Citat:
Ursprungligen postat av
Kabeldragare
Den är som majoriteten av all kulturverksamhet, präglad av sunda värderingar och rationellt tänkande.
Sunda värderingar enligt vem? Själv anser jag att anhängare till postmoderna och postmarxistiska läror i grunden har osunda värderingar. Konsten i sig inte rationell, den talar inte i första hand till vårt logos utan syftar till att beröra våra sinnen och väcka känslor.
Citat:
SD minska bidragen till den regionala musik- och kulturverksamheten med 300 miljoner och strypa mångkulturen.
Det första tycker jag är fel. Om SD sedan vill strypa den förljugna normativa mångkulturalismen som lamslagit svensk kulturdebatt sedan ett par decennier så välkomnar jag det.
Citat:
Sitter det i huden menar du? Musiken sitter alltså i huden?
Sicket halmgubberi. Nej musiken sitter förstås i pungkulan.
Citat:
Det är så här det låter när en kultur aldrig får möta andra kulturer! Skulle du vilja lyssna på detta varje dag? Kulturmöten är ESSENTIELLA för att kultur ska utvecklas.
Jag börjar misstänka att den "utveckling" du talar dig varm för i själva verket har mer att göra med kulturrevolution a la Kina, någon slags normkritisk aktion med främsta mål att riva ner och krossa snarare än att ge utrymme för innovation baserad på frivilliga möten och impulser. Annars blir det svårt att förklara varför du med sådant eftertryck förfäktar "utveckling" som ett mål i sig, ett mål ställt över allt annat och vilket ska genomdrivas till varje pris oavsett konsekvenser.
Citat:
Vill påminna dig om vad du sa:
Du vet alltså hur alla spelmän tänker?
Jag tror mig kunna dra den induktiva slutsatsen att en förkrossande majoritet av traditionella musiker runt om i världen är stolta för sin kulturs ursprung och särart, ja. Om inte annat för att postmodern dekonstruktivism och nihilism av den typen som många "progressiva" svenska spelmän bygger sitt etnomasoschistiska resonemang på är en tämligen unik västerländsk och akademisk tankeprodukt som vunnit stort gehör bland svenska akademiker och kulturarbetare, men som knappast återfinns i den sydamerikanska regnskogen eller mauretaniska landsbygden. Du hittar helt enkelt inte en samisk jojkare eller persisk neyspelare som har satt som främsta mål med sin kulturutövning att dekonstruera och förneka den samiska resp. persiska kulturen. Det är helt främmande för dem.