2013-11-25, 19:48
Medlem
[quote=Parzival|46304708]Det kan du absolut använda på dina Cambridge!

Själv skulle jag emellertid inte använda den neutrala krämen utan en pigmenterad kräm. Lite beroende på vilken patina du vill få fram bör du dessutom överväga den mellanbruna varianten av Medaille d'Or Créme och Pate de luxe. Jag använder dessa två produkter för mina C&J Coniston, men är inte säker på att AS Cambridge har samma färg (har bara sett bilder på Cambridge).[/QUOTE

Tack för feedbacken, om jag kör neutral nu och använder pigmenterad kräm nästa gång så borde det bli bra?
Citera
2013-11-25, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Vad sägs om att söka lite i tråden? Din fråga har besvarats massvis med gånger, om än inte för just AS Cambridge men för väldigt snarlika skor.

Ber om ursäkt, ny skribent på fb, nästa gång ska jag använda sökfunktionen,
Citera
2013-11-25, 23:26
Medlem
Parzivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fading

Tack för feedbacken, om jag kör neutral nu och använder pigmenterad kräm nästa gång så borde det bli bra?

Absolut, du kan säkert använda neutral många gånger utan större problem. I längden är det dock bättre att använder en kräm i ungefär samma färg som dina skor.
Citera
2013-11-26, 14:33
Medlem
Behöver lite hjälp med färgval samt att bedöma formalitetsgraden av skor. Jag är ganska ny i kvalitetssko världen och äger bara ett par riktiga skor. Det är ett par Loake Chester i tan och jag undrar vad jag ska köpa näst.

Har kikat på Skoabs Carmina Burgundy Adelaide och ett antal olika bruna skor från Carmina men har lite svårt att bestämma mig framför allt då jag inte riktigt vet vad är lämpligast.

Jag använder dessa skor bara inomhus på kontoret än så länge. Jag klär mig oftast i chinos, skjorta + ev. tröja kombo som är redan mer klassiskt än genomsnittet på kontoret (ni vet säkert hur det brukar se ut nuförtiden) och jag letar efter något som passar väl in i den stilen och kompletterar mina tan färgade skor.

Vad tycker ni jag ska köpa?
Citera
2013-11-26, 14:41
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazsy
Behöver lite hjälp med färgval samt att bedöma formalitetsgraden av skor. Jag är ganska ny i kvalitetssko världen och äger bara ett par riktiga skor. Det är ett par Loake Chester i tan och jag undrar vad jag ska köpa näst.

Har kikat på Skoabs Carmina Burgundy Adelaide och ett antal olika bruna skor från Carmina men har lite svårt att bestämma mig framför allt då jag inte riktigt vet vad är lämpligast.

Jag använder dessa skor bara inomhus på kontoret än så länge. Jag klär mig oftast i chinos, skjorta + ev. tröja kombo som är redan mer klassiskt än genomsnittet på kontoret (ni vet säkert hur det brukar se ut nuförtiden) och jag letar efter något som passar väl in i den stilen och kompletterar mina tan färgade skor.

Som jag förstår dig står alltså valet mellan skor antingen i burgundy eller brun (antar att du menar mellan- eller mörkbrun)? Då är valet enkelt; brunt.
Citera
2013-11-26, 21:25
Medlem
Jag tror jag nämnde tidigare tråden om att jag skulle inhandla ett par "Crockett And Jones Tetbury", vilket jag också har gjort. De fick sin premiärtur igår på premiärdagen på mitt första "riktiga jobb"! (Med en mindre, trist målning av Liljefors som höjdpunkt. Det börjar sådär alltså...)

Bild: http://imgur.com/QjNbYb5 (Filtret bjuder jag på..!)
Citera
2013-11-26, 21:39
Medlem
TheLaughingMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazsy

Citat:
Som jag förstår dig står alltså valet mellan skor antingen i burgundy eller brun (antar att du menar mellan- eller mörkbrun)? Då är valet enkelt; brunt.

Givet kombination med chinos etc så tycker jag burgundy är minst lika lämpligt, och lite roligare i relation till det du redan har. En lite grövre cordovansko fungerar ju utmärkt till mindre formella byxor, och åldras ju fantastiskt. T ex Nitty Gritty har flera instegs-cordovan i color 8 av Alden och douglas har en fin split-toe av allen edmonds.
Citera
2013-11-26, 22:03
Medlem
Ritsnedläggning har släppt över någon centimeter. Känns som att skåran kommer att växa om man inte gör något åt det. Jag vet att skomakarn kan åtgärda problemet men kan man inte fixa till det här själv med lite trälimm? Alternativt skära bort den lösa fliken och trampa till ritsnedläggningen där limmet från fabriken fortfarande är intakt?
Citera
2013-11-26, 22:57
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ummagumma
Ritsnedläggning har släppt över någon centimeter. Känns som att skåran kommer att växa om man inte gör något åt det. Jag vet att skomakarn kan åtgärda problemet men kan man inte fixa till det här själv med lite trälimm? Alternativt skära bort den lösa fliken och trampa till ritsnedläggningen där limmet från fabriken fortfarande är intakt?

varför vill du fixa det själv? Varför vill du riskera att förstöra ett par skor?
Citera
2013-11-26, 22:58
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLaughingMan
Givet kombination med chinos etc så tycker jag burgundy är minst lika lämpligt, och lite roligare i relation till det du redan har. En lite grövre cordovansko fungerar ju utmärkt till mindre formella byxor, och åldras ju fantastiskt. T ex Nitty Gritty har flera instegs-cordovan i color 8 av Alden och douglas har en fin split-toe av allen edmonds.

Burgundy är också en mycket vacker färg, och då särskilt på cordovan-skinn. Det som gör att jag skulle avråda från att köpa skor i den färgen som andra skopar, är att brunt är så pass mycket mer mångsidigt och lättmatchat. Bruna skor funkar nämligen bra till mer eller mindre alla färger på byxor, utom svart. Burgundy däremot har sitt främsta användningsområde (endast) tillsammans med mörkblått och mellan- eller mörkgrå.
Citera
2013-11-26, 23:25
Medlem
Citat:
Burgundy är också en mycket vacker färg, och då särskilt på cordovan-skinn. Det som gör att jag skulle avråda från att köpa skor i den färgen som andra skopar, är att brunt är så pass mycket mer mångsidigt och lättmatchat. Bruna skor funkar nämligen bra till mer eller mindre alla färger på byxor, utom svart. Burgundy däremot har sitt främsta användningsområde (endast) tillsammans med mörkblått och mellan- eller mörkgrå.

Tack för tipsen!
Det blir nog ändå så att jag köper skor i båda färger så småningom då burgundy tycker jag mycket om. Men jag ska nog börja med ett par bruna skor då.

Har inte heller mycket erfarenhet av olika stilar och undrar också vilka kan passa bra till stilen jag har. (finns i min tidigare post från eftermiddagen)
Citera
2013-11-26, 23:27
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
varför vill du fixa det själv? Varför vill du riskera att förstöra ett par skor?

På vilket sätt riskerar man att förstöra skon om man fixar sulan själv? Ser ingen risk för det alls. Det är väl bara att limma om man vill ha kvar fliken annars skär man bort den, sulan kommer slitas ner där ändå tids nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in