2013-11-28, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Centern har ju gjort en drive för glesbygden senaste tiden,kanske den gett lite respons?
Behöver inte handla om att småpartierna gjort något bra. Kan lika gärna handla om att en liten skvätt moderater vill markera lite missnöje genom att kliva ett litet steg åt sidan till FP eller C. Till exempel att det varit en massa tjafs om ökad övervakning, vilket Ask och Reinfeldt har tagit med en axelryckning.
2013-11-28, 12:18
Medlem
hurvardetnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Marginella förändringar som inte är mycket att fästa sig vid. Centerns uppryckning kan nästa gång vara utbytt mot en likadan minskning.
Intressant dock blir att följa de nya moderaternas (gamla högerns) fortsatta kräftgång.

Jag tror tvärt om, M ökar något medan S(lappheten) kommer rasa väl den dagen de klargör att de tänker samarbeta både med MP och V(PK).

S(lappheten) kommer inte undan dessa extremist partier om de vill ha makten, och med detta måste de ge dessa partier platser i form av ministerposter.

När detta kommer på bordet vet ingen, men svetsaren vill nog helst vänta in i den elfte timmen för att göra denna skada så liten som möjligt, men fegheten kommer åter straffa sej och gynna partier utanför den rödgröna sörjan.
2013-11-28, 12:36
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Marginella förändringar som inte är mycket att fästa sig vid.
Små förändringar som torde ligga inom felmarginalen. Andra mätningar under månaden bekräftar detta.
Opinionen är således stabil.
2013-11-28, 13:38
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hurvardetnu
Jag tror tvärt om, M ökar något medan S(lappheten) kommer rasa väl den dagen de klargör att de tänker samarbeta både med MP och V(PK).

S(lappheten) kommer inte undan dessa extremist partier om de vill ha makten, och med detta måste de ge dessa partier platser i form av ministerposter.

När detta kommer på bordet vet ingen, men svetsaren vill nog helst vänta in i den elfte timmen för att göra denna skada så liten som möjligt, men fegheten kommer åter straffa sej och gynna partier utanför den rödgröna sörjan.

Problemet är att det känns som att folk inte vill veta något av alternativen egentligen. Alliansen under Reinfelt vill dom flesta bli av med nu. Men Löfvén lockar inte heller..Folk vacklar..sen har vi SD med som alternativ. Men många är otroligt osäkra skulle jag tro.

Men Alliansen är i ett kraftigt underläge i opinionen även med alla fyra över spärren...Dom måste nästan totalförändra sin politik för att komma tillbaks. Misstag från rödgröna räcker nog inte...Det är inte som förra gången när det bara fanns två seriösa alternativ.
Senast redigerad av Steff83 2013-11-28 kl. 13:43.
2013-11-28, 13:54
Medlem
Citat:
Marginella förändringar som inte är mycket att fästa sig vid. Centerns uppryckning kan nästa gång vara utbytt mot en likadan minskning.
Intressant dock blir att följa de nya moderaternas (gamla högerns) fortsatta kräftgång.

Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Små förändringar som torde ligga inom felmarginalen. Andra mätningar under månaden bekräftar detta.
Opinionen är således stabil.

Det är sannolikt att väljarna nu i hög grad avvaktar inledningen på valrörelsen, som sannolikt kommer att sätta igång tämligen tidigt på nyåret. Att lägga märke till är den stora andelen osäkra. Skulle någon ringa idag och fråga vad jag skulle rösta på, så skulle jag svara att jag är osäker (sant). Så några omvälvande kantringar i opinionen är osannolika hitom årsskiftet.
2013-11-28, 13:58
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Verkligen. Vad är det som händer där egentligen? Någonting säger mig dock att de kommer hosta upp sig rejält till nästa års val.
2013-11-28, 14:48
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Verkligen. Vad är det som händer där egentligen? Någonting säger mig dock att de kommer hosta upp sig rejält till nästa års val.

Det är hemligstämplat. Ett nytt drag de kommit på.

Jag hoppas och tror inte på någon uppryckning. Problemet för moderaterna är att i nuläget tvingas de ligga lågt. Höjer de svansföringen så går det med all sannolikhet ut över de övriga partierna i alliansen.
Skulle däremot ett av allianspartierna ramla ned rejält under 4% gränsen försöker de nog att sno även det som finns kvar av detta parti, vilket i sin tur vore bra för Sverige, eftersom det öppnar för andra konstellationer än den urvattnade blockpolitiken som nu bedrivs.
2013-11-28, 18:11
Medlem
Citat:
Det är hemligstämplat. Ett nytt drag de kommit på.
Haha, ja det var ju en passande beskrivning med tanke på vad de pysslat med

Citat:
Jag hoppas och tror inte på någon uppryckning. Problemet för moderaterna är att i nuläget tvingas de ligga lågt. Höjer de svansföringen så går det med all sannolikhet ut över de övriga partierna i alliansen.
Skulle däremot ett av allianspartierna ramla ned rejält under 4% gränsen försöker de nog att sno även det som finns kvar av detta parti, vilket i sin tur vore bra för Sverige, eftersom det öppnar för andra konstellationer än den urvattnade blockpolitiken som nu bedrivs.
Tvingas ligga lågt? Hur tänker du då? Att de medvetet håller sig själva tillbaka i opinionen?

Jag tror de lider kraftigt av ett utbrett missnöje bland svenskar. Många svenskar är missnöjda med hur regeringen skött sitt jobb. Det märks då i opinionen, vilket är ett sorts mått på förtroende.
Jag är dock helt övertygad om att alliansen kommer stärka sin position när valrörelsen drar igång, och inte minst då debatterna sätter igång. Med andra ord då Löfven måste tvingas till att ta ställning i frågor och helt enkelt öppna käften. För även om många är missnöjda med regeringen, så är det nog samtidigt många som inte är övertygade av Löfven.
Huruvida alliansen kan återta tillräckligt mycket mark för att en tredje gång bilda regering vet jag inte. Känns åtminstone för mig som 50/50.
Det ser iaf ut att bli ett spännande valår, eftersom dödsrasisterna på en mandatperiod så i grunden förändrat spelplanen i den svenska politiken
2013-11-29, 07:28
Moderator
v50s avatar
dDN / Ipsos Novembermätning, 2254 personer intervjuades per telefon under tiden 7/11 – 26/11. Andelen osäkra väljare är 17,8 procent.

S: 33,4% (-0,6)
MP: 10,1% (+0,5)
V: 7,1% (+0,8)

SD: 8,5% (+-0)

M: 25.3% (-2,1)
FP: 6,2% (+0,9)
C: 4,2% (+0,2)
KD: 3,7% (+0,5)

Övriga partier 1,4% (-0,4)

S+V+MP 50,7% (+0,7)

M+FP+C+KD 39,4% (-0,5)

Den här mätningen tar även upp frågan om hur folk ställer sig till blockpolitik, där anser 55% av alla väljare att partierna ska gå till val som enskilda partier och 33% att de ska gå till val som ett block.

43% av de borgerliga väljarna att de olika partierna ska gå till val som enskilda partier och 53% av de borgerliga väljarna att alliansen ska gå fram som ett enat alternativ .

Bland de rödgröna anser 69% att de ska gå till val som enskilda partier och 23% som en ett enat alternativ.

http://www.dn.se/nyheter/politik/borgerliga-valjare-vill-ha-blockpolitik/
2013-11-29, 07:45
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
dDN / Ipsos Novembermätning, 2254 personer intervjuades per telefon under tiden 7/11 – 26/11. Andelen osäkra väljare är 17,8 procent.

S: 33,4% (-0,6)
MP: 10,1% (+0,5)
V: 7,1% (+0,8)

SD: 8,5% (+-0)

M: 25.3% (-2,1)
FP: 6,2% (+0,9)
C: 4,2% (+0,2)
KD: 3,7% (+0,5)

Övriga partier 1,4% (-0,4)

S+V+MP 50,7% (+0,7)

M+FP+C+KD 39,4% (-0,5)

Den här mätningen tar även upp frågan om hur folk ställer sig till blockpolitik, där anser 55% av alla väljare att partierna ska gå till val som enskilda partier och 33% att de ska gå till val som ett block.

43% av de borgerliga väljarna att de olika partierna ska gå till val som enskilda partier och 53% av de borgerliga väljarna att alliansen ska gå fram som ett enat alternativ .

Bland de rödgröna anser 69% att de ska gå till val som enskilda partier och 23% som en ett enat alternativ.

http://www.dn.se/nyheter/politik/borgerliga-valjare-vill-ha-blockpolitik/
Det enda intressanta är M 's kräftgång som börjar bli en trend, sen vart de väljarna hamnar är jag lika säker på !
2013-11-29, 08:49
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Skrämmande siffror.

39% till Imam Reinfeldts Allahians. "Det Sovande Folket" vill utrota sig själva - nästa år tillförs folkutbytet och islamiseringen 70 000 nya enbart i "flyktingar". Samtidigt utvandrar ca 40 000 västerlänningar från Sverige, och ursprungsbefolkningen är åldrande.

SD har ännu inte tagit tag i moderatfrågan på allvar. Kan det bero på att partiet innehåller många smygmoderater? Den bäste valarbetaren Imam Reinfeldt utnyttjas inte på rätt sätt. Det finns ingen annan väg att växa än att angripa dom sverigefientliga M och FP, annars riskerar valet 2014 att bli en flopp för SD. Vettigt folk genomskådar SDs smygmoderatism; därav stagnationen.
Senast redigerad av KarlDenSistaGustaf 2013-11-29 kl. 09:08.
2013-11-29, 13:37
Medlem
hurvardetnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenSistaGustaf
Skrämmande siffror.

39% till Imam Reinfeldts Allahians. "Det Sovande Folket" vill utrota sig själva - nästa år tillförs folkutbytet och islamiseringen 70 000 nya enbart i "flyktingar". Samtidigt utvandrar ca 40 000 västerlänningar från Sverige, och ursprungsbefolkningen är åldrande.

SD har ännu inte tagit tag i moderatfrågan på allvar. Kan det bero på att partiet innehåller många smygmoderater? Den bäste valarbetaren Imam Reinfeldt utnyttjas inte på rätt sätt. Det finns ingen annan väg att växa än att angripa dom sverigefientliga M och FP, annars riskerar valet 2014 att bli en flopp för SD. Vettigt folk genomskådar SDs smygmoderatism; därav stagnationen.

Sedan är det i så fall ännu mer skrämmande att 50% röstar på extremister i form av kommunister och MP som kanske är det största extremisterna, sedan har du S med traditioner från Mona muslim som ex.

Frågan är med din frågeställning vilka som är "värst" av blocken?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in