2013-11-29, 23:05
Medlem
läser just nu om den undre världen....

undrar vilken som är den hårdaste och största maffian i sverige...nån som vet?

...och varför är det bara serber, araber, ryssar etc som sysslar med maffia? inga indier, judar eller liknande....
Citera
2013-11-29, 23:10
Bannlyst
Vi har egentligen ingen "Maffia" i Sverige. Några små grupperingar som pressar folk på pengar är allt vi har, någon djupare organisation finns ej.

"Jag växte upp i betongen, jag ska cutta dig jävla svenne"-mentaliteten med andra ord. Bara sorgliga individer rakt igenom.

mao personer som försätter sig i någon jäkla offerställning.
Citera
2013-11-29, 23:22
Medlem
MentalIstids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedBlueGreen
läser just nu om den undre världen....

undrar vilken som är den hårdaste och största maffian i sverige...nån som vet?

...och varför är det bara serber, araber, ryssar etc som sysslar med maffia? inga indier, judar eller liknande....

Googla Mexicanska maffian, eller Los Zetas så förstår du skillnaden.
Citera
2013-11-29, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GladBallong
Vi har egentligen ingen "Maffia" i Sverige. Några små grupperingar som pressar folk på pengar är allt vi har, någon djupare organisation finns ej.

"Jag växte upp i betongen, jag ska cutta dig jävla svenne"-mentaliteten med andra ord. Bara sorgliga individer rakt igenom.

Håller med dig, vad som är viktigare bland dagens kriminella är att ses som kriminella och inte att tjäna pengar och styra grenar i samhället. De flesta som är aktiva idag beter sig som småtjuvar. Skulle det vara något som kan nämnas i klass med maffia så är det väl "Jugge-maffian", däremot så är Sverige inte ens ett kärnterritorium för dem.

För att citera från Wikipedias svenska artikel om organiserad brottslighet: "Organiserad brottslighet kan beskrivas som (hemlig) brottslighet med en bakomliggande organisation eller liga, ofta med internationella kopplingar".

Av följande skäl tycker jag inte att man kan benämna några av gängen som åker runt på motorcyklar med gäng-emblem på ryggen och smugglar cigaretter och utpressar andra människor som maffia. Skälet till att många av gängen anses syssla med OB är för att de uppfyller flera av de andra kriterierna, men det betyder inte att de kan räknas som maffia.
Citera
2013-11-29, 23:27
Medlem
Citat:

okej, tusen tack för allas input...så mao är boken "snabba cash" en aning överdriven?
Citera
2013-11-29, 23:33
Bannlyst
Citat:
okej, tusen tack för allas input...så mao är boken "snabba cash" en aning överdriven?

Nu har jag inte läst boken/böckerna utan enbart slötittat på filmerna. Men de handlar väl inte om organiserad brottslighet? Utan snarare "petty theft"/drogförsäljning i förorten? Den lilla organisation de har skulle jag inte direkt klassa som maffia heller.

Huruvida "Snabba cash" är överdriven eller inte låter jag vara osagt. Med tanke på att författaren skulle tjäna bättre på att hitta på mycket så får man ta det med en nypa salt.
Citera
2013-11-29, 23:52
Medlem
curiamobiliums avatar
Citat:
Nu har jag inte läst boken/böckerna utan enbart slötittat på filmerna. Men de handlar väl inte om organiserad brottslighet? Utan snarare "petty theft"/drogförsäljning i förorten? Den lilla organisation de har skulle jag inte direkt klassa som maffia heller.

Huruvida "Snabba cash" är överdriven eller inte låter jag vara osagt. Med tanke på att författaren skulle tjäna bättre på att hitta på mycket så får man ta det med en nypa salt.
Jens är en respekterad advokat och har knyckt mycket från sitt arbete med kriminella. Så han och LGWP är väl mer trovärdiga i sak än Liza Marklund, Sjöwall/Wahlöö och Stieg Trenter.
Vad menas med hård maffia? De som dödar utan förskoning och för minsta sak?
Öststatare tror jag. I sverige ryssar. Gör de inte som de blir tesagda pliktar de med eget liv.
Citera
2013-11-30, 00:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av curiamobilium
Jens är en respekterad advokat och har knyckt mycket från sitt arbete med kriminella. Så han och LGWP är väl mer trovärdiga i sak än Liza Marklund, Sjöwall/Wahlöö och Stieg Trenter.
Öststatare tror jag. I sverige ryssar. Gör de inte som de blir tesagda pliktar de med eget liv.

Advokater är ju kända för sin ärlighet.

Trovärdigt och trovärdigt, det är trots allt en bok. Även om den är baserad på en verklig historia.
Citera
2013-11-30, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curiamobilium

med "hårda" menar jag de som har mest respekt i den undre världen...och som polisen är mest intresserad av.

jag trodde italienska maffian var värst...
Citera
2013-11-30, 00:13
Bannlyst
Citat:
med "hårda" menar jag de som har mest respekt i den undre världen...och som polisen är mest intresserad av.

jag trodde italienska maffian var värst...

När det kommer till OB så slår nog Los Zetas det allra mesta. När det kommer till brutalitet, organisering och samtliga andra områden.
Citera
2013-11-30, 00:14
Medlem
Citat:
Advokater är ju kända för sin ärlighet.

Trovärdigt och trovärdigt, det är trots allt en bok. Även om den är baserad på en verklig historia.

hahaha! ja advokater kan verkligen vrida på saker o ting.

va! nu blir jag förvånad. är verkligen snabba cash byggd på en verklig historia? jag trodde jens diktat upp en historia men lånat karaktärer från den undre världen (som han kom i kontakt med via sitt jobb).

vem är radovan, mrado, nenad, jw, jorge och abdul i verkligheten?
Citera
2013-11-30, 00:19
Bannlyst
Citat:
hahaha! ja advokater kan verkligen vrida på saker o ting.

va! nu blir jag förvånad. är verkligen snabba cash byggd på en verklig historia? jag trodde jens diktat upp en historia men lånat karaktärer från den undre världen (som han kom i kontakt med via sitt jobb).

vem är radovan, mrado, nenad, jw, jorge och abdul i verkligheten?

Jag vet inte om allt sammanhängande är EN historia, mest troligt att det är flera olika historier som han plockat ihop till en. Orkar inte googla ens.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in