2013-11-28, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Platonius
Nu är ju bongotrummorna med folkmusiken... Vi har även flera instrument som inte är svenska i vår folkmusik.

Bongotrummor I vilken orkester gäng grupp spelmansträff ? Upp till bevis!
Citera
2013-11-28, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskbacker

Du förstod inte mitt inlägg märker jag. I folkmusik kan valfritt instrument spelas, så även bongotrummor. Bongotrummor går även i i folkmusik i andra delar av världen.

Du får skilja på själva genre folkmusik och de lokala varianter som finns inom genre.
Citera
2013-11-28, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Platonius
Men bara det att svenskar är ingen folkgrupp och varje landskap, socken och by i Sverige har sin egen folkmusik och är tom sin egen folkgrupp. Sverige är inte uppbyggt på samma sätt som andra länder med en och samma folkgrupp. Vi har väldigt många folkgrupper som har levat här i årtusenden, varje folkgrupp har sin egen musik. Dock är musiken i sig själv inte bunden till en folkgrupp, det finns många melodier som har spridits till andra folkgrupper.
Bra sagt. Det är denna mångfald nationalister hatar, de vill tvinga alla att bli "svenskar", de hatar all slags pluralism och individualitet, allt och alla ska av staten malas ned till något trött och mediokert.
Citera
2013-11-28, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anomiea
Bra sagt. Det är denna mångfald nationalister hatar, de vill tvinga alla att bli "svenskar", de hatar all slags pluralism och individualitet, allt och alla ska av staten malas ned till något trött och mediokert.

Nej vi hatar inte men vi tycker de får ha sitt bäst de vill i varje liten by. Vi välkomnar däremot inte de som spelar Bongotrummor och vi säger att det är en främmande kulturyttring.

Men om de är så att ni inte vill ha några bidrag är det ju bara att säga det tydligt. Särintressen gynnas bäst om intressenterna betala sin nota själv. Folkmusik är ett särintresse för byfånar.
Citera
2013-11-28, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Har de sådan beröringsskräck och lider av en sådan svårartad etnomasochism så bör de nog läggas in för vård snarast. Man får allt vara bra dum i huvudet och svagsint om man uppskattar gammal vit svensk musik samtidigt som man vill göra Sverige till en icke-vit, dysfunktionell kloak där liknande musik aldrig kommer tas fram igen utan ersättas av gutturala negerläten och datorblippande.

Konformism och ynklighet är vad det är, och den typen av människor som ägnar sig åt dylikt eller ens tar avstånd från SD för att partiet skulle vara "extremt" är både korkade och historielösa. De är löjliga också.

Ja, då var ju Sverige vitt också och man skämdes inte för det. I princip är ju all musik innan år 1900 från Europa att betrakta som just pro-vit. Det var musik som hyllade vår historia och våra särarter helt enkelt. Musik som skapades av vita européer för vita européer. Den skapades inte för några hippande och hoppande negergäng inte.

Du verkar ideologiskt förvirrad och såväl historiskt som politiskt okunnig.

Nej, för det behövdes inte. Det fanns inga svartingar eller andra främlingar här då. Man behövde alltså inte sjunga om att slänga ut dem, istället ägnade man tiden åt att ta fram vacker vit konst och hyllningar av den vita europeiska civilisationen. Precis som Bellman, även om han ofta kritiserade också, men med glimten i ögat.

Hade Bellman levt idag hade han förstås skrivit lustiga visor om de kringhärjande negergängen och dess bestialiska beteende.

Ja, det är ett fritt land. Och jag är fri att tycka att Kartellen är svinkassa och borde låsas in på livstid för sin undermåliga musikaliska gärning och framtoning. Steriliseras borde de definitivt. Jag antar att du är 14 år gammal, och du kommer sannolikt snart växa upp och skämmas över att du en gång hyllade det här skräpet.

Det finns rätt många liknande exempel på att rasism är en viktig beståndsdel i svensk kultur. Allt från beskrivningar av gamla negrer och morianer, till rasbiologiska institut som sponrades av regeringen och diverse kungars och andra storherrars skrivelser om att främlingar bör fördrivas ur landet.

Det är också något vi har gjort vid flera tillfällen, så ja, rasism är mycket riktigt synonymt med svensk kultur. Det är bara att det har blivit lite ofint och omodernt.

Sverige åt svenskarna och Svenskarna åt Sverige för att citera en gammal svensk statsminister.

Nu är ju inte det här en privat blogg där utvecklingsstörda fåntrattar med megalomani bestämmer vem som får och vem som inte får skriva i tråden.

Men visst för all del, upplys oss okunniga stackare om svensk folkmusik, dess syfte och dess väsen.

Hehe nej är inte alls 14 år gammal lille du, sedan som du får uttrycka dina åsikter så får jag också göra det eller hur? Det är bara de att jag inte blundar för verkligheten så som du gör.
Citera
2013-11-28, 15:15
Medlem
Kabeldragares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Jag betvivlar inte alls att även detta läger finns, men tiderna förändras och 70-talets vänstervåg tynar sakta sakta bort, och blir...svensk kulturhistoria...

Jag förstår att du hoppas på det, men just nu så frodas den svenska folkmusiken, mycket på grund av nya influenser från andra länder, och om vänstervågen tynar bort så tynar folkmusik bort tillsammans med den.
Citera
2013-11-28, 15:17
Medlem
Kabeldragares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Har du bott i ett mångkulturellt område nån gång - eller sitter du tryggt och gnider fiolen framför en mysig brasa nånstans ute i svenska urskogen? Vet du vad du talar om när du försvarar mångkulturen?

Just nu sitter jag faktiskt ärligt talat framför en brasa ute i skogen. Men om några timmar drar jag in till malmö för att spela med några "negers"
Citera
2013-11-28, 15:20
Medlem
Kabeldragares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Men hot om våld i negermusik går bra?
När blir musik "negermusik"? Var går gränsen? Det finns massvis med kvinnoförtryck och hot om våld i gamla svenska visor, är det "negermusik"?

Citat:
Och sedan när blev självförsvar förbjudet?
Hahaha, alltså jag fattar inte att SDs små internetaktivister fortfarande håller på med det där, alltså hur verklighetsfrånkopplad kan man va?
Citera
2013-11-28, 15:21
Medlem
Kabeldragares avatar
Citat:
Nää klassisk musik är överlägsen bongtrummorna som du vill ska ingå i Svensk folkmusik.

Menar du på att klassisk musik ingår i svensk folkmusik?
Menar du att den redan gör det?
Är det dåligt ifall den redan gör det?
Citera
2013-11-28, 15:24
Medlem
Kabeldragares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesar Johansen
Stämmer verkligen det?
Typisk svensk: http://www.youtube.com/watch?v=QdRVbI2_fF8

Vet du var polskan härstammar ifrån?
Citera
2013-11-28, 15:27
Medlem
Kabeldragares avatar
Citat:

Lyssna på "Herr Olof" med "Garmarna", det finns massvis med latinamerikanska rytminstrument i bakgrunden.
Citera
2013-11-28, 15:28
Medlem
Kabeldragares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anomiea

mycket bra uttryckt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in