Citat:
Ursprungligen postat av
Platonius
Men bara det att svenskar är ingen folkgrupp och varje landskap, socken och by i Sverige har sin egen folkmusik och är tom sin egen folkgrupp. Sverige är inte uppbyggt på samma sätt som andra länder med en och samma folkgrupp. Vi har väldigt många folkgrupper som har levat här i årtusenden, varje folkgrupp har sin egen musik.
Men vad säger du för något??
Visst fanns det lokala musikaliska varianter, som t.ex. kulning i Dalarna etc, men det finns ytterst få länder i Europa som har en så pass
homogen befolkning som Sverige! Jämför 1800-talets Sverige med Centraleuropa, där mängder av kulturer trängdes, vilket så småningom ledde till elände som världskrig och folkmord. Även om man i Norrland byggde trähus och åt palt, medan man i Skåne byggde stenhus och åt spättekaka tillhörde de ju
samma folk - de hade samma språk, samma religion och lydde under samma lag och kung! Samerna, är den enda riktiga minoritet vi haft, och de har alltid varit en väldigt liten obetydlig, regionalt begränsad grupp.
Och vi har
inte haft massa olika folkgrupper här med olika musik. Jag vet inte vad du har fått detta ifrån. De enda jag kan tänka mig, är de zigenare som kom hit i slutet av 1800-talet, och dessa var högst några hundra till antalet. Men den österländska skalan var ändå redan spridd hit genom klassiska kompositörer som Brahms och Dvorak.
Den svenska folkmusiken är helt enkelt till stor del baserad på den äldre klassiska musiken, vilken man naturligtvis hade hört i kyrkan. Sedan framfördes den på t.ex. nyckelharpa, vilket var speciellt för norra Skandinavien, och på så sätt uppstod denna variant av europeisk musik.
Citat:
Ursprungligen postat av
Platonius
Dock är musiken i sig själv inte bunden till en folkgrupp, det finns många melodier som har spridits till andra folkgrupper.
Givetvis, men det finns ju ändå regionala skillnader.
Folk får ju naturligtvis blanda vilka musikstilar som de vill, men SD:s förslag var ju tänkt att värna just den lilla svenska varianten av nordeuropeisk folkmusik (vad man än tycker om denna) - för vilket annat land skulle annars göra det?