2013-11-22, 01:57
Medlem
rex144s avatar
vad är det för otyg med att alla i Sverige håller bromsen nere efter att de stannat bilen?
bilarna står på plan vägbana och med bromspedalen nertryckt

numera har bilar väldigt starka bromsljus, på kvällen/natten får jag ont i ögonen

jag själv slappnar av med fötterna medan jag väntar på grönt, växeln ligger i friläge,
ok, jag kan förstå att nybörjare och osäkra förare vill ha kopplingen nertryckt men varför även bromsen?

att körskolor lär ut sånt till nybörjare kan jag kanske förstå men jag ser gamla förare trycka ner bromsen,
Citera
2013-11-22, 02:04
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
vad är det för otyg med att alla i Sverige håller bromsen nere efter att de stannat bilen?

numera har bilar väldigt starka bromsljus, på kvällen/natten får jag ont i ögonen

jag själv slappnar av med fötterna medan jag väntar på grönt, växeln ligger i friläge,
ok, jag kan förstå att nybörjare och osäkra förare vill ha kopplingen nertryckt men varför även bromsen?

att körskolor lär ut sånt till nybörjare kan jag kanske förstå men jag ser gamla förare trycka ner bromsen,

Se till att du är först vid rödljusen..
Citera
2013-11-22, 02:09
Medlem
Napis avatar
Har du problem med detta kanske du ska gå kolla din syn, låter som att du kan ha något brytningsfel.
Annars kanske du ska sluta stirra in i deras bromsljus =)
Citera
2013-11-22, 02:19
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Har du problem med detta kanske du ska gå kolla din syn, låter som att du kan ha något brytningsfel.
Annars kanske du ska sluta stirra in i deras bromsljus =)

Skojar du gällande brytningsfel?
Har läst att mörkerséendet försämras radikalt efter trettio så det kan vara en orsak till att man bländas av andra ljuskällor.
Citera
2013-11-22, 02:19
Medlem
Hört talas om "automatlåda"?
Citera
2013-11-22, 02:23
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hestapo
Skojar du gällande brytningsfel?
Har läst att mörkerséendet försämras radikalt efter trettio så det kan vara en orsak till att man bländas av andra ljuskällor.

Nej jag skojar inte, jag har brytningsfel och blir lätt bländad. Värst är det vid skymning och oväder i mörkret.
Nu har jag dock kört så mycket mörker körning så det besvärar inte mig nämnvärt längre, gick tydligen att öva upp tolerans.
Men för ett par år sen vart jag i princip blind vid möten och bländad av alla möjliga ljus.
Citera
2013-11-22, 02:43
Medlem
Rätt sällan som vägbanan är helt plan vid ett trafikljus. Folk vill antagligen inte riskera att rulla in i en annan bil utan att de märker det (det kan vara svårt att uppfatta att bilen rullar långsamt när man förväntar sig att den står stilla), eller så kör de bilar med automatlåda och orkar inte lägga växellådan i N/P vid varje trafikljus. Den enda lösningen i backe är väl att dra i handbromsen och det låter väldigt omständligt och skulle dessutom öka tiden det tar för alla att komma iväg vid grönt ordentligt.

Du får väl kolla nån annanstans eller gå till optikern och kolla upp din syn.
Citera
2013-11-22, 11:50
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:

Jag lägger i friläge, håller ned bromsen och släpper upp koppling för att bilens start/stopp-funktion ska fungera.

Jag kan dock inte påstå att jag störs nämnvärt av andra bilars bromsljus. Då är ett värre otyg de som envisas med dimljus eller har felinställda stråkastare.
Citera
2013-11-22, 13:39
Medlem
provocative77s avatar
Bromsar jag inte så kör min automat framåt. Det kommer irritera framförvarande förare mer än den bakom.
I sverige är vi kassa på att komma iväg vid rödljus. I många andra länder börjar hela kön att röra sig när det blir grönt, just för att de är förberedda att åka o inte fippla med växel.

Som jag sa så kör jag automat.
Men jag har tiotusentals mil i ryggen o kör jag manuell så har jag foten på bromsen av ren vana. Det lär jag knappast sluta med.
Citera
2013-11-22, 17:57
Medlem
Citat:

Vad tror du själv egentligen?

Om du står och väntar på ett övergångsställe och inte håller nere bromsen och en bil kommer och kör in i röven på dig så flyger du fram och mosar personerna.
Citera
2013-11-22, 18:39
Medlem
Citat:
...

...

Trampa ner kopplingen och tryck ner bromsen för bövelen. Låt växeln ligga i.
Det är sådana som du som gör att två fordon kommer över en korsning vid grönt istället för tio.

Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
...
I sverige är vi kassa på att komma iväg vid rödljus. I många andra länder börjar hela kön att röra sig när det blir grönt, just för att de är förberedda att åka o inte fippla med växel.

...

Vi måste tammefan starta en aktion för detta!
Citera
2013-11-22, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zezzyy
Vad tror du själv egentligen?

Om du står och väntar på ett övergångsställe och inte håller nere bromsen och en bil kommer och kör in i röven på dig så flyger du fram och mosar personerna.

Detta gäller vid vilket stopp som helst, står man stilla vid en korsning gör man oftast det av en anledning, och utan broms behövs ingen stor knuff bakifrån för att man ska rulla ut i trafiken
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in