2013-12-02, 08:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jorick
Är det en ny pressenning som hittats eller är det den gamla som Fs säger att han slängt bort?
Det troligaste är väl att det är den saknade pressen som hittats, eller hur?

Det får Polisen uttala sig om.

Vem saknar en presenning ?
Citera
2013-12-02, 08:43
Medlem
Cradleoffilths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, inte konstigt, bara osannolikt. Det är mer sannolikt att två buntar med sedlar från 2002 resp. 2007 kommer från olika källor än att de kommer från två på varandra följande bankomatuttag.

Funderade litet mer på det här, låt oss gissa på att det är vanligt att vaktbolag inte blandar sedlar utan att det är samma hög in samma hög ut som gäller (falska sedlar, söndriga sedlar osv sorteras så klart bort). Då gissar jag på att det är vanligt att man får sedlar i sekvens från samma utgivningsår. Hur långa sekvenser kan man tro är sannolika? Jag *gissar* på att det kan vara vanligt med sekvenser med "vanliga" räkningsbelopp, typ hyra, försäkring osv osv...

En sekvens på 4 sedlar skulle mycket väl kunna vara en hyresinbetalning tex. Sedan kan ju nästa sekvens vara från samma utgivningsår eller från ett annat år.

Min gissning är dock att en sekvens om 4 sedlar från ett år ändå är ett vanligt räkningsbelopp i Sverige anno 2010.

Jag funderade på hur pass svårt det är att titta på det här matematiskt, men det känns som det är för svårt för mig. Ett annat sätt vore om man gick bakvägen och gjorde 100 uttag på typ 8000 kr. Kanske kan man se något statistiskt mönster på så sätt.

Dock har det ju skett ännu en utgivning samt att "blandningstiden" på sedlarna är ytterligare några år(rimligtvis borde de äldre sedlarnas sekvenser kortas av allt eftersom tiden går)

Dock tycker jag att det är ruskigt svårbedömt sånt här. Magkänslan säger dock att det inte är konstigt.
Citera
2013-12-02, 09:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Det får Polisen uttala sig om.

Vem saknar en presenning ?

Marina saknar en vit presenning till sina trädgårdsmöbler och det är väl ställt utom allt rimligt tvivel är det den som hittats.
Citera
2013-12-02, 09:07
Bannlyst
Citat:
Marina saknar en vit presenning till sina trädgårdsmöbler och det är väl ställt utom allt rimligt tvivel är det den som hittats.

Var har du läst att Marina saknar en presenning ?
Citera
2013-12-02, 09:09
Bannlyst
Citat:

Här i tråden såklart! Har du missat det?
Citera
2013-12-02, 09:11
Bannlyst
Citat:
Här i tråden såklart! Har du missat det?

I tråden sägs det mycket. Vi kan hålla oss till fakta istället.

Citera
2013-12-02, 09:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cradleoffilth
Funderade litet mer på det här, låt oss gissa på att det är vanligt att vaktbolag inte blandar sedlar utan att det är samma hög in samma hög ut som gäller (falska sedlar, söndriga sedlar osv sorteras så klart bort). Då gissar jag på att det är vanligt att man får sedlar i sekvens från samma utgivningsår. Hur långa sekvenser kan man tro är sannolika? Jag *gissar* på att det kan vara vanligt med sekvenser med "vanliga" räkningsbelopp, typ hyra, försäkring osv osv...

En sekvens på 4 sedlar skulle mycket väl kunna vara en hyresinbetalning tex. Sedan kan ju nästa sekvens vara från samma utgivningsår eller från ett annat år.

Min gissning är dock att en sekvens om 4 sedlar från ett år ändå är ett vanligt räkningsbelopp i Sverige anno 2010.

Jag funderade på hur pass svårt det är att titta på det här matematiskt, men det känns som det är för svårt för mig. Ett annat sätt vore om man gick bakvägen och gjorde 100 uttag på typ 8000 kr. Kanske kan man se något statistiskt mönster på så sätt.

Dock har det ju skett ännu en utgivning samt att "blandningstiden" på sedlarna är ytterligare några år(rimligtvis borde de äldre sedlarnas sekvenser kortas av allt eftersom tiden går)

Dock tycker jag att det är ruskigt svårbedömt sånt här. Magkänslan säger dock att det inte är konstigt.
Jag gjorde ett uttag på 10.000 kr och visade sedelnumren förra gången sedelnumren diskuterades.

Sedlarna hade årtal i den ordning de kom ut ur automaten: 2009 - 2009 - 2009 - 2002 - 2009 - 2009 - 2002 - 2009 - 2003 - 2009 - 2009 - 2003 - 2007 - 2001 - 2007 - 2002 - 2007 - 2009 - 2009 - 2007. Nya sedlar, från 2009, hänger ihop, upp till tre sedlar i följd. Det är inte alls osannolikt eftersom nya sedlar är vanligare än gamla sedlar, och nya sedlar sätts i cirkulation i bankomater. Även om mina sedlar inte var nya kan de ha hängt ihop. Men titta på de äldre sedlarna, de ligger mer slumpmässigt.

Hur kunde då FS 2010 ha fyra sedlar från 2003 i följd? Ja, naturligtvis kan det vara en slump, men det är mer sannolikt att de har hängt ihop sedan många år och inte har varit i cirkulation. Det stämmer bättre med min hypotes om varifrån pengarna kommer.
Citera
2013-12-02, 09:20
Bannlyst
Citat:
I tråden sägs det mycket. Vi kan hålla oss till fakta istället.

Ja du är ju en av de som säger mycket
Pressen har det ältats extra mycket om eftersom den sas vara bortkastad och att inte alla trodde på det redan innan Marina hittades mördad.
Och hur är det nu när en liknande presenning dykt upp?
Använd sökmotorn.
Citera
2013-12-02, 09:23
Bannlyst
Citat:
Ja du är ju en av de som säger mycket
Pressen har det ältats extra mycket om eftersom den sas vara bortkastad och att inte alla trodde på det redan innan Marina hittades mördad.
Och hur är det nu när en liknande presenning dykt upp?
Använd sökmotorn.

Du påstår & vill veta.
Du får söka och berätta vad det är för presenning du menar om du vill ha svar på frågan, jag kan inte gissa.
Citera
2013-12-02, 09:36
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Att öljetter inte är dragna i, samt att man kan ana symmetriska vikmönster.
Vikningen kan bero på att underliggande presenning är ny.

Det är upp till Polisen att undersöka.
Det är vanligt att öljetter faller bort i takt med att pressen används och hanteras. En bortfallen öljett tyder på en äldre presenning. Om man endast kan ana vikmönstret tyder detta likaledes på en äldre press. - Vore det en helt ny fabriksgjord press skulle vecken ha varit betydligt skarpare - och jag utgår här från att gm pga allt nödvändigt städarbete inte hade tid att också stå och ångstryka en ny presenning.
Citera
2013-12-02, 09:41
Medlem
KluvenTungas avatar
Det förefaller vara den här pressen som saknades:
Citat:
Ursprungligen postat av Artmix
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
I vilket skick var den numera försvunna presenningen?
Hur långt uppskattar du att det är mellan sängen och ytterdörren?
Mycket dåligt, den plockades bort under våren när vi gjorde iordning verandan och oljade trallen där,

15-20 meter
Till och med FS förstod vilken det rörde sig om.
Citera
2013-12-02, 09:43
Medlem
bagarn29s avatar
32. På grund av det anförda är det sannolikt att hovrätten, om den nya bevisningen
hade förebringats under rättegången
, hade funnit det ställt utom
rimligt tvivel, dels att Marina Johansson var död redan före kvällen den
28juli, dels- som en följd härav- att det var Fredrik Svensson som undanskaffade
Marina Johanssons kropp och även i övrigt företog åtgärder i syfte att
dölja att hon dog i sin säng av ett pistolskott.

Vilken är den nya bevisning som stärker misstankarna mot MGM?

Ni som säger sig sitta med extra material kan ni berätta vilka dessa bevis är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in