2013-11-29, 04:23
Medlem
Bara-Robins avatar
När man flyger in i ett svart hål, så lär man ju dras ut till en lång tråd, eftersom gravitationen är så mycket högre vid ens fötter, än vid huvudet. Under förutsättning att man fallar med fötterna först.

Men, hur förändras denna effekt utav hastigheten man har in i det svarta hålet?

Om jag flyger in i det svarta hålet med en hastighet utav 0,999% utav ljusets hastighet?
Senast redigerad av Bara-Robin 2013-11-29 kl. 04:49.
Citera
2013-11-29, 08:37
Bannlyst
förmodligen kommer du släppa en massa gaser och förvanlas till en sytråd
Citera
2013-11-29, 10:32
Medlem
PuffTheDragons avatar
Det låter nästan som frågor från någon form av astronomilitteratur. Stjärnors utveckling?

Tja, jag kan redogöra allt här. Men är det inte bättre att om du läser boken?
Citera
2013-11-29, 11:52
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Det låter nästan som frågor från någon form av astronomilitteratur. Stjärnors utveckling?

Tja, jag kan redogöra allt här. Men är det inte bättre att om du läser boken?

Om du kan svaren, och dessutom kan redovisa för dem så skulle jag mer än gärna vilja ha en förklaring! Förklara som om du skulle förklara för ett barn.
Citera
2013-11-29, 12:16
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Om du kan svaren, och dessutom kan redovisa för dem så skulle jag mer än gärna vilja ha en förklaring! Förklara som om du skulle förklara för ett barn.
Hoppla, jag svarade i fel tråd. Jag ber om ursäkt. Kan ge dig ett bra svar senare idag.
Citera
2013-11-29, 13:06
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Hoppla, jag svarade i fel tråd. Jag ber om ursäkt. Kan ge dig ett bra svar senare idag.

Jag ser fram emot det!
Citera
2013-11-29, 13:29
Bannlyst
Svarat hål är nog en myt.
Citera
2013-11-29, 13:40
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Svarat hål är nog en myt.

Och vad skulle du kalla ett föremål på 16 solmassor som är osynligt, inte avger någon strålning och som inte verkar ta upp någon volym? För man kan observera hur en stjärna, som heter Cygnus X-1, går i omloppsbana runt ett sånt föremål. Sen har vi LMC X-3, A0620-00 och SS 433 som uppför sig på samma sätt. Förklara.
Citera
2013-11-29, 13:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Och vad skulle du kalla ett föremål på 16 solmassor som är osynligt, inte avger någon strålning och som inte verkar ta upp någon volym? För man kan observera hur en stjärna, som heter Cygnus X-1, går i omloppsbana runt ett sånt föremål. Sen har vi LMC X-3, A0620-00 och SS 433 som uppför sig på samma sätt. Förklara.
En vit dvärg antagligen.
Citera
2013-11-29, 13:48
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
En vit dvärg antagligen.

Vita dvärgar lyser. De är långt ifrån osynliga. Och vita dvärgar kan inte ha massor på över 1.4 solmassor. Försök igen.
Citera
2013-11-29, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Vita dvärgar lyser. De är långt ifrån osynliga. Och vita dvärgar kan inte ha massor på över 1.4 solmassor. Försök igen.
Dom gissar angående solmassorna på objektet dom funnit, och en vit dvärg behöver naturligtvis inte lysa.
Citera
2013-11-29, 14:40
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Dom gissar angående solmassorna på objektet dom funnit, och en vit dvärg behöver naturligtvis inte lysa.

Nej de gissar inte. Massan kan mätas med stor noggrannhet och räknas ut med Keplers tredje lag. De osynliga objekten har alla massor större än vad som är möjligt för en vit dvärg.
Förvisso. Men tiden det tar för en vit dvärg att sluta lysa är i storleksordningen 100 miljarder år. Det finns alltså ingen vit dvärg som övergått till en svart dvärg. Om inte åldern på universum också är en myt...
Och dessa objekt finns i binära system där den kvarlevande stjärnan dumpar massa på den osynliga komponenten. Vad händer med den materian? För i binära system där den andra komponenten faktiskt är en vit dvärg så händer intressanta saker med materian. När tillräckligt mycket materia ansamlats på ytan kan den ge upphov till kärnreaktioner igen. En nova blir till. I andra fall, när den vita dvärgen är extremt nära Chandrasekhargränsen, kan den ansamlade materian få den vita dvärgen att explodera i en typ Ia supernova. Varför händer inte detta i systemen jag nämnt? Hur kan materia bara försvinna? Som ner i ett.... hål?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in