2013-12-01, 23:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Då finns ingenting med andra ord som kan styrka det nya beviset-upphittad kropp.

Jo, det fanns fem hårstrån på insidan paketet.

Men eftersom Polisen är livrädda för att hitta spår efter andra än FS så hoppade man över att kolla hårstråna mer än efter DNA.

Tex. mDNA, CB eller matchning

2 av stråna var ljusbruna
Citera
2013-12-01, 23:26
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Jag är ingalunda expert, men av de som har kunskap så är det rätt att HD kan ompröva sina beslut vid behov.
Eftersom detta är en unik händelse finns det inget facit, men nu är Lambertz petad och då kan tänkas att någon gör en hemställan till HD att ompröva beslutet.

Om inte annat för att undvika en till rättsskandal, och att inte slösa med allmänna medel i en meningslös rättegång, samt slita på anhörigas nerver.

I resningen gick advokaten inte in med sakfrågan eftersom nyhetsvärdet inte ansågs uppfyllt.
Om man argumenterat i sakfrågan hade konsekvensen varit följande:

- LJ anger en tidpunkt för sin observation när teknisk bevisning visar att hon levde & chatade.
- Det finns hårstrån som inte är undersökta som tyder på att de kommer från annan person (2 ljusbruna)
- Ingen ny teknisk bevisning finns.
- Fingeravtrycken är inte undersökta närmare.
- Francois som M chatade med sist är inte identifierad.
- Vittnet R*ne som letade efter Ms bil såg den INTE på parkeringen, han kollade extra nog på södra delen.

Det är lätt att förstå att resning ej hade beviljats, här skall man inte glömma att föredragande justitieråd inte godkände resning UTAN att höra på motargument i sakfrågan.

Så det kan finnas anledning att ompröva Lambertz omdöme i resningen.

Du har rätt i en enda sak i ditt inlägg, den första fetmarkeringen. Starkt jobbat. : )

Nej. Lambertz är inte petad över huvud taget. Försök åtminstone att sätta dig in hur det svenska samhället och dess olika organ fungerar innan du yttrar dig om saker.

Citat:
Han kommer att tjänstgöra i Lagrådet under en kort period, från den 9 december till den sista februari, uppger HD:s ordförande Marianne Lundius.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lambertz-domer-inte-i-hd-kommande-ar_8780564.svd
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5720202

Citat:
Lagrådet har till uppgift att yttra sig över lagförslag. Sådana yttranden avges på begäran av regeringen eller av riksdagsutskott.
.
.
I Lagrådet ingår domare från Högsta domstolen och Högsta förvaltnings-domstolen (f.d. Regeringsrätten). Även andra lagfarna personer, t.ex. nyligen avgångna ledamöter av dessa domstolar, kan förordnas att ingå i Lagrådet.
http://www.lagradet.se/

Citat:
Javisst så är det, skadan är ju skedd ändå.

Jag tror det är liten chans för att HD omprövar. Möjligheten finns.
En fördel med att HD river upp resningen är att man tar åklagare och polis i örat för sin sk. förundersökning.

Då kan de inte luta sig tillbaka på Polisiärt Uppklarat, vilket vore en katastrof och ny rättsskandal.

Du kan se dig i månen efter att HD skulle riva upp beslutet om resning. Det kommer aldrig att ske, inte annat än i okunskapens och den vildaste fantasins värld.
Citera
2013-12-01, 23:27
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorick
Ja, vad fint att den kom tillrätta, ett tag var jag lite orolig för att han kastat bort den.

Ja, han skriver detta här i tråden, men det vet man att han inte gjort.
Han har skrivit en hel del här faktiskt som man bör läsa en gång till. Det är rena rama fokus flytten från sig själv som den mest snövita person han låtsas att vara.
Hans flickvän verkar inte ha alla hästar i stallet då hon nekar till vad hon skrev om Marina på facebook.

Synd om hennes pappa som fick betala för båda två på krogen sist. Han ångrar nog sin vänlighet mot svärsonen. Fy fan hade jag varit far till en dotter vars pojkvän va misstänkt för mord hade nog jag varit mer vaksam.

Citat:
Då finns ingenting med andra ord som kan styrka det nya beviset-upphittad kropp.

Jo, det finns det verkligen. Har du glömt regeringsbeslutet och resningsansökan?

Citat:
Du kan se dig i månen efter att HD skulle riva upp beslutet om resning. Det kommer aldrig att ske, inte annat än i okunskapens och den vildaste fantasins värld.
Ja det blir inget inte ens i önskedrömmarnas värld att man river upp något.
I klartext är det en vink om hur HR ska döma som man har att gå på från högsta instans.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-01 kl. 23:29.
Citera
2013-12-01, 23:30
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightHawks
Ja, för alla företag som arbetar med laddning av bankomater använder enbart nya sedlar från ett och samma årtal. Väktarna står och sorterar sedelbuntarna efter årtal, så är det.

Eller kanske inte...har man dessutom egen uppräkningsverksamhet inom bolaget använder man även redan cirkulerade sedlar vid laddning.
Enda kravet är att sedlarna inte får vara skadade på något vis.

Källa: Informationsansvarig vid Nokas, Kontantens nuvarande värdetransportör och organisation för laddning av automater.

Det är alltså inte det minsta underligt att få ut sedlar från fler än ett årtal från en och samma bankomat.

Skriv då vad du menar istället för att skriva saker som du inte kan belägga. Att skriva att det inte var MJ:s bil är inte på något vis detsamma som att skriva att RJ:s motivering till att inte tipsa polisen var att han inte trodde att det var just MJ:s bil.

Belägg för att GM inte lämnade hårstrån?

Jag tycker det mest anmärkningsvärda är att det i förundersökningsmaterialet står att sedlarna är ovikta. Sedan finns en bild där man tydligt ser att sedlarna är vikta.

Det är sådant som gör att man funderar på vad polisen egentligen håller på med. Alltså, om det nu visar sig att M hade en tredje telefon (och mycket tyder på att så är fallet) och att SKL då inte har fått uppgift om den i samband med "den fördjupade analysen av data- och telefonanvändning", ja alltså, då är mitt förtroende för rättsapparaten kört i botten. Och då menar jag verkligen botten.

Angående hårstråna så läste jag en obehaglig redogörelse över fynden i paketet. Och allt hår har alltså mörknat på grund av de processer som försiggått i paketet. Eftersom det handlar om sängkläder så är det klart att där finns hår.

Där fanns en skada i kanten på en kudde också, vilket har föranlett en del att tro att kudden använts som ljuddämpare. Men skadan var i kanten på kudden och överensstämmer till storleken med hålen i den omslutande plasten. Det är väl några sorkar som har hållit på, kan man tänka.
Citera
2013-12-01, 23:33
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ja, för alla företag som arbetar med laddning av bankomater använder enbart nya sedlar från ett och samma årtal. Väktarna står och sorterar sedelbuntarna efter årtal, så är det.

Eller kanske inte...har man dessutom egen uppräkningsverksamhet inom bolaget använder man även redan cirkulerade sedlar vid laddning.
Enda kravet är att sedlarna inte får vara skadade på något vis.

Källa: Informationsansvarig vid Nokas, Kontantens nuvarande värdetransportör och organisation för laddning av automater.

Det är alltså inte det minsta underligt att få ut sedlar från fler än ett årtal från en och samma bankomat.

Skriv då vad du menar istället för att skriva saker som du inte kan belägga. Att skriva att det inte var MJ:s bil är inte på något vis detsamma som att skriva att RJ:s motivering till att inte tipsa polisen var att han inte trodde att det var just MJ:s bil. Belägg för att GM inte lämnade hårstrån?

Han hade vikt dom men innan va 500 kronors sedlarna helt nya precis som dom kommer från en bankomat. Han kan ju sedan innan ha vanan inne med att stjäla från andra och i detta fallet ett lik.
Han packade och bar ut en hel del från Marinas hus. Vilket är för jävligt, och i vardagsmun kallas det för likplundrare och har lägre kurs än mord.

Nej det va flera skador på kudden så förvillande i ämnet är kanske inte direkt den informationen som ska ligga som seriöst underlag. Sorkar har inte orsakat skador på kuddarna det finns ingen uppgift om.
Samtliga uppvisade resultat för blod. Det är två kuddar dessutom.
Här har man inte fullständigt material förstår jag och det blir hackat och malet.

40 cm skada på ena kudden, och 23 cm skada på den andra och 6x3 cm skada på långsidan.
Fem tops blod säkrades på örngottet. Naglar säkrades på kudden.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-01 kl. 23:41.
Citera
2013-12-01, 23:36
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vilket jag visade genom att ta ut 10.000 kr själv. Men nu är det fyra sedlar från ett årtal, och fyra sedlar från ett annat årtal. Det händer att sedlar från samma årtal kommer i följd från en uttagsautomat, och att just fyra sedlar från ett årtal och fyra sedlar från ett annat årtal kommer från två på varandra följande uttag är helt osannolikt.

Lägg av, du vet vad jag menade.

Det var inte jag som påstod att FB och JE kunde uteslutas för att håret inte kan knytas till dem. Jag tänker inte belägga att GM inte lämnade hårstrån, för jag har inte påstått det.

Det är inte särskilt osannolikt att 16 sedlar kan vara av ett årtal och fyra sedlar av ett annat årtal. Inte heller att 13 respektive 7 sedlar erhålles på ett liknande vis. Ditt enstaka uttag bevisar inget alls och använder man cirkulerade sedlar vid laddning så är det uppräkningscentralen som bistår med sedelbuntarna och i dessa är inte sedlarna sorterade efter årtal.

Ja, jag vet vad du menar men andra som läser tråden är kanske inte riktigt lika insatta i vare sig trådämnet eller ditt sätt att formulera dig (felaktigt) och därför vore det tacksamt ifall du faktiskt inte skriver något som kan tolkas som att du hävdar att saker är på ett visst vis medan de i verkligheten är helt annorlunda. Tack.

Sannolikhetsläran kan alltså bara användas för att försöka motbevisa påståendet att FS:s pengar skulle ha sitt ursprung från de aktuella kontantuttagen?
Citera
2013-12-01, 23:41
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Han hade vikt dom men innan va 500 kronors sedlarna helt nya precis som dom kommer från en bankomat. Han kan ju sedan innan ha vanan inne med att stjäla från andra och i detta fallet ett lik.
Han packade och bar ut en hel del från Marinas hus. Vilket är för jävligt, och i vardagsmun kallas det för likplundrare och har lägre kurs än mord.

Nej det va flera skador på kudden så förvillande i ämnet är kanske inte direkt den informationen som ska ligga som seriöst underlag. Sorkar har inte orsakat skador på kuddarna det finns ingen uppgift om.
Samtliga uppvisade resultat för blod. Det är två kuddar dessutom.
Här har man inte fullständigt material förstår jag och det blir hackat och malet.

40 cm skada på ena kudden, och 23 cm skada på den andra och 6x3 cm skada på långsidan.
Fem tops blod säkrades på örngottet.
Men det hittades väl ingen metall på kuddarna.
Citera
2013-12-01, 23:42
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Men det hittades väl ingen metall på kuddarna.

Säkring av blod och sekret har man fått från kuddarna/örngott. Förruttnelsevätska.
Har du inget material? Definitivt inte sorkhål. Gnagare har däremot varit under presenningen.

Skada i kanten av en kudde?
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-01 kl. 23:46.
Citera
2013-12-01, 23:48
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Det är inte särskilt osannolikt att 16 sedlar kan vara av ett årtal och fyra sedlar av ett annat årtal. Inte heller att 13 respektive 7 sedlar erhålles på ett liknande vis. Ditt enstaka uttag bevisar inget alls och använder man cirkulerade sedlar vid laddning så är det uppräkningscentralen som bistår med sedelbuntarna och i dessa är inte sedlarna sorterade efter årtal.

Ja, jag vet vad du menar men andra som läser tråden är kanske inte riktigt lika insatta i vare sig trådämnet eller ditt sätt att formulera dig (felaktigt) och därför vore det tacksamt ifall du faktiskt inte skriver något som kan tolkas som att du hävdar att saker är på ett visst vis medan de i verkligheten är helt annorlunda. Tack.

Sannolikhetsläran kan alltså bara användas för att försöka motbevisa påståendet att FS:s pengar skulle ha sitt ursprung från de aktuella kontantuttagen?

Man har i denna rundan tagit en bild på hans konto. Det va skralt och han kan inte ha sparat pengar som han påstår i tråden sedan innan. Han hade si och så i lön sa han, men det ser man ju hur fattig råttan va.

Råttan hade inte många tior på kontot då han köpte cig tex. Och hans liv va i en väska det va just vad han ägde inte mer. Han snikte till sig en kamera och skriver här i tråden typ- Den är MIN.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-01 kl. 23:51.
Citera
2013-12-02, 00:06
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Jo, det fanns fem hårstrån på insidan paketet.

Men eftersom Polisen är livrädda för att hitta spår efter andra än FS så hoppade man över att kolla hårstråna mer än efter DNA.

Tex. mDNA, CB eller matchning

2 av stråna var ljusbruna
Du drar dina slutsatser minsann...
När man är "livrädd" är det närmast detsamma som att vara skräckslagen och
varför skulle man behöva vara det från polisens sida i detta? Begriper jag inte.

Det finns väl vissa skäl för att man tidigt fokuserade på FS och insåg att ingen annan
rimligen kunde ha utfört det här mordet med åtföljande griftefridsbrott och likplundring.
Hårstråna i paketet gör ingen skillnad och föranleder ingen omprövning i gärningsmannafrågan.

Ärligt nu: Du tror väl inte på allvar att nån annan tog livet av Marina? Om du väger in allt
väsentligt i storyn? Och bortser från trams som nattligt kyrkogårdsbesök som inte direkt
var något den här liraren var böjd åt annars? En sanslös fabel som man säkert skrattar gott åt
i fikarummet än idag i polishuset.

Det tyska psykopathelvetet Christina Schurrer försökte med sin skit men det gick inte
i hennes fall heller. Barnamörderskan fick vad hon skulle ha i straffväg och det får han
med han nu, krypet i källaren med den dåliga ryggen och Marinas vapen i handen
med vilket han kallblodigt sköt ett dödande skott i hennes huvud.

Till slut hinner rättvisan ikapp dem allesammans, de som tar sig friheten att mörda folk
lite hur som helst och skapar livslånga helveten med lidande för de anhöriga till offren.
Senast redigerad av Grandioso 2013-12-02 kl. 00:12.
Citera
2013-12-02, 02:23
Medlem
Cradleoffilths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vilket jag visade genom att ta ut 10.000 kr själv. Men nu är det fyra sedlar från ett årtal, och fyra sedlar från ett annat årtal. Det händer att sedlar från samma årtal kommer i följd från en uttagsautomat, och att just fyra sedlar från ett årtal och fyra sedlar från ett annat årtal kommer från två på varandra följande uttag är helt osannolikt.Lägg av, du vet vad jag menade.
Det var inte jag som påstod att FB och JE kunde uteslutas för att håret inte kan knytas till dem. Jag tänker inte belägga att GM inte lämnade hårstrån, för jag har inte påstått det.

Angående sedlar. Vilka årtal handlade det om? Om det är nya sedlar eller sedlar från ett årtal där det tryckts ett stort antal sedlar är det väl inte så konstigt? Enligt: http://www.sedelmynt.se/1985/500kr.htm torde det handla om sedlar från 2001 och framåt.

Nu vet jag inte enligt vilka rutiner man arbetar efter, men om det skall vara helt fräscha sedlar så borde de tidiga serierna vara inaktuella 2010? 2007 och 2009 gavs det ut nya serier, innan dess får man gå tillbaka till 2003. Var det möjligen sedlar från 2007 och 2009?
Citera
2013-12-02, 02:39
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cradleoffilth
Angående sedlar. Vilka årtal handlade det om? Om det är nya sedlar eller sedlar från ett årtal där det tryckts ett stort antal sedlar är det väl inte så konstigt? Enligt: http://www.sedelmynt.se/1985/500kr.htm torde det handla om sedlar från 2001 och framåt.

Nu vet jag inte enligt vilka rutiner man arbetar efter, men om det skall vara helt fräscha sedlar så borde de tidiga serierna vara inaktuella 2010? 2007 och 2009 gavs det ut nya serier, innan dess får man gå tillbaka till 2003. Var det möjligen sedlar från 2007 och 2009?

Jag tror inte gissningarna om sedlarna leder någon vart eftersom Marina va död vid tillfället då sedlarna togs ut. Så då återstår det bara en person som tagit ut sedlarna vilket han gjort tidigare då han stulit andras kort för att sen ta andras pengar vilket han också är dömd för.

Uppgiften avser
bankomatpengar
Uppgift
varit i kontakt med Panaxia som sköter påfyllningen av bankomaten i St Höga. man har ingen
märkning av pengar. Inte heller kontroll vid denna tidpunkt om man laddat automaten med
gamla eller nya sedlar.

285 sid FUP

Föremålspunkter
2010-1400-BG9945-1
Kontanter ( 1 st)
Platsbeskrivning
Sedlarna låg i Svenssons plånbok vid
avvisiteringen.
Status
Fastställd
Anspråkstagare
1 st.
Land/valuta : Sverige - SEK Valör : 500
Summa : 4060 Sedelnummer : 2660979861
Sedelnummer : 7770035452 Sedelnummer : 2580142042
Sedelnummer : 7671452456 Sedelnummer : 2662506015
Sedelnummer : 7830659806 Sedelnummer : 2812462857
Sedelnummer : 7671452456 Sedelnummer : 7950030123

763 sid
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-02 kl. 02:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in