2013-12-01, 15:19
Medlem
Några områden i Solna som är värda att ta en titt på?
Citera
2013-12-01, 15:20
Bannlyst
Hägersten liljeholmen är fint och nära till city. Jag har gått från axelsberg till stan på 1 timma. Hornstull trivs jag väldigt bra i.
Citera
2013-12-01, 15:26
Medlem
Hur långt är du beredd att åka? Åker du en 25 minuter med tuben norrut kan du lika gärna åka 25 minuter med pendeln söderut och hitta fina områden med lägre kostnad. Jag förstår dock fördelen med tunnelbanan då den går oftare.

Runt globen är fint, de flesta områden den delen av gröna linjen är trevliga och ligger bra till. Jag har en förkärlek för just gröna linjen och hade nog börjat titta där, men det är ju så klart bara min egen uppfattning.

edit: av områdena du tittat på att döma så förstår jag ungefär på vilket avstånd du vill bo, läste slarvligt. Årsta är fint och har väldigt bra kommunikationer.
Citera
2013-12-01, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar.
Hur långt är du beredd att åka? Åker du en 25 minuter med tuben norrut kan du lika gärna åka 25 minuter med pendeln söderut och hitta fina områden med lägre kostnad. Jag förstår dock fördelen med tunnelbanan då den går oftare.

Runt globen är fint, de flesta områden den delen av gröna linjen är trevliga och ligger bra till. Jag har en förkärlek för just gröna linjen och hade nog börjat titta där, men det är ju så klart bara min egen uppfattning.

edit: av områdena du tittat på att döma så förstår jag ungefär på vilket avstånd du vill bo, läste slarvligt. Årsta är fint och har väldigt bra kommunikationer.

25 minuter låter lite långt. runt 10-15 min till centralen kan jag tänka mig. Men det beror på området. Hammarby sjöstad har väl inte superbra kommunikationer, men jag skulle vilja bo där.
Citera
2013-12-01, 15:33
Medlem
Bjorkahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whateva
Jag avskyr söder av någon anledning för att jag tycker att det mestadels är sunkigt. Finns det trevliga uppstyrda bostadsområden på söder eller är allt sunkigt?

Söder är inte alls sunkigt, visst, kring medis, Sthlms södra, Mariatorget och Hornsgatan kanske.. Förmodligen du som bara har någon bild av att Söder är en gammal arbetarstadsdel. Det är en gammal arbetarstadsdel, missförstå mig rätt. Men arbetarna har flyttat därifrån nu då det blivit hippt att bo där det en gång var ruffigt. Det är inte luffare som bor på söder och de som flyttar dit är mestadels rikemansbarn från andra städer som fått för sig att de är arbetsklass. De kan ju förstås inte bo i de n.v arbetarstadsdelarna då de ju inte arbetar som de som bor där gör, utan har nåt flashigt mediayrke. Så man sitter på söder och låtsas istället!

Jag slår ett slag för Hägersten, Årsta, Enskede med omnejd. Lugnt, mycket grönområden men ändå nära till stan!
Citera
2013-12-01, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorkah
Söder är inte alls sunkigt, visst, kring medis, Sthlms södra, Mariatorget och Hornsgatan kanske.. Förmodligen du som bara har någon bild av att Söder är en gammal arbetarstadsdel. Det är en gammal arbetarstadsdel, missförstå mig rätt. Men arbetarna har flyttat därifrån nu då det blivit hippt att bo där det en gång var ruffigt. Det är inte luffare som bor på söder och de som flyttar dit är mestadels rikemansbarn från andra städer som fått för sig att de är arbetsklass. De kan ju förstås inte bo i de n.v arbetarstadsdelarna då de ju inte arbetar som de som bor där gör, utan har nåt flashigt mediayrke. Så man sitter på söder och låtsas istället!

Jag slår ett slag för Hägersten, Årsta, Enskede med omnejd. Lugnt, mycket grönområden men ändå nära till stan!

Det är ungefär min känsla av söder och varför jag helst inte bor där. Klarar inte av histermänniskorna. Ska kolla upp dina förslag. Tack!
Citera
2013-12-01, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whateva
25 minuter låter lite långt. runt 10-15 min till centralen kan jag tänka mig. Men det beror på området. Hammarby sjöstad har väl inte superbra kommunikationer, men jag skulle vilja bo där.
Då tycker jag att du tittar runt lite där. Allt beror ju på vad man värdesätter, jag skulle personligen inte kunna bo för långt från något form av centrum med "riktiga" mataffärer, hur man kan sätta sig i city med någon liten livsbutik som kränger nudlar för en 20 som enda möjlighet till mat är för mig ett under.

Jag är inte jättebevandrad i sjöstan, men det verkar ju vara populärt. Som sagt, du verkar fäst vid den stadsdelen och bör naturligtvis titta där!
Citera
2013-12-01, 16:24
Medlem
Spackelackans avatar
Bromma är mitt tips.
Lugnt och skönt, i allmänhet hög klass på lägenheter och på folket som bor i dem, undantaget möjligtvis Blackeberg längst ut mot Vällingby.
Hyfsade priser om man jämför med innerstan. (Min övernattningslägenhet på 73 kvadrat i hyfsat nybyggt hus skulle jag få runt fyra miljoner för om jag skulle sälja idag)

Blandad befolkning med betoning på övre medelklass.
Bra kommunikationer in till city dygnet runt.
Låg brottslighet om man jämför med grannarna i nord och väst.
Nära till köpcentrumen vid Bromma flygplats och ute i Vällingby om man inte vill åka in till city.
Citera
2013-12-01, 17:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Jag skulle tipsa om Nacka. Finnboda och Kvarnholmen är två riktigt intressanta områden, där det kommer att hända mycket den närmaste framtiden. Nära stan med båttrafik mot nybroviken, som lär utökas vart efter folk flyttar in.
Citera
2013-12-01, 17:22
Medlem
omskolads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag skulle tipsa om Nacka. Finnboda och Kvarnholmen är två riktigt intressanta områden, där det kommer att hända mycket den närmaste framtiden. Nära stan med båttrafik mot nybroviken, som lär utökas vart efter folk flyttar in.

Skulle inte tipsa om Nacka. Visst, det är ett fint område men i samband med ombyggnationen av Slussen kommer kommunikationerna vara urusla i åtminstone ett halvt decennium framöver.
Citera
2013-12-01, 20:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omskolad
Skulle inte tipsa om Nacka. Visst, det är ett fint område men i samband med ombyggnationen av Slussen kommer kommunikationerna vara urusla i åtminstone ett halvt decennium framöver.

Jaha så det är bättre att vänta ut högre priser när området är klart? Köp nu och gör en bra affär är mitt hetaste tips.
Citera
2013-12-01, 23:21
Medlem
omskolads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jaha så det är bättre att vänta ut högre priser när området är klart? Köp nu och gör en bra affär är mitt hetaste tips.

Det är bättre att köpa i ett annat område, antar att TS inte vill göra en helvetesresa till jobbet i så många år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in