2013-11-26, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jösses.

Är det svårt att förstå att om rumtiden som vi känner till skapades vid Big Bang, så är det lönlöst att utgå ifrån att saker fungerat med vanlig kausalitet när man försöker diskutera vad som fanns innan och hur det måste fungerat?

Går du på en magiföreställning och en trollkarl plockar upp en kanin ur hatten till synes ur ingenting så finns det i alla fall en trollkarl men enligt era resonemang behövs inte ens det för att saker ska kunna uppstå från ingenting?

Om universumar kan ploppa upp ur en icke-logisk kausalitet utanför universumar och det därför finns multiversum och detta pågått i oändlighet så måste det alltså finnas multi-multi-............. o.s.v. inte ens ett 'versum' skulle någonsin kunna uttalas.

Och att som fiffiniffi använda ett evigt multiversum som skäl att motsäga orsaks-premissen blir att motsäga sig själv eftersom hen meningen innan just godtagit premissen att universum har en början.

Känner man sig så tvingad gentemot sin emotionella uppfattning att logik inte ens rår på det så finns det ingen grund att föra vidare diskussioner om detta eller nånting annat öht.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2013-11-26 kl. 16:55.
Citera
2013-11-26, 17:15
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Går du på en magiföreställning och en trollkarl plockar upp en kanin ur hatten till synes ur ingenting så finns det i alla fall en trollkarl men enligt era resonemang behövs inte ens det för att saker ska kunna uppstå från ingenting?
Någon har lyssnat på William Lane Craig ser jag.
Citera
2013-11-26, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Någon har lyssnat på William Lane Craig ser jag.

Men du har ju aldrig ifrågasatt orsaksargumentet? Man finner erkännande av båda argumenten bland ateisterna men nästan var och en av er motsäger minst ett. Min åsikt är att ni gör det, inte för att argumenten är dåliga, utan för att ni är tvungna eftersom ni inte accepterar slutsatsen.

Men det är ju naturligt att det är så annars hade ni ju 'troligen inte' varit ateister. Jag skriver "troligen inte" för jag har nämligen hört om ateister som erkänner båda argumenten och slutsatsen.

Här är ett exempel och han är dessutom en erkänd filosof:

https://www.youtube.com/watch?v=6UwvXBadRbw
Senast redigerad av skrumpelnubb 2013-11-26 kl. 17:44.
Citera
2013-11-26, 17:56
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vem har postulerat ett "ingenting"? Bara religioner vad jag vet. När har vetenskapen någonsin postulerat ett absolut vakuum eller ingenting?

Citat:
Om universumar kan ploppa upp ur en icke-logisk kausalitet utanför universumar och det därför finns multiversum och detta pågått i oändlighet så måste det alltså finnas multi-multi-............. o.s.v. inte ens ett 'versum' skulle någonsin kunna uttalas.
Hypoteser. Jag vet inget om några multiversum. Spekulera kan man alltid.
Logik följer bara spelreglerna under VÅR kausalitet. Om kausaliteten ändras så ändras även grundförhållandena för logik, vilket leder till att det som är ickelogiskt i vårt rum och tid behöver inte alltid vara det. Har det inte sjunkit in ännu?

Citat:
Och att som fiffiniffi använda ett evigt multiversum som skäl att motsäga orsaks-premissen blir att motsäga sig själv eftersom hen meningen innan just godtagit premissen att universum har en början.
Det observerbara universum. Det vi lever i. Då inte sagt att vårt universum hade en annan form, fanns i något annat varande eller tillstånd eller existerade inom något annat system. Dessa teoretiska faktorer är okända då vi inte kan mer än närma oss Big Bang och omöjligt veta om eller vad som fanns innnan.

Citat:
Känner man sig så tvingad gentemot sin emotionella uppfattning att logik inte ens rår på det så finns det ingen grund att föra vidare diskussioner om detta eller nånting annat öht.
Lär dig istället att förstå reservationerna. Det presenteras ett undantag som du inte verkar vilja förstå.
Citera
2013-11-26, 18:11
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Men du har ju aldrig ifrågasatt orsaksargumentet?
pga att du inte svarade på min fråga som jag ställde för typ 10 sidor sedan gällande vad du menade med orsak.

Citat:
Man finner erkännande av båda argumenten bland ateisterna men nästan var och en av er motsäger minst ett.
På vilket sätt då menar du? Vilka argument?

Citat:
Min åsikt är att ni gör det, inte för att argumenten är dåliga, utan för att ni är tvungna eftersom ni inte accepterar slutsatsen.
Och jag skulle bry mig därför att?

Citat:
Men det är ju naturligt att det är så annars hade ni ju 'troligen inte' varit ateister. Jag skriver "troligen inte" för jag har nämligen hört om ateister som erkänner båda argumenten och slutsatsen.

Här är ett exempel och han är dessutom en erkänd filosof:

https://www.youtube.com/watch?v=6UwvXBadRbw
Har ingen data kvar så kan inte se på youtube; videon laddar inte. Och vad menar du att Dennet erkänner?
Citera
2013-11-26, 18:15
Medlem
Kallessidas avatar
Jag har bildbevis när vi var på stureplan, Räcker det?
Citera
2013-11-26, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Vem har postulerat ett "ingenting"? Bara religioner vad jag vet. När har vetenskapen någonsin postulerat ett absolut vakuum eller ingenting?

Hypoteser. Jag vet inget om några multiversum. Spekulera kan man alltid.
Logik följer bara spelreglerna under VÅR kausalitet. Om kausaliteten ändras så ändras även grundförhållandena för logik, vilket leder till att det som är ickelogiskt i vårt rum och tid behöver inte alltid vara det. Har det inte sjunkit in ännu?

Du menar att utanför universum kan saker ploppa upp utan orsak? T.ex. ett universum?

Citat:
Det observerbara universum. Det vi lever i. Då inte sagt att vårt universum hade en annan form, fanns i något annat varande eller tillstånd eller existerade inom något annat system. Dessa teoretiska faktorer är okända då vi inte kan mer än närma oss Big Bang och omöjligt veta om eller vad som fanns innnan.

Om något fanns innan som orsakade universum så har universum en orsak, eller hur?

Citat:
Lär dig istället att förstå reservationerna. Det presenteras ett undantag som du inte verkar vilja förstå.

Vad är det jag inte förstår?
Citera
2013-11-26, 19:37
Medlem
kunskap1s avatar
Är det fel att tro på en evig Skapare som inte blivit orsakad?
Citera
2013-11-26, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Är det fel att tro på en evig Skapare som inte blivit orsakad?

Om det var riktat till mig så har jag aldrig menat att allt som existerar har en orsak. Bara att allt som 'börjar' existera har en orsak.
Citera
2013-11-26, 20:02
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Om det var riktat till mig så har jag aldrig menat att allt som existerar har en orsak. Bara att allt som 'börjar' existera har en orsak.
Så du menar att något som inte har en början saknar därmed en orsak?
Citera
2013-11-26, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Så du menar att något som inte har en början saknar därmed en orsak?

Ja om det aldrig börjat att existera. Annars kan man säga att jordens yta inte har en början och därför saknar jordens yta en en orsak till sin existens. Då blir det galet.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2013-11-26 kl. 20:15.
Citera
2013-11-27, 08:28
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

1. Strawman

2. Har man någonsin kunnat observera ett "ingenting"? Vad är ett "ingenting" för dig? Vem säger att universum kommer från ett sådant?

Citat:

Ett multiversum kräver ingen som helst icke-logisk kausalitet. (Men kanske skulle kunna ha det, vem vet? Det är inte direkt så att vi kan undersöka saken)

Citat:

Strawman igen. Det där är två olika saker.

Vad jag skrev var DELS att vad vi vet om kausalitet kanske inte säkert gäller, och DELS (som en fristående punkt) att vi kanske är en del av ett multiversum. Förstår du skillnaden? Den enda motsägelsen finns i ditt eget huvud.

Citat:

Och om du slutar producera halmdockor så skulle det problemet inte uppstå. Jag har gett dig många saker att svara på, men börjar misstänka att du inte vågar....eftersom du märker att materialet från kalam-manualen inte biter som väntat.
Senast redigerad av Fiffiniffi 2013-11-27 kl. 08:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in