmålet om att Fr*edrik ska ha stulit Marinas pistol ( se sid 75-76-77) och tom sagt att han tänker skjuta ihjäl henne när hon sover. Även att han berättat för Marina hur han med hjälp av glykol dödade Emel*s båda katter.

Trams advokaten Hansson ska spela över nu och kräva förhandling innan jul och inga långa uppehåll ska det vara. Ja, han begriper inte att det är då man har tid för förhandling som detta kan ske, och han och hans klient har väl tjänat tillräckligt redan på detta spektakel till low skum.

Nej, HDs häktningsbeslut på sannolika skäl har inte blivit svagare utan det hade väl sett ut om HR gick över den biten. Uttalanden av den typen innefattar dålig insikt och kunskap om rättsväsendet och hierarkin som råder, så du har rätt i sak.

Man har inte bråttom för det behöver man inte.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-02 kl. 12:43.
Citera
2013-12-02, 12:33
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Varken domstol eller åklagare har sagt att misstankarna förstärkts. Vad de egentligen har sagt är att misstankarna inte har gått ned såpass mycket att misstankegraden ändrats till skälig misstanke eller lägre. Sedan må de ha gått upp, legat konstant eller sjunkit något, för det har de inte sagt något om.
Citera
2013-12-02, 12:37
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Okej att det kan vara svårt att boka sal och domare i en domstol. Men jag tycker ändå att det är konstigt att det ska behöva ta uppemot två månader att gå från resning till huvudförhandling. De har ju haft ett helt år på sig före resningsansökan och därefter ytterligare sex månader under handläggningen. Och några fler förhör ska tydligen inte genomföras.

Det kanske inte är så klappat och klart som det framställts som.

Det är inte konstigt alls, eftersom även försvarare, målsägarbiträde m fl ska få samtliga datum att passa i sina uppbokade kalendrar. Vidare är det svårare att få lediga salar när storhelger avlöser varandra. Det säger sig självt att det finns färre vardagar att boka upp.

Du verkar förresten tro att målsägarbiträden m fl har funnits sedan MJ försvann eller sedan förra svängen i rätten, och inte förordnades nyligen av hovrätten? Kalendrar är smockfulla denna månad.
Senast redigerad av Minimoi 2013-12-02 kl. 12:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in