2013-12-01, 10:17
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Reimer skrev

Namnbytet skedde efter rånet, det var när han skulle bli utslussad som han bytte namn för att inte bli igenkänd som bankrånaren Sture Bergwall, Quick var hans mors flicknamn och Thomas tog han för att det passade bra till efternamnet.

Källa "Mannen som slutade ljuga" av Dan Josefsson.

Jag glömde en sak jag tänkte fråga om. I Resningsbeslutet angående Charles Zelmanovits står det:

"Nu framkomna uppgifter om Bs barndom och förhållandena i hans hem gör att sakkunnigvittnenas utlåtanden måste ses i ett nytt perspektiv och att bevisvärdet av deras uttalanden kan ifrågasättas."

Vad handlar det om?
Citera
2013-12-01, 10:19
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Jag läste ett referat från dom senaste förhandlingarna i förvaltningsrätten, då kom frågan upp om hans pedofili. Han förnekade att han var pedofil och vägrade sedan att svara på frågor angående det. Det kanske var "Thomas Quick" som var pedofil?

SB ger ju ett sjukt naivt intryck. Det verkar som om han tror att han skall bli frisläppt och sedan är allt glömt. Jag tror att han kommer att få det väldigt jobbigt om dom nu släpper ut han.

Det vore intressant att veta var du läst detta. Mig veterligen har SB aldrig förnekat sin sexualitet. Däremot lärde hans sig behärska den genom att vara drogfri.
Vår sexuella läggning är vi födda med. För de allra flesta äf det inga problem, eftersom våra "konstigheter" faller inom ramarna. För en liten minoritet är det ett jätteproblem, eftersom deras drifter är förbjudna enligt lag att utöva. SB har inte såvitt framkommit begått några övergrepp sedan han dömdes sm 19 åring
Citera
2013-12-01, 10:40
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
OldWolf skrev

Det vore intressant att veta var du läst detta. Mig veterligen har SB aldrig förnekat sin sexualitet. Däremot lärde hans sig behärska den genom att vara drogfri.
Vår sexuella läggning är vi födda med. För de allra flesta äf det inga problem, eftersom våra "konstigheter" faller inom ramarna. För en liten minoritet är det ett jätteproblem, eftersom deras drifter är förbjudna enligt lag att utöva. SB har inte såvitt framkommit begått några övergrepp sedan han dömdes sm 19 åring

Han förnekar ju inte att han är homosexuell:

"16:39 Ordförande frågar om Sture Bergwalls sexuella läggning.
-Jag är en homosexuell man. Problemen började när jag var 14år och upptäckte att jag var homosexuell. Det fanns inga garderober att kliva ur då. Jag blev kär i en klasskamrat och hade ingen att berätta det för. Där började mina missbruksproblem, säger Sture Bergwall."

Men han förnekar att han är pedofil:

"16:30 Leopardi frågar om en tidpunkt när Bergwall ska ha vägrat diskutera sin påstådda pedofileri. Varken Leopardi eller Ruchki kan specificera en exakt tidpunkt när samtalet ska ägt rum. Bergwall nekar till att han vägrat prata om sin pedofileri och nekar också till att vara pedofil."

17:22 Rosario Leopardi frågar om Bergwalls påstådda pedofileri. Chefsöverläkare Vladislav Ruchki förklarar att det fortfarande finns ett intresse för minderåriga, men att Bergwall inte vill acceptera denna diagnos. Ruchki säger att Bergwall vägrar prata om detta.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/gavledala/liverapportering-fran-forvaltningsratten

Det är ju ett väldigt rörigt referat.

Intressant att han säger att han redan som 14-åring hanterar frustration med missbruk.
Senast redigerad av E.Merckx 2013-12-01 kl. 10:44.
Citera
2013-12-01, 10:47
Medlem
Skandalen begränsas inte, det fortsätter i rättsväsendet från en ny plattform, en plats där Lambertz granskar fru Ask om hon kommer på tanken att lagstifta!

från lagrådets hemsida.

http://www.lagradet.se

Lagrådets granskning skall avse
1. hur lagförslaget förhåller sig till grundlagarna och rättsordningen i övrigt,
2. hur förslagets föreskrifter förhåller sig till varandra,
3. hur förslaget förhåller sig till rättssäkerhetens krav,
4. om förslaget är så utformat att lagen kan antas tillgodose angivna syften,
5. vilka problem som kan uppstå vid tillämpningen.

En olämplig placering i och med att en kommission har tillsatts för att gå till botten med Qvickskandalen. Nu har första steget tagits där Lambertz får ytterligare en position att fortsätta undergräva rättsordningen och sabotera i denna sak.

Denna panikåtgärd visar hur lite kollegor i Högsta Domstolen bryr sig om rättssäkerhet och lagar i realiteten, när det handlar om enskilda fall och medborgares rättssäkerhet.
Citera
2013-12-01, 10:49
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det kanske är en sjuk historia. Den är däremot inte unik. Det är ganska vanligt (är min personliga erfarenhet) att personlighetsstörda (speciellt de som har fler diagnoser) vill "bli någon annan". Att Bergwall sedan fantiserar ihop en massa sexövergrepp från barndomen är inte heller sådär jätteunikt, det finns ju många andra fall där föräldrar (främst pappor men även mammor) felaktigt utpekas som förövare av sexuella övergrepp.

Det som däremot är unikt är, att allt sker med en massiv medieuppmärksamhet. Jag kan nog säga att jag träffar på liknande händelser (vilja att byta identitet, fantasier om egna eller andras övergrepp parat med vissa verkliga händelser av samma art) fler gånger per år i mitt dagliga arbete. Då ska man komma ihåg att jag arbetar med "vanlig" psykosvård och inte rättspsykiatrisk vård.

De händelserna skrivs det inte ett kommatecken om i våra kvällstidningar och kommer alltså inte en vidare krets till del.

Det är därför som Bergwall ses som "unik".

Ja, som "psykfall" är han inte speciellt ovanlig, det ovanliga är att hans morderkännanden och andra fantasier togs för verkliga utan kritisk prövning.
Det andra fetade - ja, en av svårigheterna är väl bland annat det att verkliga övergrepp och fantiserade blandas ihop? Det är alltså inte alltid helt lätt att avgöra vad som är vad.
Citera
2013-12-01, 11:00
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Kimbo7 skrev

Ja, som "psykfall" är han inte speciellt ovanlig, det ovanliga är att hans morderkännanden och andra fantasier togs för verkliga utan kritisk prövning.
Det andra fetade - ja, en av svårigheterna är väl bland annat det att verkliga övergrepp och fantiserade blandas ihop? Det är alltså inte alltid helt lätt att avgöra vad som är vad.

Jo, det var ju där som allt gick snett. Man försökte ju få fram någon form av stödbevisning. Samtidigt får man ju säga att han måste ha varit väldigt övertygande i rättssalen. Han blev ju trots allt dömd.
Citera
2013-12-01, 11:05
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Han förnekar ju inte att han är homosexuell:

"16:39 Ordförande frågar om Sture Bergwalls sexuella läggning.
-Jag är en homosexuell man. Problemen började när jag var 14år och upptäckte att jag var homosexuell. Det fanns inga garderober att kliva ur då. Jag blev kär i en klasskamrat och hade ingen att berätta det för. Där började mina missbruksproblem, säger Sture Bergwall."

Men han förnekar att han är pedofil:

"16:30 Leopardi frågar om en tidpunkt när Bergwall ska ha vägrat diskutera sin påstådda pedofileri. Varken Leopardi eller Ruchki kan specificera en exakt tidpunkt när samtalet ska ägt rum. Bergwall nekar till att han vägrat prata om sin pedofileri och nekar också till att vara pedofil."

17:22 Rosario Leopardi frågar om Bergwalls påstådda pedofileri. Chefsöverläkare Vladislav Ruchki förklarar att det fortfarande finns ett intresse för minderåriga, men att Bergwall inte vill acceptera denna diagnos. Ruchki säger att Bergwall vägrar prata om detta.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/gavledala/liverapportering-fran-forvaltningsratten

Det är ju ett väldigt rörigt referat.

Intressant att han säger att han redan som 14-åring hanterar frustration med missbruk.
Han kanske snarare är en hebefil och inte en pedofil, även om övergreppet på 9-åringen kan ge ett annat intryck.
" Det är märkligt att man efter åratal inte gör sig omaket att läsa domen från 70-talet., säger psykiatern Ulf Åsgård som tidigare arbetat inom polisens gärningsmannaprofileringsgrupp.
Han menar också att diagnosen av Bergwall som pedofil är felaktig, istället är det något som kallas för hebefili som är en korrekt benämning. Hebefili innebär att man har ett sexuellt intresse för unga män medan pedofili är ett intresse för prepubertala barn."
http://oldwolf-vindenviskarmittnamn.blogspot.se/2013/02/saters-vaggar-fulla-av-prestige.html
Citera
2013-12-01, 11:17
Medlem
Citat:
Jo, det var ju där som allt gick snett. Man försökte ju få fram någon form av stödbevisning. Samtidigt får man ju säga att han måste ha varit väldigt övertygande i rättssalen. Han blev ju trots allt dömd.

Inom svenskt rättsväsende finns det väldigt starka band till kollegor och tillit in i döden på kollegors trovärdighet. Vi har tidigare avhandlat hur svårt det är att få en polischef fälld för sexbrott och hur lite "kriminellas" ord är värt, också i det fall de talar sanning.

Det betyder att brottsoffer är extra utsatta när poliser, jurister, advokater, domare och dylika utnyttjar sin upphöjda position till att begå brott och undkomma ansvar. Lagens långa arm gäller inte dessa personer och deras offer blir rättslösa villebråd.

Det behövs inte mer än att kollegor påstår att en person är mördare och att alla andra vet om detta. En tidigare dom och lite yttranden får "bevisvärde" och saken utreds inte mer och ifrågasätts inte av domstolen.

I detta fall var det jurister, åklagaren och den egna advokaten, med en professor i psykologi, SÅC, som påstod sig har goda grunder för att Qvick är en mördare.

Mer krävs inte inte i en svensk domstol. Och det är det som nu ska mörkas av dessa kompisgäng, i en kåranda som alltid visar upp sig i all sin prakt. I alla rättsliga instanser.

Sture Bergwall var en person på sluten psykiatrisk vård som inte hade något skydd när psykologisk experiment utfördes på honom. Det var bara att kliva in på Säter och ta en patient i anspråk och arvodera sig rik och berömd.
Citera
2013-12-01, 11:21
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
OldWolf skrev

Han kanske snarare är en hebefil och inte en pedofil, även om övergreppet på 9-åringen kan ge ett annat intryck.
" Det är märkligt att man efter åratal inte gör sig omaket att läsa domen från 70-talet., säger psykiatern Ulf Åsgård som tidigare arbetat inom polisens gärningsmannaprofileringsgrupp.
Han menar också att diagnosen av Bergwall som pedofil är felaktig, istället är det något som kallas för hebefili som är en korrekt benämning. Hebefili innebär att man har ett sexuellt intresse för unga män medan pedofili är ett intresse för prepubertala barn."

Var inte ett av dom andra barnen som utsattes 10 år?

Har du domen från 70-talet?
Citera
2013-12-01, 11:26
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Skandalen begränsas inte, det fortsätter i rättsväsendet från en ny plattform, en plats där Lambertz granskar fru Ask om hon kommer på tanken att lagstifta!

Hmmmm...... Men själva lagarna kan han knappast ha något emot, eller? Han är ju bara intresserad av vissa specifika historiska händelser där han själv och hans kompisar är inblandade.
Citera
2013-12-01, 11:31
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Var inte ett av dom andra barnen som utsattes 10 år?

Har du domen från 70-talet?
11, 13, 13 var pojkarna enl Dan Josefsson. Jag har inte domen, bara läst om den i andra källor
Citera
2013-12-01, 11:31
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Hmmmm...... Men själva lagarna kan han knappast ha något emot, eller? Han är ju bara intresserad av vissa specifika historiska händelser där han själv och hans kompisar är inblandade.

I och för sig. Men han har visat ett extremt dåligt omdöme överhuvudtaget. Inte minst i mailet som Aftonbladet avslöjade. Vänskapskorruption ja - men man får dessutom intrycket att han blivit galen.

- Jag berörs inte överhuvudtaget. Jag känner att det är jag som har utsatt medierna för en kritikstorm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in