2013-11-28, 17:23
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Här är en bild på halsbandet, örhängen i samma stil.
Jag är inte kvinna och lyssnar på det du säger. Hade du sovit med såpass taggiga örhängen ?

Jag ser ingen bild?
Citera
2013-11-28, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NightHawks
Vilket trams.

En kvinna som en varm sommarkväll väljer att lägga sig naken i sängen, fortfarande bärandes sina örhängen och sitt halsband, för att chatta lite via laptopen måste alltså ha haft sexuella aktiviteter om hon sedan blir mördad av en inneboende haschtomte?

Fast nu var laptopen inte i sängkammaren, och den hade isf. haft spår av blod efter att någon blåst huvudet av M.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Nu behöver det ju inte innebära att Marinas baneman smyckat M efter mordet heller. Det kan ju vara så enkelt att hon sov med sina smycken. Jag vet inte hennes vanor, jag utgick nu bara från mig själv. Alla gör inte heller som jag.

Absolut.

Smyckena är inte ens ambivalent evidens i någon riktning egentligen.
Citera
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nej, men en ev alternativ gärningsman som tagit handväskan där plånbok, pass och tre mobiler legat. För att slänga alltihop.

Jag kan ju nämna att mitt pass har legat i datorväskan sedan jag var ute och reste i somras. Det ligger i själva verket bra där, för datorväskan har man ju alltid med sig och man vaktar den med sitt liv. Exakt samma gäller handväskan för en tjej.

För pass förvarar man alltid i handväskan om man är en tjej?

Inte särskilt troligt och allra helst inte när man vet att personen kan legitimera sig medels körkort.
Pass är en värdefull identitetshandling som man inte av slentrian förvarar i sin handväska utan det tar man fram när man har behov av detsamma.
Citera
Bannlyst
Citat:
Jag ser ingen bild?

Sry,
http://www.gp.se/image_processor/1.2162135.1383297854!/image/1796286543.gif_gen/derivatives/wide/1796286543.gif?maxWidth=620
Citera
2013-11-28, 17:29
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightHawks
Varför skulle personen tveka till att ta dem från en död kropp när samma person bevisligen inte hade några som helst problem med att hantera kroppen i övrigt?

Mobil, pass mm gick ju bra att ta med sig.

Ett huvud som nyligen har träffats av en kula vill man antagligen inte titta på mer absolut nödvändigt. Mobiler kan innehålla besvärlig info för en alt. GM.
Citera
2013-11-28, 17:29
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nej, men en ev alternativ gärningsman som tagit handväskan där plånbok, pass och tre mobiler legat. För att slänga alltihop.

Jag kan ju nämna att mitt pass har legat i datorväskan sedan jag var ute och reste i somras. Det ligger i själva verket bra där, för datorväskan har man ju alltid med sig och man vaktar den med sitt liv. Exakt samma gäller handväskan för en tjej.

Men handväskan har jag alltid med mig. Om du har datorväskan endast på resor låter det ju rimligt att du har passet i den, men jag släpar då inte runt på mitt pass i handväskan till vardags. Dock har jag kopia på mitt visum samt pass med stämpel alltid i väskan, i den mån jag blir stoppad på gatan av polis och måste identifiera mig. I Sverige hade jag aldrig passet med mig. Knappt jag visste var det låg faktiskt.. men så är jag ju extremt flygrädd också förstås.

Marina reste betydligt mer än mig, därför tror jag inte att hon "alltid" hade det i handväskan. Pass tar tid att få och det vore trist att bli av med det i anslutning till en resa.

Jag spekulerar fram och tillbaka...
Citera
2013-11-28, 17:32
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Sry,
http://www.gp.se/image_processor/1.2162135.1383297854!/image/1796286543.gif_gen/derivatives/wide/1796286543.gif?maxWidth=620

Jag måste erkänna att jag har vassare saker i navel, öron och runt halsen. Jag tycker inte de ser farligt vassa ut? Kanske för att jag inte kan förstora bilden, men av det jag ser.

Om Marina brukade ta av sig smyckena som rutin är det en sak. Vi är ju vanemänniskor... Kanske har något x blivit tillfrågad om detta? Förhoppningsvis både FS och den nuvarande hyresgästen i Marinas hus, som ju var tillsammans länge med Marina.
Citera
2013-11-28, 17:40
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Fast nu var laptopen inte i sängkammaren, och den hade isf. haft spår av blod efter att någon blåst huvudet av M.

Även om den placeras under sängen när man blir för trött, eller annat?

Det är nämligen där som jag vet att många tjejer placerar sina saker. : )
Citera
2013-11-28, 17:42
Medlem
Citat:
Men handväskan har jag alltid med mig. Om du har datorväskan endast på resor låter det ju rimligt att du har passet i den, men jag släpar då inte runt på mitt pass i handväskan till vardags. Dock har jag kopia på mitt visum samt pass med stämpel alltid i väskan, i den mån jag blir stoppad på gatan av polis och måste identifiera mig. I Sverige hade jag aldrig passet med mig. Knappt jag visste var det låg faktiskt.. men så är jag ju extremt flygrädd också förstås.

Marina reste betydligt mer än mig, därför tror jag inte att hon "alltid" hade det i handväskan. Pass tar tid att få och det vore trist att bli av med det i anslutning till en resa.

Jaa, osäkert evidens det här också.

Men den som ämnade hävda att mordoffret kunde ha åkt iväg utomlands hade förstås ett intresse av att passet skulle "försvinna". Och då var det förstås en fördel att ha insiderkunskap om var passet förvarades.

Om man ser det så blir en alternativ gm, om möjligt, ännu mer osannolik.
Citera
2013-11-28, 17:46
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Jag har helt enkelt inte tagit ut det. Och det tänker jag inte göra heller eftersom det ligger bra där. Passet är en bagatell i jämförelse med arbetsgivarens dator och viktiga papper av olika slag. Alla svenska storflygplatser har f ö gränspolis som kan utfärda tillfälliga pass om man skulle tappa/glömma det ordinarie.

Marina hade sina mobiler och plånbok i väskan - att passet också ligger där gör alltså varken till eller från.

Och M hade någon månad innan varit på resa utomlands, och som jag inte tycker att hon var en ordningsmänniska så hade hon nog sitt pass i väskan fortfarande.
Citera
2013-11-28, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
En alt. GM hade inte satt på smyckena utan tagit de med sig, hen hade nog tvekat ifall de var på en död kropp.

Beror nog rätt mycket sinnestillståndet hos gm:en? Att ev. sätta på smyckena kunde varit ett försök att dölja något eller bara ren och skär förvirring hos en mycket agiterad person som just mördat och kanske omedelbart efter skottet, först då, insett vidden av sitt dåd? Kanske var det det som också gjorde att det kändes tryggt att "knopa in" kroppen?

Antagandes att den häktade utförde dådet så vet vi att det handlar om mycket snabba, onormalt snabba, sinnessvängningar. Sådana gör det mycket svårt att utifrån predicera specifika handlingar, men lättare att se ett större mönster av bristande övergripande planering eftersom sådan kräver en lugnare, jämnare sinnesstämning så att överordnade hjärnfunktioner, om några är närvarande, får en chans...

Mordet liksom dess efterspel tyder på att mördaren inte kunnat tänka övergripande utan handlat seriellt, det ena gav det andra: skjuta, slå in kroppen som en annan "vara", "gömma" kroppen på ett välbekant närbeläget ställe... Den enda kända personen i Marinas närhet som har det här funktionssätet, dokumenterat så, är just den häktade mannen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in