Citat:
Jag tror felet många gör är att sätta sig själv i KJ:s ställe. Det är inte alls säkert att han har känt stor press, eller att de sex månader han suttit häktad känns som en evighet - eller ens långt i hans tidsperspektiv. Så länge domstolen (hovrätten) inte sagt sitt sista tycker han kanske inte att det är någon fara på taket, och fortfarande återstår ju tingsrättens dom, och straffet, att begrunda. Är han psykopat (vilket jag tror) är det inte ens säkert att har reagerar nämnvärt på straff även om han blir inlåst under den tid som går att överblicka. Då kan han ju författa en bok, blunda och förnöjt drömma sig tillbaka till eventet med Vatchareeya Bangsuan. Jag tror KJ är av den sorten, han gillar att chockera, vilket med stor sannolikhet innebär att han kommer att berätta. Frågan är när, det innebär ju att han kommer att branda eventuella medbrottslingar. Jag förmodar i samband med hovrättsförhandlingarna.
Jag tror precis tvärtom. Givet att det finns en medbrottsling eller flera så är KJ:s relation till denna/dessa så pass stark att den i stort sett utesluter att han någonsin kommer att öppna käften (med mindre än att han genomgår en helt omvälvande personlighetsförändring som i nuläget inte kan förutses eller att han upplever att lojaliteten från den andre/de andra bryts).
Här är faktiskt KJ:s välkända lojalitet inte bara relevant, utan helt central, men jag är säker på att det inte är en lojalitet av det slag som odlats fram genom låtsatskrig ute på Väderkvarnshöjden eller framför en datorskärm. Den är starkare än så.