2013-11-29, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
In the 19th century, the Finnish researcher Matthias Castrén prevailed with the theory that "the original home of Finns" was in west-central Siberia.[48] But later, it is considered more credible that an ancient homeland of all Finno-Ugric peoples was situated in a region between the Volga and Kama rivers in the European part of Russia. Grouping Finnic with the controversial Altaic macrofamily ("Turanian") was popular in the 19th century, and much serious research was made to link Finns with "Altaic-speaking" peoples such as Mongolians.

http://en.wikipedia.org/wiki/Finns

Terve taas mustalainen, hur relevant är en teori från 1800-talets början som var baserad på lingvistik?
Citera
2013-11-30, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-Lundgren
Utrikespolitik? Jag diskuterade svensk integration.

Varför bör nederländare räknas bort? Jag tyckte de såg ut att vara mest germanska av alla, näst efter danskarna.

Men integration är ju ointressant, ingen nord- eller centraleurope är väl särskilt svårintegrerad kulturellt eller språkligt. Mer intressant är huruvida de är assimilerbara biologiskt utan att den genetiska stommen ändras åt det ena eller det andra hållet. Att tala om germaner som en genetisk grupp ger ett för snävt perspektiv och täcker inte ens in hela det geografiska Skandinavien (och bara halva Nederländerna), det vi behöver är ett vidare begrepp som sätter den svenska sammansättningen i mitten och utgå från det och låta biologin styra framför de politiskt tillsatta gränslinjerna.
Citera
2013-11-30, 13:18
Medlem
QuattroCarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mesomorph-
Tycker inte om allt detta vurmande för våra "Finska bröder" som vissa yttrar sig. Visst historiskt kan man väl säga att dom tjänat oss och stått på samma sida, men för att man ska kunna kalla ett folk för "bröder", måste man ha gemensam genetik. Finnar har väldigt främmande DNA, och är verkligen inte våra bröder. Norrmän, Danskar och även Islänningar(samt Färöarna) skulle jag säga är våra bröder däremot. Finnar betraktades ungefär som man betraktar blattar idag, på 70-talet eller när det var, en grupp vi inte vill ha här i ett större antal helt enkelt. Även Svenska rasforskare varnade för hur destruktivt det var med finnar i Sverige. Ser inget fel med ett sammarbete med finnarna, så länge det inte är massa jävla skitsnack om att dom är våra bröder, dom ska veta sin plats.

Hur tycker ni vi ska förhålla oss till dem?

Haha vilket jävla klappträ.
Citera
2013-11-30, 13:55
Medlem
Snake-Blakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holmiensis
Haha du är ju helt ute och sneseglar. Finlandssvenskan härstammar inte från Finland och har inget med finland att göra. Finlandssvenskan är en svensk dialekt och inget annat. Lyssnar man på finlandssvenskan så hör man klart och tydligt att den låter mer som äldre svenska.

Förövrigt verkar du ju inte heller veta skillnaden på finlandssvenskar och finnar och drar alla dina slutsatsar från det getto där du växte upp. Och på vilket sätt har finnar inte anpassat sig till den svenska kulturen? Tycker du själv att det är speciellt stor skillnad mellan svensk och finsk kultur? Tomte

Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Din okunskap överträffas endast av din barnslighet.

Ta nu reda på begreppen finnar, finländare, finlandssvenskar, sverigefinnar och sverigefinländare före du kommer med din rappakalja (vilket förövrigt är ett låneord från finskan), pojke (vilket förövrigt är ett låneord från finskan).

Precis som misslyckade du, finns drägget av sverigefinnarna på invandrartäta, segregerade områden.

Och sedan tar vi "finlandssvenskan". I Finland finns det ett stort antal olika svenska dialekter, vilka är levande, och vilka har både arkaiska och innovativa språkliga företeelser. I Finland för ungdomen vidare sina lokala dialekter. I Sverige pratar ungdomen stockholmska tv-språket, tyvärr. Det som du i din okunskap kallar "finlandssvenska" är sannolikt det som kallas högsvenska, d.v.s. standardsvenska i Finland, vilket inte är en dialekt, utan en regional variant. Denna högsvenska är närmare den svenska elitens uttal från slutet av 1700-talet, än dagens stockholmska, vilken degenererat mot underklassens begänsade ordförråd, suboptimala uttal och allmänna språklöshet.

Att du kommer från en kloak och drar dina slutsatser från ditt skit och dina begränsade förmågor betyder inte att dina slutsatser skulle vara korrekta.

Kom tillbaka när du utbildat dig och tagit genipiller.

Att utgå från att jag skulle komma från en kloak visar på din trångsynthet. När du tänker på invandring så tänker du enbart på mörka och halvmörka människor från Afrika och Mellanöstern, jag tänker på folk från hela världen, även västvärlden. Invandrare som invandrare.

I övrigt får jag erkänna mig besegrad. I en av mina svagare stunder tänkte jag på en sak och skrev en annan. Jag är väl medveten om skillnaden på finlandssvenskar, finnar, finländare, sverigefinnar, finlandssvenska och finsk dialekt. Jag skyller på ett sockerrus. Jag kan inte annat än beklaga och erkänna mig besegrad i denna diskussion, då jag tyvärr kommer att framstå som obildad vad jag än skriver i ämnet i fortsättningen. Även om jag skulle skriva en sak så kommer ingen att kunna bortse från min groda i mina tidigare välformulerade inlägg.
Citera
2013-11-30, 14:01
Medlem
Snake-Blakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heroinisten
Vad sa jag om personangrepp? Vilket jävla otyg, tror du vinner poäng med det? Vi alla har varit arbetslösa, det är inte samma sak som att PARASITERA på ett samhälle, men det kanske du anser det vara?

Vad tycker du att jag borde göra, kanske dra tillbaka till Finland eller helt enkelt ta livet av mig? Du ska vara jävligt glad att du har någon som mig som faktiskt bryr mig om vårt gemensama väl och ve.

Enkelt att vara uppkäftig bakom skärmen och provocera, och du njuter av att jag reagerar, jag bjuder på det.

Jag har inget minne av att vi pratat om personangrepp. Jag svarade bara på ditt tidigare inlägg och om du tog illa upp så ligger nog problemet hos dig. Jag diskuterar inte vad du ska göra i framtiden (flytt), jag diskuterar hur vi ska förhålla oss till finnar. Vad gäller eventuella självmordstankar beklagar jag och hoppas att du pratar med någon i din närhet. Lycka till.
Citera
2013-11-30, 20:21
Medlem
Tony Cliftons avatar
Tråd stängd för uppstädning.

/MODERATOR
Citera
2013-11-30, 20:49
Medlem
Tony Cliftons avatar
Tråd öppnad igen
Citera
2013-11-30, 22:28
Medlem
Wolfnachts avatar
Här satt jag som finländare och hedrade Karl XII, men med folk som TS och de andra "finnar är ju typ mongoler för de bor ju typ öster om oss och så dricker de och badar bastu" så börjar jag undra om den brinnande kärlek jag har till Sverige verkligen är särskilt välgrundad.

Svea Rike, där Finland ingick ifall ni inte visste det, är en lika viktig och ärofylld del av vår historia som eran. Finländare var även bland de mest trogna till svenska konungarna under stormaktstiden.

Nä, att det fortfarande finns nationalister som gör så stor skillnad på europé och europé gör mig rent av förbryllad. Antar att ni tycker att Corneliu Codreanu var en "jävla slav" också och inte hedrar hans minne idag heller. Nåja, jag ser fortfarande svenskar som mitt broderfolk, och då jag är finlandssvensk och inte finne så kanske jag rent av har samma genetiska uppsättning som er. Det får någon rasbiolog svara på. Men uppenbarligen finns det vissa pajasar i folkstammen som tycker att det är ett "problem" med finländare.

Tacka fan att jag har dubbelt medborgarskap, Sverige och Finland, så att jag kan rösta på SvP åt er. Vem vet, jobbar ni tillräckligt duktigt kan ni säkert övertyga dem att skicka hem mig och oss andra rasfrämlingar. Akta er även för belgarna och fransmännen, de är ett lika stort hot mot er som judarna och araberna. Dags för er att vakna och inse det nu.

Nationalister är för få för att tjafsa sinsemellan, börja samarbeta med samtliga europeiska nationalister istället för att anklaga folk öster om Stockholm och söder om Berlin för att vara negers.
Citera
2013-11-30, 23:03
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxilla-Maximus
Terve taas mustalainen, hur relevant är en teori från 1800-talets början som var baserad på lingvistik?

Mycket relevant.

Språket avslöjar samband mellan olika folk.

Finska språket har inget gemensamt med varken slaviska eller nordiska språken.

Eskimoser och yakuter, also sibiriska asiater talar ett språk som är väldig likt finskan.

Därför kan vi dra slutsatsen att finnarna kommer från asien.

P.s. Sorry för stavningen och grammatiken, skriver från min iphone
Citera
2013-11-30, 23:09
Medlem
wembis avatar
Citat:

Stämmer det att finska språket påminner om ungerska? Det är något jag hört flera gånger iaf.
Men jag har aldrig hört någon förklara ett samband mellan finnar och ungrare.
Citera
2013-12-01, 00:09
Medlem
Wolfnachts avatar
Citat:
Mycket relevant.

Finska språket har inget gemensamt med varken slaviska eller nordiska språken.

Eskimoser och yakuter, also sibiriska asiater talar ett språk som är väldig likt finskan.

Därför kan vi dra slutsatsen att finnarna kommer från asien.

P.s. Sorry för stavningen och grammatiken, skriver från min iphone

Och svenskan kommer från den Indo-Europeiska språkstammen som härstammar från indiska språk, därmed kan vi i såna fall anta att svenskarna också kommer från Asien... Om vi ska vara såna. De finsk-ugriska språken som är nära släkt med finskan är enbart ungerskan, estniskan och samiskan. Precis som att de germanska språken inom den indo-europeiska språkstammen borde vara de enda man bryr sig om där.

Citat:
Ursprungligen postat av wembi
Stämmer det att finska språket påminner om ungerska? Det är något jag hört flera gånger iaf.
Men jag har aldrig hört någon förklara ett samband mellan finnar och ungrare.

Finskan tillhör den finsk-ugriska språkstammen. Finskan, estniskan, samiskan och ungerskan är de närmast besläktade språken inom stammen. Så det är de folken finnarna borde vara mest besläktade med enligt språkteorin. Hur ungerskan och finskan kan vara så besläktade när inget annat språk som talas mellan de länderna (förutom estniskan då) är det minsta likt är ett mysterium.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ae/Lenguas_finougrias.png
Citera
2013-12-01, 00:32
Medlem
DansandeVindurs avatar
Töntigt med folk som kallar finnar för mongoler. Dom har betydligt mer % Nordeuropee i sig än det mongoliska.

Men man kan dock inte förneka dom har en del "Mongol" i sig inget fel med det. Tycker finnar är unika.

Och sverige och finland har haft en god relation till varandra,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in