Citat:
Finnar har varit dåliga på att anpassa sig till Sverige och våra seder. Många finnar vill inte lära sig det svenska språket, eller lära sig att tala korrekt. En finlandssvensk dialekt är bland det fulaste som finns. Bland finnar är arbetslösheten hög, alkoholkonsumtionen ännu högre och utbildningsnivån väldigt låg.
Källa: Min egna erfarenhet av finnar.
Källa: Min egna erfarenhet av finnar.
För Guds skull nu får det vara nog!
Mina föräldrar emigrerade efter krigsslutet till Svea Rike då det inte fanns jobb i Finland, i Sverige blomstrade industrin. Mina föräldrar blev så småningom egenföretagare och starka kulturpersonligheter i Sverige inom den finska kulturlivet som innefattar sång och dans, vilket sammansvetsar Finländare än idag i Sverige.
De båda lärde sig Svenska, min far bättre än min mor. De fick 3 barn som alla bidragit till Sveriges väl och varit företagsamma. Vi har aldrig parasiterat på ert samhälle, sett ner på ert folk en jävla dag under våra skolgång eller under vår vuxna liv kan jag med handen på hjärtat lova dig, eller våra släktingar som emigrerat hit för den delen heller.
Den enda gången jag mött förakt mot mig som Finländare har varit under min skoltid av mindre begåvade snorungar, som du. Vad bottnar ditt förakt i? Du rapar ur dig en massa fördomar om alkoholism, kan det bottna i att många Finländare kan känna sig traumatiserade pga olika skäl som kan härledas till efterkrigstidens konsekvenser? Det är min teori. Visa lite vördnad tack, vore inte helt fel.
I allafall kan du inte idag se skillnad på mig och dig på gatan om du skulle gå förbi mig. Idag är så många integrerade i samhället med en Finsk och en Svensk förälder så att du inte kan se skillnad, såpass bra har vi smält in, på så kort tid, en generation (1)!