Citat:
Ursprungligen postat av
toppmeny
Vad innebär "i sina sinnens fulla bruk" för dig?
Det behövs självklart ingen psykoanalys för att inse att människan och dennes beslut påverkas av tidigare händelser i livet likväl som andra omständigheter. Men låt höra hur du tror att lite olika tankegångar kan vara hos en person som bestämmer sig för att sälja sex. Eller du tror inte att det beslutet föregås av en tankeprocess hos individen och att denna tankeprocess ser olika ut för alla, beroende just på hur personen formats under livets gång och hur den nuvarande livssituationen ser ut?
Sinnes fulla bruk..
En människa som inta kan fatta sina egna beslut utan som tvingas eller genom yttre påverkan att fatta beslut som kanske inte annars skulle fattas.
Som exempel, en gammal neddrogad senil människa som enkelt manipuleras att testamenterar allt till sjöterskan.
Det mesta människor gör går att härleda till uppväxt/tidigare händelser i livet, om man vill.
Vad jag inte begriper är om vi skall se sexsäljare som offer, som tvingas för att få mat på bordet eller för att de inte har något val att göra det som de gör.
Hur skall vi se på andra människor som gör saker av samma anledning, män som rånar och begår våldshandlingar o.s.v.
Ar dessa offer som vi skall känna ömkan för ? eller slänga i fängelse för att de är män som inte kan sälja sex.
Hur skall vi dra gränserna på allt detta, vem skall dra gränserna ..tant gredeling i god diktatorisk anda?
Som jag ser det, i en idealvärld där alla är likställda, har lika mycket kapitalvaror, där driften att ha mer inte finns, där alla jobbar för gemensamma mål, där kommer sexarbete förmodligen vara så minimalt som det kan bli.
Det vi pratar om är drömmen om kommunism, som jag kan tycka är en mycket god tanke men är i praktiken ogenomförbar.
Människor kommer alltid sträva efter att få mer, de flesta jobbar andra rånar och begår andra brott, andra går över lik i affärsvärlden och vissa säljer sex, allt utifrån de förutsättningar de har.
Jag tror sådana som du måste lära er att acceptera att det är en skillnad mellan tvång/trafficking och frivillig drift/strävan att få det bättre och att sexarbete alltid kommer att finnas så länge människan strävar efter mer.
Den Svenska modellen är ett bra bevis på att man inte kan förändra vissa saker, man se den som ett bevis för att….
Man inte kan skapa en moralisk syn i ett öppet samhälle genom att lagstadga.
Man inte kan eliminera prostitution.
Man inte kan förhindra någon att köpa sex.
Man inte kan minska trafficking genom att förbjuda sexköp.
Det man gör idag är bara prestige, man vill inte förlora ansiktet genom att erkänna att den Svenska modellen inte funkar och att den snarare försämrar för sexarbetarna och de utsatta.