2013-11-27, 00:10
Medlem
TheLaughingMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazsy
Tack för tipsen!
Det blir nog ändå så att jag köper skor i båda färger så småningom då burgundy tycker jag mycket om. Men jag ska nog börja med ett par bruna skor då.

Har inte heller mycket erfarenhet av olika stilar och undrar också vilka kan passa bra till stilen jag har. (finns i min tidigare post från eftermiddagen)

En brun sko är ju förstås finfin, så go ahead. Men det första paret var ju redan brunt (om än ljust), så du varierar ju mer med oxblod eller burgundy, vilket dessutom räknas som en något mera dressad färg än någon variant av brunt.

Men vilket av alternativen du än väljer så riskerar du bli biten, så var varnad - det finns ingen väg tillbaka!
Citera
2013-11-27, 01:14
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
På vilket sätt riskerar man att förstöra skon om man fixar sulan själv? Ser ingen risk för det alls. Det är väl bara att limma om man vill ha kvar fliken annars skär man bort den, sulan kommer slitas ner där ändå tids nog.

Fair enough, jag riskerar att förstöra det mesta om jag ska vara ärlig
Citera
2013-11-27, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLaughingMan
En brun sko är ju förstås finfin, så go ahead. Men det första paret var ju redan brunt (om än ljust), så du varierar ju mer med oxblod eller burgundy, vilket dessutom räknas som en något mera dressad färg än någon variant av brunt.

Men vilket av alternativen du än väljer så riskerar du bli biten, så var varnad - det finns ingen väg tillbaka!

Då har vi ungefär lika många svar som föredrar brunt som burgundy
Känns då som att jag gör inget fel hur jag än väljer (speciellt eftersom jag tänker köpa flera par så snart ekonomin tillåter).

Då återstår det bara en fråga: Vad tycker ni om skorna som jag skrev om först? (Skoabs Carmina Adelaide) Just detta finns i båda brunt och burgundy. Passar den typen av skor med min klädstil eller ska jag kika på någon annan stil?
Citera
2013-11-27, 16:07
Medlem
Disco-Mannens avatar
Efter 1,5 månads väntan och strul med UPS så levererades äntligen mina dms skor idag ifrån Meermin. En sak som är irriterande är att man bara skickar med en skopåse i kartongen, hela pöängen med en skyddande påse försvinner om man ska ha båda skorna tillsammans i påsen annars är jag nöjd.

Tog ett par halvtaskiga bilder på skorna

http://imgur.com/a/FobmJ
Citera
2013-11-27, 16:22
Medlem
kebabsvarvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disco-Mannen
Efter 1,5 månads väntan och strul med UPS så levererades äntligen mina dms skor idag ifrån Meermin. En sak som är irriterande är att man bara skickar med en skopåse i kartongen, hela pöängen med en skyddande påse försvinner om man ska ha båda skorna tillsammans i påsen annars är jag nöjd.

Tog ett par halvtaskiga bilder på skorna

http://imgur.com/a/FobmJ
Jag fick med två påsar .
Citera
2013-11-27, 16:42
Medlem
TheLaughingMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazsy
Då har vi ungefär lika många svar som föredrar brunt som burgundy
Känns då som att jag gör inget fel hur jag än väljer (speciellt eftersom jag tänker köpa flera par så snart ekonomin tillåter).

Då återstår det bara en fråga: Vad tycker ni om skorna som jag skrev om först? (Skoabs Carmina Adelaide) Just detta finns i båda brunt och burgundy. Passar den typen av skor med min klädstil eller ska jag kika på någon annan stil?

Carmina är ett mycket prisvärd val i allmänhet (bra jobbat med avtalet Skoaktiebolaget), och deras Adelaides är ju båda mycket fina. Oxford dessutom - fungerar bra t om upp till mörk (blå, grå) kostym. Bra val så långt, helt klart. Dessutom precis lagom 'spektakulära' även för dina förmodligen skoignoranta kollegor, så räkna med ett par 'schyssta skor' även från dem, vilket ju alltid är trevligt när du köpt dina dyraste par någonsin.

Om det sen passar din stil kan du säkerligen själv bäst bedöma. Gå till butiken och prova dem med dina lite mera dressade jobbchinos, känn efter och fråga den kunniga personalen. Känns det fint så slå till på den av de två du gillar bäst.

//TLM
Senast redigerad av TheLaughingMan 2013-11-27 kl. 16:44.
Citera
2013-11-27, 17:20
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Growy
Jag tror jag nämnde tidigare tråden om att jag skulle inhandla ett par "Crockett And Jones Tetbury", vilket jag också har gjort. De fick sin premiärtur igår på premiärdagen på mitt första "riktiga jobb"! (Med en mindre, trist målning av Liljefors som höjdpunkt. Det börjar sådär alltså...)

Bild: http://imgur.com/QjNbYb5 (Filtret bjuder jag på..!)
Jag måste snart köpa ett par mocka-chukkas. Bättre sko under hösten får man nog leta efter.
Citera
2013-11-27, 18:00
Medlem
Disco-Mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabsvarv
Jag fick med två påsar .

Turgubbe får man säga
Citera
2013-11-27, 18:07
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Fair enough, jag riskerar att förstöra det mesta om jag ska vara ärlig

Haha, är det så illa? Isf kan du nog lugnt ge dig på en sula...den går ju att byta i värsta fall

Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Jag måste snart köpa ett par mocka-chukkas. Bättre sko under hösten får man nog leta efter.

Helt rätt. Grymt bra höst/vinter/vår-sko beronde på var i landet man bor.
Citera
2013-11-27, 18:40
Medlem
Nästa par kommer att bli ett par C&J Hallam i mocka!
Citera
2013-11-27, 19:23
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLaughingMan
Carmina är ett mycket prisvärd val i allmänhet (bra jobbat med avtalet Skoaktiebolaget), och deras Adelaides är ju båda mycket fina. Oxford dessutom - fungerar bra t om upp till mörk (blå, grå) kostym. Bra val så långt, helt klart. Dessutom precis lagom 'spektakulära' även för dina förmodligen skoignoranta kollegor, så räkna med ett par 'schyssta skor' även från dem, vilket ju alltid är trevligt när du köpt dina dyraste par någonsin.

Om det sen passar din stil kan du säkerligen själv bäst bedöma. Gå till butiken och prova dem med dina lite mera dressade jobbchinos, känn efter och fråga den kunniga personalen. Känns det fint så slå till på den av de två du gillar bäst.

//TLM

Jag har öst beröm över Skoaktiebolaget sedan de startade, med all rätt, men kredd för prisnivå och så gällande Carmina bör i så fall främst gå till Paul & Friends ( http://www.paul-friends.com/ ). Dels var de först med Carmina i Sverige, och de har hela tiden på ett mkt kundvänligt sätt anpassat sin prisnivå efter rådande euro. Inledningsvis kostade lågskorna 3400 kr (som hos Sko-AB), men när euron gick ner ordentligt förra vintern sänkte de priserna till 3000 kr. Nu när euron gått upp igen och de fått betala mer för senaste leveransen ligger priserna på 3300.
Citera
2013-11-28, 22:47
Medlem
HisDudenesss avatar
Hej gott folk!

Jag har nyligen inhandlat ett par svarta oxfords från C&J på Jermyn Street i London och har ett par frågor angående dessa. Först gäller det skinnet. I butiken hade de två varianter, en i franskt kalvskinn för £350 och en annan för £450. Mitt beslut landade på den dyrare varianten, men på något sätt har jag lyckats glömma var kalven kom ifrån. En kvalificerad gissning på denna punkt skulle uppskattas!

Min andra fråga gäller inköp av skovårdsprodukter. De enda tillbehör jag har är skoblock och skopåsar, vilket innebär att jag behöver inhandla skohorn, skokräm, puts, borstar, putsduk och förmodligen något ytterligare som någon mer rutinerad skokännare säkert kan peka ut. Det jag undrar är om någon vet en hemsida som jag kan beställa detta ifrån och få det levererat till huvudstaden SENAST på onsdag. Om detta inte går så tar jag gärna emot rekommendationer om butiker i Stockholm som säljer dessa produkter i bra kvalité och till rimligt pris. Tack på förhand för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in