2013-11-27, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Inte för att jag tror på det.
Men det har diskuterats hierarki, vägledning ja tom. ren order från HD till HR att FS skall dömas.

Nu får ju sådant tänk motsatt effekt, eftersom Lambertz antagligen kommer petas ur HD.
Vilken HR skulle stödja eller ställa sig bakom en galnings beslut ?

Men som sagt, det får stå för de som uttalat sig i sådan riktning, jag tror det är trams.
Kommer det där från samma fågel som sa att det inte skulle bli någon resning?
Citera
2013-11-27, 10:53
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Så om det inte kommer ett erkännande blir domen friande?

Det skulle jag vilja påstå. Med reservation för att jag inte har läst allt material så tycker jag att man kan slå fast att den nya bevisningen inte stänger de luckor som domstolarna pekade ut när det begav sig förra gången.

Men visst, det är ju ett litet lotteri detta, så allt kan ju hända oavsett.
Citera
2013-11-27, 10:54
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Se 67383.
"(I övrigt tjafsas inget mer om detta...)". Precis som jag sa, rent påhitt.
Citera
2013-11-27, 10:56
Medlem
Citat:
Inte för att jag tror på det.
Men det har diskuterats hierarki, vägledning ja tom. ren order från HD till HR att FS skall dömas.

Nu får ju sådant tänk motsatt effekt, eftersom Lambertz antagligen kommer petas ur HD.
Vilken HR skulle stödja eller ställa sig bakom en galnings beslut ?

Men som sagt, det får stå för de som uttalat sig i sådan riktning, jag tror det är trams.

Så sårbar är inte HD.

Ett enskilt justitieråd, inte ens ordföranden, och det är han ju inte, har någon sådan makt.

Som vi ser av resningsbeslutet, och en del annat, finns en betydande autonomi.
Citera
2013-11-27, 10:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Netforce42
Kommer det där från samma fågel som sa att det inte skulle bli någon resning?

Nej, det kommer från andra pippis i tråden, känner du igen denna ?
https://www.flashback.org/p46082660#p46082660
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2013-11-27 kl. 11:03.
Citera
2013-11-27, 10:59
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Det är juridiskt giltigt vilket är det som gäller för kommande rättegång och dom.
HR har en tung uppgift framför sig och kommer säkerligen att vara ytterst noggranna.
Man vill inte fatta ett för Quickt beslut.
Citera
2013-11-27, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
HR har en tung uppgift framför sig och kommer säkerligen att vara ytterst noggranna.

Precis, vore högst olyckligt om det gick quickrot i beslutet.

Varför man kan misstänka att innevarande år kanske visar sig otillräckligt för att "producera" en korrekt dom, trots en del, kanske ogenomtänkta, löften därom?
Senast redigerad av Renasanningen 2013-11-27 kl. 11:07.
Citera
2013-11-27, 11:18
Bannlyst
Citat:

Lambertz agerande & galenskap samt beslutet i Marinafallet kommer lägga smolk på den lynchorder som några påstår skickats från HD till HR vid resningen.
Citera
2013-11-27, 11:47
Medlem
Skribent-1s avatar
Citat:
Lambertz agerande & galenskap samt beslutet i Marinafallet kommer lägga smolk på den lynchorder som några påstår skickats från HD till HR vid resningen.

TV-debatten igår fick förmodligen den effekten att hovrätten kommer känna sig mindre benägna att fälla den åtalade, när Göran Lambertz nu visat sitt rätta jag.
Citera
2013-11-27, 12:52
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skribent-1
TV-debatten igår fick förmodligen den effekten att hovrätten kommer känna sig mindre benägna att fälla den åtalade, när Göran Lambertz nu visat sitt rätta jag.

HD har lämnat öppet för HR att själva bedöma den nya bevisningen och att avkunna ny dom. Några pekpinnar uppifrån finns inte. Inte heller tycker man i HD att det är något fel med de gamla domarna - man tillåter dock ett omtag i HR eftersom det har rörts om i grytan p g a kroppsfyndet.
Citera
2013-11-27, 12:57
Bannlyst
Citat:
Jodå, justitieråd kan avsättas.

HD prövar åtal av brott i utövningen av tjänsten eller uppdraget som begåtts av statsråd, justitieråd, regeringsråd, justitieombudsman, justitiekansler, riksåklagare, domare eller generaladvokat i Europeiska gemenskapernas domstol, domare i förstainstansrätten vid denna domstol eller den som utövar något av dessa ämbeten eller av hovrättsdomare eller revisionssekreterare.

När det gäller åtal mot statsråd respektive mot justitieråd och regeringsråd finns det särskilda bestämmelser om detta i regeringsformen, i 11 kapitlet 3 § respektive 8 §.

Regeringsformen 11 kap. 8 §
Du har helt rätt Malom! Delar ut en till mig själv.
Kan han avsättas utan att ha begått brott?
Det enda fall jag hittat där avsättning av justitieråd varit aktuell är när Thorsson dömdes för brott mot sexköpslagen av en 20-årig man. Då var det för övrigt Lambertz som försvarade beslutet att inte avsätta T. Källa: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=627435
Man kan nog konstatera att det är svårt att avsätta ett justitieråd, så sorry alla som tycker det är Lambertz fel att FS kommer att dömas.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=627435
Senast redigerad av smålandtintin 2013-11-27 kl. 13:39.
Citera
2013-11-27, 13:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Du har helt rätt Malom! Delar ut en till mig själv.
Kan han avsättas utan att ha begått brott?

Jag tror det blir som med andra dåren Kvarnström.
Ett enskilt samtal med Högre Chef och en sorti med svansen mellan benen.
Beatrice såg inte glad ut och lovade att gå till botten.

Sådant sprider sig ut till juristerna, och påverkar kanske Marinafallet, så tillvida att man inte behöver tänka på konsekvenser hierarikiskt. Ett beslut kan tas i andan: "jag lyssnar inte på dåren Lambertz iaf"

INTE för att jag tror att det hade hänt, men om någon får för sig det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in