2013-11-23, 08:02
Medlem
copes avatar
Om man blir så lätt bländad av bromsljus, hur går det då vid möten?
Citera
2013-11-23, 09:50
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Rätt sällan som vägbanan är helt plan vid ett trafikljus. Folk vill antagligen inte riskera att rulla in i en annan bil utan att de märker det (det kan vara svårt att uppfatta att bilen rullar långsamt när man förväntar sig att den står stilla), eller så kör de bilar med automatlåda och orkar inte lägga växellådan i N/P vid varje trafikljus. Den enda lösningen i backe är väl att dra i handbromsen och det låter väldigt omständligt och skulle dessutom öka tiden det tar för alla att komma iväg vid grönt ordentligt.

Du får väl kolla nån annanstans eller gå till optikern och kolla upp din syn.

Jag håller också bromspedalen nedtryckt när jag väntar vid trafikljus. Förutom anledningen ovan så ser jag det även som en extra säkerhet ifall jag skulle bli påkörd bakifrån, förhoppningsvis blir jag då inte knuffad rakt ut i korsningen.
Senast redigerad av kitschlemur 2013-11-23 kl. 09:52.
Citera
2013-11-24, 08:28
Medlem
JagHarAtitPannkakas avatar
<- Skaffa gula sådana så kan du stirra rakt in i helljus utan att bli bländad. I övrigt ser du allt mycket bättre och tidigare än andra utom i starkt solljus.
Citera
2013-11-24, 10:39
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarAtitPannkaka
<- Skaffa gula sådana så kan du stirra rakt in i helljus utan att bli bländad. I övrigt ser du allt mycket bättre och tidigare än andra utom i starkt solljus.
Ett riktigt bra tips! Jag har själv ett par glasögon med gula glas liggande i bilen som jag använder i besvärligt väder, se bara till att det är riktiga glasögon och inte något skit från OK. Ray Ban G3 funkar också bra annars, även i mörker.
Citera
2013-11-24, 13:42
Medlem
66ccskyhawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
vad är det för otyg med att alla i Sverige håller bromsen nere efter att de stannat bilen?
bilarna står på plan vägbana och med bromspedalen nertryckt

numera har bilar väldigt starka bromsljus, på kvällen/natten får jag ont i ögonen

jag själv slappnar av med fötterna medan jag väntar på grönt, växeln ligger i friläge,
ok, jag kan förstå att nybörjare och osäkra förare vill ha kopplingen nertryckt men varför även bromsen?

att körskolor lär ut sånt till nybörjare kan jag kanske förstå men jag ser gamla förare trycka ner bromsen,

när man är lite smått dum i huvet och har en bil med automatisk växellåda, måste man hållabromsen nedtryckt så att bilen inte rullar iväg
Citera
2013-11-24, 13:45
Medlem
66ccskyhawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltommy
Trampa ner kopplingen och tryck ner bromsen för bövelen. Låt växeln ligga i.
Det är sådana som du som gör att två fordon kommer över en korsning vid grönt istället för tio.

att ha koppligen nedtryckt hela tiden sliter på axiallagrerna i motorn.
Citera
2013-11-24, 15:29
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 66ccskyhawk
Att ha motorn startad sliter på motorn, kanske bör du lämna bilen hemma istället.
Senast redigerad av Napi 2013-11-24 kl. 15:32.
Citera
2013-11-24, 15:51
Medlem
miikoss avatar
Jag har större problem med de som kör dimljustrålkastarna i mörker, lika felinställda som halvljuset.

Sedan så kommer det värsta, dimbakljusen. Förstår inte hur man inte kan första att man bländar med dem. Kollar man i speglarna när man dimbakljusen igång, så lyser ju allt rött.

dimljustrålkastare och dimbakljus är till färd i dåligt väder, framförallt dimbakljus ska inte användas annars. Undantaget är dagtid med bra väder, då kan dimljustrålkastare användas istället för halvljus/varselljus men inte tillsammans. (Under förutsättning och ljusen är inställda på att ej blända.)
Citera
2013-11-24, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 66ccskyhawk

Det sliter även på däcken att köra bil, det går åt drivmedel, hjullagren slits, kamremmen slits... Det kostar pengar att köra bil.
Citera
2013-11-24, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
vad är det för otyg med att alla i Sverige håller bromsen nere efter att de stannat bilen?
bilarna står på plan vägbana och med bromspedalen nertryckt

numera har bilar väldigt starka bromsljus, på kvällen/natten får jag ont i ögonen

jag själv slappnar av med fötterna medan jag väntar på grönt, växeln ligger i friläge,
ok, jag kan förstå att nybörjare och osäkra förare vill ha kopplingen nertryckt men varför även bromsen?

att körskolor lär ut sånt till nybörjare kan jag kanske förstå men jag ser gamla förare trycka ner bromsen,

Helt allvarligt, kolla synen! Att man blir bländad, när man inte borde bli det, är ett tecken på försämrad syn.

Ta om körkortet! För det låter som om du hittade ditt i ett cornflakes-paket... Se för fan till och ha foten på bromsen när du står vid ett rödljus. Annars kommer du förr eller senare att rulla in i bilen framför/bakom! Om du inte vet av erfarenhet att vid det här rödljuset kommer det att ta tid, så skall du även ha växeln i. Att börja med att lägga i ettan när det redan har blivit grönt, är det spöstraff på!!!
Citera
2013-11-27, 19:41
Medlem
jag brukar hålla i den ibland för att andra ska se att jag bromsar(och så är är det säkrare o veta att bilen inte kommer rulla.

Även om jag tryckt på bromsen eller har den i friläge(handbromsen dragen) är jag fan över ljuset direkt när den blir grön, om inte innan.
Senast redigerad av Floz 2013-11-27 kl. 19:49.
Citera
2013-11-27, 20:10
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floz
jag brukar hålla i den ibland för att andra ska se att jag bromsar(och så är är det säkrare o veta att bilen inte kommer rulla.

Även om jag tryckt på bromsen eller har den i friläge(handbromsen dragen) är jag fan över ljuset direkt när den blir grön, om inte innan.

Vad är "den"?
Kanske bara jag som inte fattar, talar du om broms, koppling eller handbroms?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in