2013-11-30, 01:56
Medlem
cineramas avatar
Hej!

Jag vill återigen försöka mig på att göra egen sushi så jag söker efter bra sushiris som smakar som på de finaste restaurangerna. Dvs inte Blue Dragon, grötris eller annat mög.

Då jag inte är säker på att jag kommer göra sushi tusen gånger så vill jag gärna köpa mindre mängd till att börja med, kanske 1-2 kg.

Förslag på bra ris i Göteborg?

Jag har sett lite varierande ris på Ica Focus, är de något att ha?
Citera
2013-12-08, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinerama
Hej!

Jag vill återigen försöka mig på att göra egen sushi så jag söker efter bra sushiris som smakar som på de finaste restaurangerna. Dvs inte Blue Dragon, grötris eller annat mög.

Då jag inte är säker på att jag kommer göra sushi tusen gånger så vill jag gärna köpa mindre mängd till att börja med, kanske 1-2 kg.

Förslag på bra ris i Göteborg?

Jag har sett lite varierande ris på Ica Focus, är de något att ha?

ICA focus har nishiki och det fungerar till sushi. Fanns i mindre påsar, kanske runt 1kg.
Citera
2013-12-08, 21:33
Medlem
MasterBaits avatar
Vilket rundkornigt ris på vilken kinabutik som helst funkar. Sushiris är bara japanskt och kinesiskt standardris. Skillnaden är att det som kallas Sushiris är 10 ggr dyrare än det du köper som kinesiskt ris. Det är till 99% sannolikt att ditt sushiris likförbannat är kinesiskt och identiskt med det som Kinabutiken säljer. Det är tillredningen av riset som gör skillnad, inte märket eller priset. Om du vill ha en lågbudgetvariant funkar brutet jasminris nästan lika bra. Det är det som brukar serveras på de flesta sushirestaurangerna.
Citera
2013-12-09, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Vilket rundkornigt ris på vilken kinabutik som helst funkar. Sushiris är bara japanskt och kinesiskt standardris. Skillnaden är att det som kallas Sushiris är 10 ggr dyrare än det du köper som kinesiskt ris. Det är till 99% sannolikt att ditt sushiris likförbannat är kinesiskt och identiskt med det som Kinabutiken säljer. Det är tillredningen av riset som gör skillnad, inte märket eller priset. Om du vill ha en lågbudgetvariant funkar brutet jasminris nästan lika bra. Det är det som brukar serveras på de flesta sushirestaurangerna.

Jasminris? Riset som används till sushi i sverige är i regel california rice. Men ja visst är det standardris man använder.
Citera
2013-12-10, 01:28
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Vanligt grötris är sushiris. Väldigt mycket prisvärdare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in