2013-11-27, 16:21
Medlem
Angående den s k "magic bullet":
Vill göra er uppmärksamma på det här en gång till.
Citera
2013-11-27, 16:59
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coovex
Jaha... och? Minat bevis kvarstår fortfarande. läs om, lär rätt och ta upp relevanta saker.

Dina två filmer kan man ju tro på om man vill, men då ignorerar man alla fakta jag samt övriga publicerat. Läs Jesse Venturas: "They killed our president" och kom tillbaka med en åsikt. Mycket bra läsning där många bitar faller på plats.

Grandioso, du verkar inte ha förstått näst intill alla din så kallade "bevis" är fabricerade.
Se de filmerna jag länkade i tidigare inlägg! Gör det bara. Testa var skeptisk mot din vanliga ideologi. Det är nyttigt.
Jag har ju framhållit för dig häromdagen att jag själv varit en riktig fullfjädrad
konspirationsteoretiker och verkligen tidigare tyckt mig ha god anledning att ifrågasätta
Warrenkommissionens slutsatser och inte haft mycket till övers för den där 800-sidiga
luntan man presterade i saken, men på senare tid omprövat mitt ställningstagande
eftersom jag vid närmare granskningar funnit att det jag så länge trott på inte har
vidare mycket bärkraft utan att allt egentligen talar för att den officiella versionen är
helt korrekt även om här förvisso finns mycket egendomligheter i fallet med den
ihjälskjutne presidenten.

Bullrige Mr Ventura är jag inte obekant med men tillåter mig att vara lite skeptisk mot vad
han fört fram i saken genom åren. Jag har tagit del av massor med material av
varierande kvalitet som driver olika konspirationsspår och särskilt fastnat för Mark Lanes
insatser där CIA konsekvent utpekas som anstiftare av dådet.

Dock som sagt - jag fann allt större anledning att inta ett skeptiskt förhållningssätt till
"rubbet" i konspirationsväg och har nu vikit av från den vägen så att säga och rättat in
mig i ledet av de "korkade", "sovande" som håller det för allra sannolikast att Oswald
gjorde den här grejen på alldeles egen hand.
Som användaren Putsch påpekar: det räcker med en man med ett fungerande vapen
och rätt tillfälle.
Svårare än så behöver det inte vara.

Och sedan är det ju på det viset att när sådana här storpolitiska mord inträffar som med
JFK och Palme så kan det vara knepigt att förlika sig med tanken att ensamma "galningar"
ska ha utfört dessa. Det är bara alltför simpelt. Man vill gärna ha lösningar som står
i paritet med offrens framträdande roller i politikens värld. Nämnde Putsch var
också inne på det här.
Därför uppstår benägenheten att söka sig till förklaringar där man kan återfinna krafter
av mera resursrikt slag, som CIA, det militärindustriella komplexet, i JFK:s fall, och
när det gäller Palmemordet "attraherar" mycket mera sånt som "spännande", hemliga
nätverket Stay Behind eller nån utländsk underrättelsetjänst i anstiftarrollen, än att en
psykopatisk blandmissbrukare som CP skulle ha klarat av något så oerhört märkvärdigt som
att släcka ett statsministerliv medelst en kula från en skrymmande magnumrevolver.

I båda fallen talar all befintlig fakta för att det just var verk av två ensamma personer utan
några bakomliggande krafter.
Relativt "simpla" lösningar och fan så svåra att ge acceptans åt för åtskilliga människor.
Själv är jag beredd att göra just det eftersom ingenting påtagligt när allt kommer omkring
ger stöd för någonting radikalt annorlunda.

Det kan i mitt fall tänkas vara lite som att "tappa ansiktet", pinsamt värre, att länge
driva en konspirationstes i detta specifika mordärende och så överge alltsammans
och bli en anhängare av den officiella versionen.
Men om jag ska vara ärlig mot mig själv och vad jag kommit underfund med så kan jag
inte gärna fortsätta predika komplotter i all evighet för hur trovärdigt skulle det då bli
när man inte längre har den övertygelsen?
Senast redigerad av Grandioso 2013-11-27 kl. 17:04.
Citera
2013-11-27, 18:19
Medlem
Jag har precis som Grandioso varit rätt säker på att det låg en konspiration bakom mordet på JFK. Tidigare. Jag blev också lurad av Oliver Stones film och all herrans konspirationsteoretiker.

Nu har jag tittat på materialet lite nyktrare och inser att det var Oswald ensam som gjorde det. Jag har vänt 180 grader. Man kan inte utesluta en skytt till naturligtvis, men det har aldrig hittats några bevis eller indicier på det.

Oswald var definitivt kapabel att döda. Han använde samma Carcano-gevär vid attentatet mot den tidigare generalen Edwin Walker. Han sköt polismannen J. D. Tippit med tre skott i bröstet och ett skott på mycket nära håll i höger tinning. Oswald var en kallblodig jävel.
Citera
2013-11-27, 20:14
Bannlyst
Grandioso och Putsch. Ni var en gång i tiden konspirationsteoretiker men är det inte längre. Bra, då vet vi. Ni behöver inte nämna det i vart och vartannat inlägg som det skulle göra någon skillnad för hela diskussionen. Era personliga åsikter, hur ni gått från att tro på en konspiration till att inte göra det, förändrar inte faktum att Warrenkommissionen är ett dokument fyllt med indicier och antaganden. Det finns så många hål, ignorerade vittnesuppgifter, bristfälliga uppföljningar och antaganden att just detta är det bästa beviset på att allt var en konspiration.

Det spelar ingen som helst roll att det "bara" behövs en person och ett vapen för att begå handlingen. Detta faktum är inte bevis på att handlingen inträffat som den officiella versionen beskriver den. Det är en av dussintals tänkbara teorier. Om man tar ett s k "bevis" som att Oswald tog med sig med vapnet i en papperspåse och sagt att det var gardinstänger så finns det här minst tre olika vittnesmål. Buell Wesley Frazier som skjutsade Oswlad till TSBD vittnade om det men att det var en vanlig påse från affären. Linnie Mae Randle, Fraziers syster, såg tydligen påsen vid deras hus innan resan. Medans Jack Dougherty på TSBD såg Oswald komma till jobbet tomhänt. Oswald själv sa att han tagit med sig en smörgås och ett äpple och historien om gardinstängerna inte stämde. Han hade bett Frazier om skjuts dagen innan för att hämta några gardinstänger i Irving. Oswalds fru sa att han hade sin lunch i påsen. Frazier vittnade också om att vid nästan alla tillfällen han kört Oswald till jobbet så hade han med sig en papperspåse med sin lunch. Allt enligt Warrenkommissionens rapport. Titta bara på hur många tänkbara alternativa scenarion bara en så liten pusselbit kan skapa. Det är livsfarligt att blint lita på något av dem som fakta. Speciellt om detta sedan sammankopplas med nästa otydliga iaktaglese och nästa m m. Slutprodukten kan vara ett scenario som inte har något som helst med sanningen att göra.
Citera
2013-11-27, 20:27
Medlem
Nej, jag har inte varit konspirationsteoretiker. Bara lurad av alla falska bevis som diverse konspirationsteoretiker har lagt fram, bland annat Oliver Stone.
Citera
2013-11-27, 20:43
Medlem
trodomintes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Det kan i mitt fall tänkas vara lite som att "tappa ansiktet", pinsamt värre, att länge
driva en konspirationstes i detta specifika mordärende och så överge alltsammans
och bli en anhängare av den officiella versionen.

Vad är egentligen den senaste "officiella versionen" ??

Är det vad HSCA, House Select Committee on Assassinations, kom fram till?

För den som har glömt kom HSCA fram till att akustiska evidens tydde på att det var minst 2 som sköt.
Slutsatsen för HSCA blir att det med stor sannolikhet var en konspiration som låg bakom mordet.

Vad säger alla konspirationsförnekare om det?
Citera
2013-11-27, 20:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Nej, jag har inte varit konspirationsteoretiker. Bara lurad av alla falska bevis som diverse konspirationsteoretiker har lagt fram, bland annat Oliver Stone.

Varför har du, en gång i tiden, använt Oliver Stones film till att övertyga dig själv om att en konspiration ägt rum? Det finns minst ett tiotal andra teorier som är mer tänkbara.

Men för att återgå till papperspåsen. Läs den här slutsatsen om hur stor påsen hade behövt vara, vad som förmodligen hade inträffat med geväret (skavskador på kolven vid transporten) om det var nedmonterat för att vara så kort som möjligt och varför påsen förmodligen aldrig funnits innan det behövdes en teori hur Oswald fått in geväret i byggnaden utan att väcka misstanke.

The Paper Bag that Never Was - part 2
http://spot.acorn.net/jfkplace../09/fp.back_issues/15th_Issue/pbag2.html

Scrolla ner till mitten av sidan och bilden på geväret. Some Facts About the Disassembled Mannlicher-Carcano

Scrolla ner till Conclusion längst ner.

Hela historien om papperspåsen är ett gäng otydliga antaganden som bakats ihop till ett "bevis" som sedermera visade sig kunna vara fabricerat för att stödja teorin om hur Oswald fått in geväret i byggnaden.
Citera
2013-11-27, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trodominte

För den som har glömt kom HSCA fram till att akustiska evidens tydde på att det var minst 2 som sköt.
Slutsatsen för HSCA blir att det med stor sannolikhet var en konspiration som låg bakom mordet.

Så här skrev man då:

Citat:
Conclusions regarding the Kennedy assassination
On the Kennedy assassination, the HSCA concluded in its 1979 report that:
Lee Harvey Oswald fired three shots at Kennedy. The second and third shots Oswald fired struck the President. The third shot he fired killed the President.
Scientific acoustical evidence establishes a high probability that at least two gunmen fired at the President. Other scientific evidence does not preclude the possibility of two gunmen firing at the President. Scientific evidence negates some specific conspiracy allegations.
The committee believes, on the basis of the evidence available to it, that Kennedy was probably assassinated as a result of a conspiracy. The committee was unable to identify the other gunmen or the extent of the conspiracy.
The committee believes, on the basis of the evidence available to it, that the Soviet Government was not involved in the assassination of Kennedy.
The committee believes, on the basis of the evidence available to it, that the Cuban Government was not involved in the assassination of Kennedy.
The committee believes, on the basis of the evidence available to it, that anti-Castro Cuban groups, as groups, were not involved in the assassination of Kennedy, but that the available evidence does not preclude the possibility that individual members may have been involved.
The committee believes, on the basis of the evidence available to it, that the national syndicate of organized crime, as a group, was not involved in the assassination of Kennedy, but that the available evidence does not preclude the possibility that individual members may have been involved.
The Secret Service, Federal Bureau of Investigation, and Central Intelligence Agency were not involved in the assassination of Kennedy.
Agencies and departments of the U.S. Government performed with varying degrees of competency in the fulfillment of their duties. President Kennedy did not receive adequate protection. A thorough and reliable investigation into the responsibility of Lee Harvey Oswald for the assassination was conducted. The investigation into the possibility of conspiracy in the assassination was inadequate. The conclusions of the investigations were arrived at in good faith, but presented in a fashion that was too definitive.
The Committee further concluded that it was probable that:
four shots were fired
the fourth shot came from a second assassin located on the grassy knoll, but missed. The HSCA concluded the existence and location of this alleged fourth shot based on a Dallas Police Department Dictabelt recording that was later discredited, because it was recorded after the assassination, and therefore invalid.
The HSCA agreed with the single bullet theory, but concluded that it occurred at a time point during the assassination that differed from any of the several time points the Warren Commission theorized it occurred.
The Department of Justice, FBI, CIA, and the Warren Commission were all criticized for not revealing to the Warren Commission information available in 1964, and the Secret Service was deemed deficient in their protection of the President.
The HSCA made several accusations of deficiency against the FBI and CIA.[6] The accusations encompassed organizational failures, miscommunication, and a desire to keep certain parts of their operations secret. Furthermore, the Warren Commission expected these agencies to be forthcoming with any information that would aid their investigation. But the FBI and CIA only saw it as their duty to respond to specific requests for information from the commission. However, the HSCA found the FBI and CIA were deficient in performing even that limited role.

Vet inte vad det är värt, men hittade det här i alla fall.
Citera
2013-11-27, 23:15
Medlem
styrlunds avatar
Har läst denna tråd senaste dagarna med en viss förundran.
Varit nära att göra ett extreminlägg med bilder och länkar för att göra saker tydligt.
Det största beviset för att det fanns flera skyttar är NÄR första skottet sköts.
Hade skytten befunnit sig i skollagret hade första skottet kommit innan vänsterkurvan. För då hade den personen ett renare läge.
Det är svårförklarat varför en skytt som befann sig i skollagret avstod det bästa läget. Det finns igen ensam galning i världen som skulle missa det läget.
Om inte ens nuvarande utrikesministern tror att det var en ensam skytt, blir det bara löjligt när folk här klamrar sig fast vid en femtio år gammal lögn.
Citera
2013-11-27, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Har läst denna tråd senaste dagarna med en viss förundran.
Varit nära att göra ett extreminlägg med bilder och länkar för att göra saker tydligt.
Det största beviset för att det fanns flera skyttar är NÄR första skottet sköts.
Hade skytten befunnit sig i skollagret hade första skottet kommit innan vänsterkurvan. För då hade den personen ett renare läge.
Det är svårförklarat varför en skytt som befann sig i skollagret avstod det bästa läget. Det finns igen ensam galning i världen som skulle missa det läget.
Om inte ens nuvarande utrikesministern tror att det var en ensam skytt, blir det bara löjligt när folk här klamrar sig fast vid en femtio år gammal lögn.
Okej, jag försöker för tredje gången.
Citera
2013-11-28, 00:18
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trodominte

https://www.flashback.org/sp38868717
Citera
2013-11-28, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
https://www.flashback.org/sp38868717
Jag lägger till från Wikipedia-artikeln:
Citat:
The HSCA concluded the existence and location of this alleged fourth shot based on a Dallas Police Department Dictabelt recording that was later discredited, because it was recorded after the assassination, and therefore invalid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in