2013-11-30, 18:46
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Ändå, varför skapa ett så enormt universum om denna skapare ändå bara ska interagera i en ytterst liten bråkdel av den?

Kanske för att det stå klart för varenda själ vilken förmåga och kunskap och vetande denna skapare besitter. Kanske för att varje själ ska reflektera över vilken omfattande styrka, kapabilitet denna skapare besitter. Kanske för att varje själv ska vända sitt ansikte uppåt när hon söker svar på livets frågor men glömma den frågan blixtsnabbt och ställa sig en fråga om universum och dess skapare.
Citera
2013-11-30, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vad har det med 'gud' att göra?

Gud är konstnären.
Citera
2013-11-30, 19:31
Medlem
MentosFruitcores avatar
Bevisbördan ligger på den troende att presentera bevis för en skapare. Finetuning och ID-argument är inte bevis. Vi har fungerande teorier som förklarar mångfalden i naturen på ett briljant sätt. Vi vet också hur det allra mesta i hela universum skapas och fungerar. Skaparen är helt onödig i ekvationen.

Såg nu att watch-maker-argumentet tagits upp också. Då har vi alltså i tråden: Strawmans, Bevisbörda-skiftande, God-of-the-gaps, och allmänt trams.
Citera
2013-11-30, 19:50
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Du har förbisett innebörden av mitt inlägg. Inlägget handlar inte om Allah, Jesus eller jive. Även om jag själv tror på den Gud som du refererar till ville jag inte inblanda 'de etablerade religionerna som jag har påpekat i trådstarten. Jag pratar om en skapare utan att hänvisa till någon specifikt område eller religion. Men du vill ändå lägga ord i munnen på mig och säger att du inte vill tro på en skapare som har agerat i mellanöstern.

Hur som helst. Jag tror själv på den Guden som har ''agerat i mellanöstern'' Och det finns förklaringar till även det men tråden skulle inte handla om de etablerade religionen utan om en skapare och ens egna känslor och inre röst i förhållande till denna skapare.

Känslor och inre röst? La-di-daa.. Sådana subjektiva uttryck har inget med verkligheten att göra. Det är en ytterst usel metod att avgöra sanningen med.

Du ignorerade andra delen av mitt inlägg med flit?
Citera
2013-11-30, 19:59
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Kanske för att det stå klart för varenda själ vilken förmåga och kunskap och vetande denna skapare besitter. Kanske för att varje själ ska reflektera över vilken omfattande styrka, kapabilitet denna skapare besitter. Kanske för att varje själv ska vända sitt ansikte uppåt när hon söker svar på livets frågor men glömma den frågan blixtsnabbt och ställa sig en fråga om universum och dess skapare.

Det är alltså bara under de senaste 100 åren som vi har kommit till insikt om denna skapare? Längre än så har vi inte känt till universums enorma storlek. Eller kanske de senaste Ultra Deep Field-bilderna från Hubble får oss inse detta?

Går inte att ta sådant trams seriöst.
Citera
2013-11-30, 20:02
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Bevisbördan ligger på den troende att presentera bevis för en skapare. Finetuning och ID-argument är inte bevis. Vi har fungerande teorier som förklarar mångfalden i naturen på ett briljant sätt. Vi vet också hur det allra mesta i hela universum skapas och fungerar. Skaparen är helt onödig i ekvationen.

Såg nu att watch-maker-argumentet tagits upp också. Då har vi alltså i tråden: Strawmans, Bevisbörda-skiftande, God-of-the-gaps, och allmänt trams.
Jag har inte sagt att ni ska komma och tro på en skapare utan om vad ni tycker om de indikationer som finns som pekar mot skaparens existens?
Citera
2013-11-30, 20:02
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Det är alltså bara under de senaste 100 åren som vi har kommit till insikt om denna skapare? Längre än så har vi inte känt till universums enorma storlek. Eller kanske de senaste Ultra Deep Field-bilderna från Hubble får oss inse detta?

Går inte att ta sådant trams seriöst.

Vad har det något någonsin med saken att göra?
Citera
2013-11-30, 20:03
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Känslor och inre röst? La-di-daa.. Sådana subjektiva uttryck har inget med verkligheten att göra. Det är en ytterst usel metod att avgöra sanningen med.

Du ignorerade andra delen av mitt inlägg med flit?

Vadå subjektiv? lyssnar du aldrig på din inre röst?
Citera
2013-11-30, 20:08
Medlem
Tragiskt att man skyller ifrån sig på alla krig och allt annat elände i världen genom att yrka på att det finns en skapare, som med andra ord även rår över den osämja och allt annat i världen, för så måste det då vara, eftersom denne "skapat" människan, och "skapat" krig och fred.

Tragiskt att det ska finnas något att skylla ifrån sig på och inte kunna inse att det faktiskt är människans eget fel att det är som det är i världen.

Tror man på teorin att "gud" finns, så så kommer det aldrig att bli bättre i världen, för folk kommer hela tiden att skylla på att det var "guds vilja" och guds verk".

Hur kan man vara så enkelspårig?
Citera
2013-11-30, 20:14
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BusSockan
Tragiskt att man skyller ifrån sig på alla krig och allt annat elände i världen genom att yrka på att det finns en skapare, som med andra ord även rår över den osämja och allt annat i världen, för så måste det då vara, eftersom denne "skapat" människan, och "skapat" krig och fred.

Tragiskt att det ska finnas något att skylla ifrån sig på och inte kunna inse att det faktiskt är människans eget fel att det är som det är i världen.

Tror man på teorin att "gud" finns, så så kommer det aldrig att bli bättre i världen, för folk kommer hela tiden att skylla på att det var "guds vilja" och guds verk".

Hur kan man vara så enkelspårig?

Har det någonsin existerat fullständig fred på jorden före och efter religion?
Citera
2013-11-30, 20:17
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Jag har inte sagt att ni ska komma och tro på en skapare utan om vad ni tycker om de indikationer som finns som pekar mot skaparens existens?

Det existerar inga indikationer på en "skapare". Det är din egen hjärna som spelar dig ett spratt eftersom människor skapar saker och ting och därmed har en tendens att se agenter där inga egentligen existerar.

Du har dock förmodligen ingen aning om vad jag talar om...
Citera
2013-11-30, 20:23
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Det existerar inga indikationer på en "skapare". Det är din egen hjärna som spelar dig ett spratt eftersom människor skapar saker och ting och därmed har en tendens att se agenter där inga egentligen existerar.

Du har dock förmodligen ingen aning om vad jag talar om...

Hur vet du att det är min hjärna som spelar mig en spratt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in