Citat:
Ursprungligen postat av
gileas
vad händer då, om jag tex slår mig mot en sten på stranden, spräcker nageln, lindar in tån med handduk som sen slängs i bagaget, och en flaska brevid handduken läcker ut vatten? blir det inget blod alls i bagaget, är det vad du menar? för finns det en chans så är det väl rimligt tvivel?
dessutom sa gw i samband med att blodet hittades, att det skulle vara en ansenlig mäng blod för att kunna fälla en mördare.. typ som att personen rimligtvis ska kunna ha förblött med tanke på mängd. blodet i bagaget kan vara så lite som en matsked. rimligt tvivel där med.
Jag tycker vi har haft massor av diskussioner i tråden om
rimligt tvivel, men det verkar vara svårt att få grepp om vad det egentligen innebär för många. Inte så konstigt iofs, för som många juridiska begrepp ÄR det i viss mån luddigt och ingen av oss kan förmodligen säga vad det innebär i varje konkret situation. Ytterst är det ju också domstolarna som avgör det.
Inte vet jag om det scenario du beskriver kan leda till en blodbesudling. Men det räcker inte att man kan måla upp scenarion som är teoretiskt tänkbara för att det ska bli rimligt tvivel. Det kan inte sägas nog många gånger i tråden: "Nån kan ha lagt dit blodet och likdoften för min bil brukar vara olåst" kan inte bli rimligt tvivel. Det är bara en spekulation, ett påstående som inte underbyggs med några bevis eller ens indicier. Samma sak med kedjan "Hon
kan ha blött och hon
kan då ha lagt blodiga saker i bakluckan och det
kan då ha uppstått besudlingar" när man inte ens lyckats visa att hon brukade åka i bilen, lägga saker i bakluckan eller ännu mindre vara blodig eller ha haft blodiga grejer med sig.
Om vi bortser från att man också fick likdoftmarkeringen så kan jag tänka mig att rimligt tvivel hade varit något i stil med detta: KJ och VB var sambos, det fanns vittnesuppgifter på att hon ofta blev hämtad av honom från träningen och dessutom hade någon observerat att hon vid åtminstone ett par tillfällen hade fått skador på träningen som lett till måttliga blödningar. Även om teknikern fortfarande sagt att besudlingarna var osannolika att de uppkommit på annat vis än att ett tyngre emballage/föremål släpats in i bagageluckan så hade det kanske räckt.
Kanske.
Sen är det möjligt att du personligen tycker att såna hypotetiska resonemang som du för ska räcka till rimligt tvivel. Det får du såklart tycka. Jag ser allvarliga problem när det gäller att fälla brottslingar om man ska börja sätta ribban på den nivån och jag är övertygad om att det är mycket, mycket, mycket sällan som en sånt scenario vi har här skulle kunna förklaras på annat vi än att det skett en liktransport i KJ:s bil. Så sällan att vi tryggt kan säga att det framstår som uteslutet som det uttrycks nånstans i någon rättsvetenskaplig uppsats jag läste att blodet kommit dit på annat vis. Vi lever i den verkliga världen och i den verkliga världen är det inte möjligt oftast att komma upp i 100%-iga sannolikheter. Vi ska fortfarande sätta sannolikhetskravet mycket högt för att fälla i brottsmål, men exakt 100% är varken rimligt eller möjligt. Därför har vi också resningsinstitutet för de få fall där man i efterhand kan konstatera att det faktiskt blev fel.