2013-11-27, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Erinrar mig att något som beskrevs som ett rep påträffades. Uttrycket "snöre" känner jag inte igen.
Menade naturligtvis rep, snöre.. haha, ja och en rostig såg var det väl med?
Skulle in och kolla Schlange-sidan, men den är visst nedstängd... Eller bytt adress?
Citera
2013-11-27, 17:03
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Någon som känner till om KJ ha bekanta som gillar att plåta/filma morbida saker och händelser ?

Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Menade naturligtvis rep, snöre.. haha, ja och en rostig såg var det väl med?
Skulle in och kolla Schlange-sidan, men den är visst nedstängd... Eller bytt adress?

Ref. till mitt föregående beträffande folk som gillar att plåta/filma. Är Schlangekraft en av KJ:s bekanta ?
Citera
2013-11-27, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
Lyssnade till ljudfilerna från rättegången idag. Tack till hen som fixade dom.

En sak jag reagerar på är den här gula plastpåsen. KJ är under rättegången, i förhören och även under söken väldigt noga med att påpeka det här. Han har gett VB en gul ica supermarket påse som hon ska ha burit böcker i på vägen hem. Varför är det så viktigt för KJ? Tycker det märks extra tydligt i ljudupptagningen att det är något med det här som är viktigt. Kan bara inte förstå vad och varför?

Någon skrev tidigare och undrade över om KJs mamma var på rättegången. Har varit snack om att hon inte skulle deltagit där och att hon tvivlade över hans skuld/icke skuld.

Kan dementera det. Hon och hela familjen var på rättegången. Dock i ett enskilt rum med ljud och bild från rättegången.

KJ hade ätstörningar. Min tolkning är hans lilla budget mest gick till cigaretter och öl/sprit. Det genererar i stort sett bara systemkassar. De gula kassen skiljde sig från mängden och därför kommer han just håg den. Tror det var precis det han sa i FUPen.
Citera
2013-11-27, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Var finns spåren efter detta hemliga nätverk som varken syns i hans tele-/SMS-trafik eller i polisens tömningar av hans dator och surfplatta? Har de kommunicerat via röksignaler eller enbart vid hemliga möten ute i skogen?

Skype är väl ett bra ställe att ha kontakt med skummisar..
Citera
2013-11-27, 17:16
Medlem
Citat:
Ref. till mitt föregående beträffande folk som gillar att plåta/filma. Är Schlangekraft en av KJ:s bekanta ?
Det kan man fråga sig. Tror herr Schlang skrivit här att han inte känner KJ, vem vet..
En hm udda sida, verkligen..
Vet någon om den är helt nere, om det finns ny adress?
Senast redigerad av moa-tove 2013-11-27 kl. 17:20.
Citera
2013-11-27, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flutter
Fast då återstår fortfarande frågan vem och hur.

Vem bland KJs kompisar skulle vilja vara med på något sånthär?
Hur lyckades KJ samla ihop dom utan att lämna några spår i mobiler och datorer?

Jag blir lite nyfiken på hur du får känslan att det skulle vara flera inblandade.

Det var just det jag hade i åtanke tidigare, att spåren kanske redan finns i FUP, att alla kontakter i telefonlistan, alla vänner, alla samtal...ingen reagerar över gjorda samtal, det var ju hans vänner, inga konstiga samtal - men där odlades kanske planer?

Hade ovanliga nummer ringts, kollats upp, men nu var det vänner som fanns i kontaktlistan i telefonen och därmed inget konstigt om de kontaktats...
Citera
2013-11-27, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attitydinkontinent
Skype är väl ett bra ställe att ha kontakt med skummisar..

Dum fråga förmodligen, men lämnar Skype inget som helst "avtryck" efter sig?
Citera
2013-11-27, 17:35
Medlem
Citat:

En sak jag reagerar på är den här gula plastpåsen. KJ är under rättegången, i förhören och även under söken väldigt noga med att påpeka det här. Han har gett VB en gul ica supermarket påse som hon ska ha burit böcker i på vägen hem. Varför är det så viktigt för KJ? Tycker det märks extra tydligt i ljudupptagningen att det är något med det här som är viktigt. Kan bara inte förstå vad och varför?

Någon skrev tidigare och undrade över om KJs mamma var på rättegången. Har varit snack om att hon inte skulle deltagit där och att hon tvivlade över hans skuld/icke skuld.

Kan dementera det. Hon och hela familjen var på rättegången. Dock i ett enskilt rum med ljud och bild från rättegången.

Jag har tänk en del på påsen och tror att den har med något han dumpat och vill tydliggöra att "han" gav henne påsen om den (saker) upphittas, kan även tyda på att den är inte väl dold utan kan finnas s.a.s. ditslängd av "någon" om den hittas.

Sen i ljudupptagningen så var det tydligare då åklagaren frågade om vägen mellan f-bostaden och forten (mjösjö/gammeläng) och om han brukade använda den vägen.
Där var han direkt tydlig att den vägen går bara att köra med högt fordon och fyrhjulsdrift men det stämmer inte. Det är en högst normal grusväg för området och inte en sämre väg typ traktorväg eller liknande. Sen kan jag tänka mig att både media och nyfikna har kört denna väg otaliga gånger efter fynden blev kända. Vägen går att se på Q's karta sida 1 i tråden. Jag har hela tiden den uppfattningen att dumpning av verktyg, kläder etc eller delar av detsamma har skett i området mellan f-hemmet och båda forten, ett område som han kan som hand i handske.
Citera
2013-11-27, 17:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Skitsnack. Någon kanske gör det, men de poliser jag tränat hund med använder hunden som verktyg och inte någon sällskapsvariant. Så fort den slutar "leverera" gör man sig av med den. Oftast avlivning, men i undantagsfall även omplacering. Som travhästar ungefär.

Hahahaha, har du ens ett enda bevis för det du säger om avlivning? Hunden är människans bästa vän, en familjemedlem. Om den inte kan arbeta längre föreställer jag mig att hundföraren brukar behålla sin trotjänare som enbart sällskapshund samt skaffar en valp och tränar den till godkänd tjänstehund. Jag har jobbat ganska mycket med tjänstehundar och dess förare(ägare) inom Försvarsmakten, och jag känner inte igen det du hävdar.

Ja, hunden är ett verktyg, en detektor närmare bestämt, när vi pratar sök och spårhund. När hunden inte arbetar är den som vilken hund som helst, nämligen en familjemedlem, sällskapshund kan man också kalla det, men när det är dags att arbeta ger föraren hunden ett kommando, då vet hunden att den ska arbeta, är arbetet är klart får hunden ett kommando som säger att nu är det fritid.

Jag känner till några fall där statligt ägda tjänstehundar har överlåtits till den förare eller annan som velat ha hunden när den inte längre är tjänsteduglig, avlivning har jag aldrig hört talas om, men kan tänka mig att det är en sista utväg om ingen vill överta hunden eller pga sjukdom.

Har sagt det tidigare, andra har också varit inne på det, att hunden är ett hjälpmedel för att finna det vi inte kan se med blotta ögat, eller för att hitta något snabbare än en människa kan göra. Hundens luktsinne och hörsel är överlägset människans.

När hunden markerar det den är utbildad för att hitta och markera så tar tekniker vid och använder sina verktyg för att hitta det som hunden säger skall finnas där. T ex, Bluestar, eller varför inte ett gammalt hederligt förstoringsglas.

Man kan inte lura en hund, finns det eftersökta så känner hunden lukten om doftmolekylerna inte är inneslutna i något som t ex. inte släpper igenom dem, dock kan en markering utebli om hunden inte är tillräckligt utbildad eller omotiverad, men det ska den vara för att vara certifierad och i tjänst. Just därför vidmakthåller man hundens förmåga med kontinuerlig träning, motivationshöjande aktiviteter och kvalitetssäkring.

Den svagaste länken är kommunikationen mellan förare och hund. Att kunna läsa av sin hund är A o O. Här kan det brista, föraren missar eller feltolkar hunden.

Jag är efter att ha sett söket med Uno i KJ bil helt övertygad om att det fanns doft av lik i bagageutrymmet, och finns troligen kvar än idag. Frågan är hur det kom dit, men det är teknikernas sak att ta reda på.
Citera
2013-11-27, 17:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Har du fler bilder från Fallen Angel eventet? På ovanstående bild ser det ut som om KJ har mustasch. Hade han möjligen hakskägg också?

Är hans PSG90 tejpat med kirurgtejp, någon skarpsynt som kan avgöra det?
Citera
2013-11-27, 17:48
Medlem
Nu pågår insamling så att VB:s mamma ska kunna få en bra start i Thailand, då hon inte klarar av Boden.
Insamlingen sköts av Norrbottens thailändares talesperson, så det är helt safe.

Jag stoppade själv över 300:- då jag känner att det är viktigt att visa solidaritet mot ett fint folk som bara varit bra för Sverige.

https://www.facebook.com/chitrawan.sriwanatsandberg/posts/236870409815852

Jag hoppas fler Flashbackare bidrar.
Jag märkte med Flashback.
Citera
2013-11-27, 17:53
Medlem
Citat:

Har han gett henne en påse att bära hem böckerna i så kan han inte ha
mördat henne,då fanns ju ingen anledning att ge henne den.
så tror jag han resonerar på sitt speciella sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in