Citat:
Ursprungligen postat av
Surmumlan
I den här tråden diskuteras bakomliggande faktorer till prostitution. Att du hela tiden kommer in på sexköpslagen säger ganska mycket om din egen ovilja att titta på dig själv och dina egna bekymmer. Eller lastar du sexköpslagen för att du har problem att definiera sexualitet som något annat än en handelsvara? Att du ser det som mannens rätt att ha sex med kvinnor med sämre ekonomisk ställning, att mannens personliga kåthet på något vis är en mänsklig rättighet att utöva, även om det sker med en kvinna som mår psykiskt riktigt dåligt (vilket övertygande forskning visar att de flesta prostituerade gör), alt. tom är dittvingad?
De bakomliggande faktorerna till prostitution handlar om att det finns en maktobalans mellan könen som handlar om att kvinnor från barnsben lär sig att deras kroppar är till för mannen, och att mannen indoktrineras med att tro att han bara är "man" om han lägrat x antal snygga brudar. I tider av fattigdom och trångmål i en människas liv är det just de här högst personliga sakerna (i andra fall njurar eller andra organ) som hon tvingas att sälja. De bakomliggande faktorerna till prostitution handlar om ren desperation (läs reportaget om manliga, heterosexuella killar som säljer sig till smygbögar), tvång och psykisk ohälsa. I de mer förlåtande fallen om bekräftelsesökande/inre tomhet från såväl säljare som köpare.
Men det handlar lika mycket om sexköparnas bristande empati och förmåga att se sin egen del i någonting som är långt mycket värre än att barn får sy kläder i fabriker i Bangladesh. (Vad skulle du själv tycka var värst? Om din dotter sydde byxor dagarna i ända, eller om hon slickade gubbarslen? I say no more...)
Personligen så är jag ingen straffivrare ens då det gäller seriemördare. Jag har alltid hävdat att vård, av kompetenta, icke-dömande terapeuter, är att föredra om man vill åstadkomma förändringar. Dock är det vanskligt att behandla människor som inte vill bli hjälpta, alt. som inte har den empatiska förmågan att förstå sitt eget och andras beteende. Därför behövs också lagar för att tydliggöra vilka beteenden som är önskvärda i ett samhälle. Och om sexköpslagen kan hjälpa några män att få sy på sitt eget beteende när de blir ertappade och därigenom själva önskar stöd i att förändra sig, så är det väl jättebra! Bättre än i Tyskland och Holland där gangbanging med flatratebrudarna som kommer hem totalt traumatiserade till sina hemländer, är mer regel än undantag, och där känslan skam öht inte existerar (vilket trafficking-människorna gnuggar sina pengakåta händer över)....
Ok
Du anser att de bakomliggande anledningarna till prostitution är fattigdom, tvång kombinerat med traumatisk uppväxt förhållanden eller psykisk sjukdom m.m.
Jag tycker bara det är märkligt att jag inte stött på så många av ovan kategori.
Att du haft i soffan en del är väl ganska naturligt då du söker efter dessa.
Jag anser att driften att tjäna stora pengar är den största då de flesta kvinnor med ett fördelaktigt utseende kan få lågbetalda jobb, baserat på de jag mött.
Om min dotter blir så girig och inte kan nöja sig med att bo i en förorts skunkig lägenhet med ett lågbetalt jobb, och för att få leva det goda livet väljer att sälja sex, så må så vara.
Det måste som vuxen människa vara hennes fria val att göra, vare sig jag gillar det eller inte.
Maktbalans, vilket trams.
Skulle sexlusten vara den omvända skulle män som strävar efter det goda livet sälja sex.
Så här ser verkligheten ut
http://www.alltomstockholm.se/stadsliv/article4084410.aos
Hur många killar tror du har 500 damer som vill träffa han efter några timmar.