2013-11-28, 15:30
Medlem
Kabeldragares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskbacker
Vi välkomnar däremot inte de som spelar Bongotrummor
Ni välkomnar inte förändring inte förändring och utveckling. För ni är rädda och konservativa.

Citat:
Folkmusik är ett särintresse för byfånar.
Jasså, den svenska kulturen är alltså ett särintresse för byfånar? Nationalisten bryr sig alltså inte om sin egen kultur? Det var komiskt.
Citera
2013-11-28, 15:40
Medlem
Kabeldragares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesar Johansen
Typisk svensk: http://www.youtube.com/watch?v=QdRVbI2_fF8
Förövrigt lite kul att du länkar just Anders Peev, som har producerat en musikal om en transperson. Vad tycker du om transpersoner? Svensk kultur?
Citera
2013-11-28, 15:45
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeldragare
Vet du var polskan härstammar ifrån?

Det absolut värsta jag vet är folk som inte läser ordentligt innan de svarar på en post. Det är ett tecken på svagsinthet och sensationslystnad, och borde sorteras under regel 2.02. "Kvalitet framför kvantitet ".

Platonius skrev att all folkmusik i nordeuropa lät likadant, varpå jag länkade tre klipp från nordeuropa som pekade på bredd. Varpå han började dilla ungefär på samma sätt som du om ursprung och så vidare. Halmgubberi är det. Jag hade inte ens berört "ursprung" eller "nationalitet" utan bara pekat på det faktum att musiken tycks skilja sig åt beroende på var man befinner sig i norra Europa.
Citera
2013-11-28, 15:47
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Förövrigt lite kul att du länkar just Anders Peev, som har producerat en musikal om en transperson. Vad tycker du om transpersoner? Svensk kultur?

Återigen halmgubberi. "sådana som du hatar ju såklart transpersoner".
Du har tappat all sanns. Skärp dig. Håll dig till diskussionsunderlaget.
Citera
2013-11-28, 15:59
Medlem
Citat:
När blir musik "negermusik"? Var går gränsen? Det finns massvis med kvinnoförtryck och hot om våld i gamla svenska visor, är det "negermusik"?

Hahaha, alltså jag fattar inte att SDs små internetaktivister fortfarande håller på med det där, alltså hur verklighetsfrånkopplad kan man va?

Haha,

Citat:
Sådana gåfvor jag toge väl emot
Om du vore en kristelig qvinna
Men nu så är du det värsta bergatroll
Af neckens och djävulens stämma

Citat:
Det bodde en herre på Sartavalla ö
Han sålde sin dotter alltför en halva brö

Kan hitta ganska många texter med kvinnoförtryck i sig :P
Citera
2013-11-28, 17:19
Medlem
Kabeldragares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesar Johansen
musiken tycks skilja sig åt beroende på var man befinner sig i norra Europa.

Precis! Och det olika typerna av folkmusik är produkter av olika kulturmöten! Även om jazz inte är svenskt så har vi i Sverige ett eget spela som brukar kallas för "nordic jazz"
Precis på samma sätt som jazzen berikades av vår svenska kultur så kommer vår folkmusik berikas av andra kulturer.
Citera
2013-11-28, 17:30
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Precis! Och det olika typerna av folkmusik är produkter av olika kulturmöten! Även om jazz inte är svenskt så har vi i Sverige ett eget spela som brukar kallas för "nordic jazz"
Precis på samma sätt som jazzen berikades av vår svenska kultur så kommer vår folkmusik berikas av andra kulturer.
Jo precis. Jag vänder mig absolut mot tanken att ett visst land kan anse sig ha monopol på ett visst kulturintryck. Men jag vänder mig precis lika mycket mot tanken på att den svenska polskan inte skulle vara unik för Sverige. De polska polskorna liknar inte de svenska polskan ett dugg, inte i mina öron i alla fall. Att polskan har sina rötter i Polen, är ett jättedåligt "bevis" för att svensk folkmusik inte äger särart.

OT: De världsmusikexperiment som har gjorts mellan svensk folkmusik och diverse andra kulturers folkmusik, låter verkligen vedervärdigt. Jag tror inte det är rätt väg att gå. Det känns som ideologiskt motiverat, snarare än estetiskt.
Citera
2013-11-28, 18:33
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Platonius
Men bara det att svenskar är ingen folkgrupp och varje landskap, socken och by i Sverige har sin egen folkmusik och är tom sin egen folkgrupp. Sverige är inte uppbyggt på samma sätt som andra länder med en och samma folkgrupp. Vi har väldigt många folkgrupper som har levat här i årtusenden, varje folkgrupp har sin egen musik.
Men vad säger du för något??

Visst fanns det lokala musikaliska varianter, som t.ex. kulning i Dalarna etc, men det finns ytterst få länder i Europa som har en så pass homogen befolkning som Sverige! Jämför 1800-talets Sverige med Centraleuropa, där mängder av kulturer trängdes, vilket så småningom ledde till elände som världskrig och folkmord. Även om man i Norrland byggde trähus och åt palt, medan man i Skåne byggde stenhus och åt spättekaka tillhörde de ju samma folk - de hade samma språk, samma religion och lydde under samma lag och kung! Samerna, är den enda riktiga minoritet vi haft, och de har alltid varit en väldigt liten obetydlig, regionalt begränsad grupp.

Och vi har inte haft massa olika folkgrupper här med olika musik. Jag vet inte vad du har fått detta ifrån. De enda jag kan tänka mig, är de zigenare som kom hit i slutet av 1800-talet, och dessa var högst några hundra till antalet. Men den österländska skalan var ändå redan spridd hit genom klassiska kompositörer som Brahms och Dvorak.

Den svenska folkmusiken är helt enkelt till stor del baserad på den äldre klassiska musiken, vilken man naturligtvis hade hört i kyrkan. Sedan framfördes den på t.ex. nyckelharpa, vilket var speciellt för norra Skandinavien, och på så sätt uppstod denna variant av europeisk musik.
Citat:
Dock är musiken i sig själv inte bunden till en folkgrupp, det finns många melodier som har spridits till andra folkgrupper.
Givetvis, men det finns ju ändå regionala skillnader.

Folk får ju naturligtvis blanda vilka musikstilar som de vill, men SD:s förslag var ju tänkt att värna just den lilla svenska varianten av nordeuropeisk folkmusik (vad man än tycker om denna) - för vilket annat land skulle annars göra det?
Senast redigerad av FritzDaCat 2013-11-28 kl. 18:39.
Citera
2013-11-28, 18:35
Medlem
Citat:
Kan hitta ganska många texter med kvinnoförtryck i sig :P

Du missar poängen. Misogynin i ballader och folkvisor (som i "Den bortsålda") är deskriptivt men inte normativt. I "Den bortsålda" är syftet att vi ska lida med den bortsålda flickan, inte att vi ska ta efter fadern som en förebild, tvärtom! Det är en förbaskad skillnad mellan detta och modern hip-hop och dess ändlösa tjat om "hoes n' bitches".

Apropå Kabeldragares inledande post känner jag inte igen mig i föreställningen om att de som slår vakt om den svenska kulturens värde, unika särprägel och fortlevnad måste klanka ner på icke-svensk kultur, i det här fallet folkmusik.

Citat:
Polskan är som det låter, inte en svensk folkmusik, utan Polsk.

Polska är svensk eller åtminstone nordisk folkmusik, inte polsk. Polskan kan ha utvecklats (observera kan; vi vet faktiskt inte med säkerhet även om ett ursprung vid det polska hovet är mycket sannolikt) som en dans vid det polska hovet, men under alla omständigheter slog den aldrig rot inom den traditionella polska folkkulturen utan återfinns idag endast i de nordiska länderna. En polack som reser till Sverige och bevittnar en polska känner inte igen sig; polskan är oavsett ursprung inte en levande del av polsk kultur (vilket däremot polonaise, mazurka, oberek m.fl. är).

Citat:
Men bara det att svenskar är ingen folkgrupp och varje landskap, socken och by i Sverige har sin egen folkmusik och är tom sin egen folkgrupp. Sverige är inte uppbyggt på samma sätt som andra länder med en och samma folkgrupp. Vi har väldigt många folkgrupper som har levat här i årtusenden, varje folkgrupp har sin egen musik. Dock är musiken i sig själv inte bunden till en folkgrupp, det finns många melodier som har spridits till andra folkgrupper.

Svenskar är en folkgrupp, en folkgrupp vilken jag själv tillhör. Upprepa det hundra gånger tills du begriper ett så simpelt faktum.

Citat:
Lyssna på "Herr Olof" med "Garmarna", det finns massvis med latinamerikanska rytminstrument i bakgrunden.

Garmarna framför folkrock/neofolk, inte vad vi skulle kalla traditionell folkmusik.
Citera
2013-11-28, 20:07
Medlem
Citat:
Nu är ju bongotrummorna med folkmusiken... Vi har även flera instrument som inte är svenska i vår folkmusik.

Nåja, men svensk folkmusik formeras i grunden kring nyckelharpa och träskofiol. Dragspel är en modernitet.

Självklart finns det flera instrument än så, och i viss utsträckning återfinns en del av dessa utomlands, liksom folkmusiken tagit intryck från andra länder. Det hindrar inte att det finns en genuin kärna av svensk folkmusik, värd att bevara just för att den är svensk.
Citera
2013-11-28, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
. Även om man i Norrland byggde trähus och åt palt, medan man i Skåne byggde stenhus och åt spättekaka tillhörde de ju samma folk - de hade samma språk, samma religion och lydde under samma lag och kung!

Du har tydligen lyssnat för mycket på Dräng Erik, det är definitivt inte bra.

Var vänligt läs lite om: Eriksätten, Bjälboätten, Sverkerätten och Ulvätten samt om skillnaden mellan en landskapslag och en stadslag.

Citat:
Och vi har inte haft massa olika folkgrupper här med olika musik. Jag vet inte vad du har fått detta ifrån.

Tja, vad har jag fått det ifrån? Kanske från de Arkeologiska fynd som vi har i Sverige?
Citera
2013-11-28, 20:52
Medlem
Nix-registrets avatar
Multikultivurmande folkmusiker känner sig stolta över sina globalistiska kompotter, men reflekterar inte över att lyxen som de sysslar med endast är möjlig med den ställning som svensk folkmusik har idag. Hela den egotripp och klappa-mig-på-huvudet-verksamhet som de håller på med är fullständigt beroende av en stark, livskraftig och helst kraftigt subventionerad stomme av traditionellt förankrad folkmusik. Först är de alltså parasiter och sedan har de dessutom mage att gnälla över att någon vill mata den krake de lever av.

Det är ett fenomen som är närmast unikt bland folkmusiker. Inte ser man svenska författare beklaga sig över stöd till klassikerutgivning, oavsett inriktning eller politisk orientering.
Senast redigerad av Nix-registret 2013-11-28 kl. 20:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in